(0) نفر 0
چه زمان تولید پراید و پژو 405 متوقف می شود؟

چه زمان تولید پراید و پژو 405 متوقف می شود؟

پراید و پژو 405 در صدر خودروهایی هستن که این استاندارد را ندارند و تولید آنان باید متوقف شود. اما سوال این است که با توجه به تیتراژ تولید و تامین راحت تر قطعات و لوازم یدکی آنها آیا این کار به سادگی امکان پذیر است

محمود  سیدعلیان  ۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر
توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ سالهاست که از سوی مسولان و مدیران صنعت و به طور خاص مسولان و مدیران سازمان استاندارد مطرح می شود و سازمان استاندارد نیز  تصمیم نهایی خود را درباره بحث توقف تولید خودروهای که استاندارد ۸۵ گانه را نمی‌تواند پاس کنند اعلام کرده و پراید و پژو 405 در صدر خودروهایی هستن که این استاندارد را ندارند و تولید آنان باید متوقف شود. اما سوال این است که با توجه به تیتراژ تولید و تامین راحت تر قطعات و لوازم یدکی آنها آیا این کار به سادگی امکان پذیر است و در صورت پاسخ مثبت کدام خودروها می توانند جایگزین این دو خودرو باشند ؟ اما جایگزینی این دو خودرو  به چه معناست و آیا خودروی کاملا متفاوتی به بازار عرضه می شود ؟ مجموعه گفت‌وگوهایی در این زمینه با احمدرضا رعنایی و مهدی مطلب‌زاده، اعضا هیات مدیره انجمن صنایع همگن و امیر حسین کاکایی و سیدرضا کاکایی صورت گرفته که در ادامه این خبر می توانید خلاصه ای  از این گفتگوها را بخوانید.

مهدی مطلب‌زاده می گوید: " به راحتی و با سرعت خودروی متفاوتی به جای پراید یا پژو ۴۰۵ نمی‌آید هر چند که ایران‌خودرو و سایپا خودروهایی با مشابهت های زیاد با این دو خودرو دارند. با توقف تولید پراید، سایپا تیراژ خودروی تیبا را برای پوشاندن جای خالی افزایش خواهد داد ضمن این که مدل‌های رهام و کوییک نیز برای پوشش‌دهی بازار وجود دارد. در مورد ایران‌خودرو اطلاعات دقیقی وجود ندارد هر چند که امکان افزایش تیراژ تولید سمند و دنا وجود دارد. اما در هر صورت این محصولات تفاوت قیمتی با پراید و ۴۰۵ دارند. "
وی در ادامه افزود : " استانداردهای ۸۵ گانه در مورد خودروهای به روز مطرح است اما می‌خواهیم محصولی مانند بنز با قیمت پراید داشته باشیم ! چنین کاری واقعا امکان‌پذیر نیست و آیا جاده‌های ما استاندارد است که انتظار داشته باشیم خودروهای ما چنین باشد ؟ به لحاظ استاندارد گفته می‌شود که تیبا و پراید با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند اما بنده چنین فکر نمی‌کنم. پراید برای قشری از جامعه است که می‌تواند خودرو بخرد و اگر این خودرو از خط تولید حذف شود، افراد زیادی توانایی خرید خودرو را از دست می‌دهند. زمان توقف تولید پراید و ۴۰۵ را باید سازمان استاندارد تعیین کند و امیدوارم این افراد نیز تصمیمات درستی را بگیرند. "



همچنین احمد رضا رعنایی در  این مورد افزود : " آخرین مهلتی که به خودروسازان داده شده تا پراید و پژو ۴۰۵ را از خط تولید خارج کنند دی ماه امسال است."
حمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی درباره حذف پراید و پژو ۴۰۵ گفت: " این بحث کاملا صحیح است که اصولا در دنیا یک خودرو بیش از ۵ یا حداکثر ۱۰ سال تولید نمی‌شود. مردم می‌خواهند که محصول جدید و به روزی داشته باشند و حق دارند که صاحب خودروهای نو شوند. ما به دلیل شرایط ویژه‌ای که داشتیم دیر به نتیجه درباره این قضیه رسیدیم و همانند همین بحث‌ها برای خارج کردن پیکان از خط تولید وجود داشت. جایگزین پراید نیز مشخص شده و خودروی تیبا دقیقا به همین دلیل معرفی شد که به جای پراید قرار گیرد. دنا نیز می‌تواند جایگزین پژو ۴۰۵ شود ضمن این که خودروی پژو ۳۰۱ قرار است توسط ایران‌خودرو به تولید برسد. زمانی که برای عرضه جایگزین‌های پراید و ۴۰۵ در نظر گرفته شده سال آینده است. لازم به ذکر است که جایگزین پراید یعنی تیبا وجود دارد که از نظر فنی و استاندارد طراحی آن به گونه‌ای است که می‌تواند استانداردهای جدید را پاس کند. در مورد پژو ۴۰۵ نیز شرایط به همین روال است و خودروی جایگزین داریم که از جمله این خودروها می‌توان به سمند و پژو ۲۰۶ صندوقدار اشاره کرد."


 
 امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو درباره جایگزین‌های پراید و ۴۰۵ اظهار کرد: چند روز قبل رئیس سازمان ملی استاندارد گفت که امکان جلوگیری از تولید برخی از خودروها وجود دارد. زمانی که بحث توقف تولید پراید مطرح می شود عملا بازار به هم می‌ریزد و فعلا با چنین فضایی مواجه هستیم. شرکت های خودروسازی برای این که بخواهند از خودروی پراید به سمت تیبا بروند ۵ الی ۶ ماه زمان نیاز دارند و این نکته را نیز باید گفت که در حال حاضر با مشکل تولید خودرو پراید مواجه هستیم. در نتیجه با کمبود مواجه خواهیم شد و یک مدت در مجموع قیمت‌ها بالا خواهد رفت. دلیل نیز این است که مردم به خودرو نیاز دارند اما تولید کم خواهد شد. قیمت پراید نیز موقتا برای مدتی بالا می‌رود اما بعد از آن پایین می‌آید چرا که مردم در دراز مدت با این مسئله کنار می‌آیند. نظیر این موضوع برای خروج پیکان از خط تولید نیز وجود داشت اما یک تفاوت در این میان مطرح است که متاسفانه وضع اقتصادی مردم در زمان توقف تولید پیکان بهتر بود
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت گفت: در برخی بازارها با توجه به شرایط خاص، عرضه محصول محدود و از نظر زمانی طولانی‌تر می شود همانند بازار کشور ما که نتوانسته ایم براساس اهداف و برنامه های پیش بینی شده محصولات قدیمی را حذف کنیم. او با اشاره به محدودیت های بین المللی بر علیه صنعت خودرو و کشورمان ادامه داد: در این شرایط صنعت خودرو سعی کرد بازار را تا حدی کنترل کند و به مرور که وضعیت بازار پایدارتر می شود زمان آن می رسد که به توسعه محصول هم توجه کرد و زمان جایگزینی محصول هم فرا می رسد و از این مسیر می تواند تصویر ذهنی بهتری برای مشتری ایجاد کند و اصطلاحا IMAGE این صنعت را بهسازی کند و مشتریان در کنار موضوع کمیت و کیفیت، تنوع محصول را هم تجربه می کنند. مفیدی در ادامه با اشاره به اینکه در ایران خودرو و سایپا قدیمی ترین محصول پراید و پژو ۴۰۵ است، گفت: به دلیل اینکه عمری از خطوط تولید قالب هاو جیک و فیکسچرها گذشته است و هزینه های بهسازی و بازسازی و ارتقا آنها بیشتر از طراحی و تولید محصول جدید است و این محصولات به دلایل مالی باید جای خود را به محصول های جدید می دهند و توقف خط تولید این محصولات باید در سال ها قبل انجام می شد ولی به دلایل متعدد از جمله ضعف و مشکلات نقدینگی در صنعت خودرو و محدودیت های بین المللی و برای جلوگیری از آشفتگی بیش از حد بازار خودرو، خودروسازان تصمیم گرفتند تولید این محصولات را ادامه دهند. مفیدی بیان کرد: خودروسازان باید تقاضای بازار را پاسخگو باشند و در اولین فرصت و امکانی که فراهم شود و با تشدید نظارتی که از سوی دولت و وزارت صمت صورت خواهد گرفت، با هدف پاس کردن استانداردهای سختگیرانه‌تر و برخورداری جامع از محصولات مطمئن و ایمن‌تر و به لحاظ تکنولوژی پیشرفته ‌تر؛ این محصولات تولید را ترک خواهند کرد. مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت توضیح داد: تا پایان دولت دوازدهم محصولات قدیمی از خط تولید خداحافظی خواهند کرد ولی همه دست اندرکاران و بنگاه‌ها در تلاشند که زودتر محصولات قدیمی را با محصولات جدیدتر جایگزین کند.
او گفت: هر دو گروه ایران خودرو و سایپا برنامه‌هایی برای تولید محصول جدید دارند ولی سرعت عرضه محصولات جدید با توجه به عمق ساخت داخل و با اولویت کاهش ارزبری، با تاخیر روبرو است و تحریم‌های بین‌المللی فرصتی برای تولید و طراحی محصولات جدید به وجود آورده است.
در مجموع می توان با توجه به گفته های متخصصین و مدیران این صنعت امیدوار بود که در زمانی نزدیک خودروهایی جایگزین خودروهای پژو 405 و پراید گردد و صنعت خودرویی کشور گام های بزرگی در جهت بهبود وضعیت کیفی محصولات در بازار خودرو بردارد اما زمان انجام این تغییرات همچنان به دلیل ارزبری و ایجاد هزینه بالا همچنان مشخص نیست و صرفا با گمانه زنی ها مطرح می شود. 

نظرات راجع به این مقاله

اولین  قبلی  0 ردیف  بعدی  آخر