(0) نفر 0
آشنایی با کاربردی ترین قطعات خودرو (2)

آشنایی با کاربردی ترین قطعات خودرو (2)

شناخت قطعات و لوازم یدکی خودرو و آشنایی با عملکرد آنها تنها مختص به تولیدکنندگان و فروشندگان نیست بلکه هر دارنده خودرو شخصی ملزم به آشنایی حتی در حد ابتدایی با قطعاتی است که عملکرد خودرو به آنها وابسته می باشد.

مهندس مهسا  تفنگچی  ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ آذر

لوازم جانبی و تزئینی خودرو

همانطور که در مقاله قبل به مهم ترین و کاربردی ترین لوازم یدکی خودرو از جمله قطعات بدنه و جانبی، قطعات برقی و قطعات ایمنی خودرو که در ولاش پارت عرضه می شود، پرداختیم. در این مقاله قصد توضیح و آشنایی با دیگر محصولات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ولاش پارت را داریم.
همانطور که گفته شد، شناخت قطعات و لوازم یدکی خودرو و آشنایی با عملکرد آنها تنها مختص به تولیدکنندگان و فروشندگان نیست بلکه هر دارنده خودرو شخصی ملزم به آشنایی حتی در حد ابتدایی با قطعاتی است که عملکرد خودرو به آنها وابسته می باشد.
قطعاتی که در این مقاله نام برده می شود کاربردهای فراوانی دارند و برخی از آنها تا حدودی می توانند به شما و سرنشینان خودرو حس امنیت دهند. اما این قطعات به دلیل زیبایی ظاهری که به اتومبیل می بخشند معمولا با نام قطعات تزئینی شناخته می شوند. این قطعات نیز دستخوش تغییرات اساسی توسط ورود تکنولوژی های جدید به بازار خودرو شد و با گذشت زمان کیفیت و کاربری آنان رو به افزایش بوده.

رودری خودرو

رودری خودرو جزو قطعات تزئینی محسوب شده که از سمت داخل بر روی درب های خودرو نصب می شود. این قطعه علاوه بر زیبایی خاصی که به اتاق خودرو میبخشد، می تواند نقش تکیه گاهی راحت برای دست را ایفا کند. همچنین کلیدهای شیشه بالابر و دستگیره های خودرو بر روی رودری نصب می شوند که دسترسی به آنها بسیار راحت باشد. جنس رودری ها معمولا از نوع پلاستیک خشک می باشد تا علاوه بر زیبایی، توانایی مقابله در برابر گرما و سرما را داشته باشند و تغییر رنگ ندهند. رنگ رودری های ماشین نیز طبق رنگ و مدل خودرو می تواند متفاوت باشد. نصب رودری خودرو نیازمند دقت می باشد و اصلا کار سختی نیست، تنها پس از نصب باید بررسی هایی انجام شود که از عدم شل بودن و لق بودن آن اطمینان حاصل کنید تا از ایجاد سروصدای اضافی در هنگام رانندگی جلوگیری شود.

کنسول ضبط خودرو

پنل ضبط جزو مهم ترین اکسسوری های خودرو محسوب می شود و خودروهای امروزی حتی آنهایی که در رده قیمت پایین تری قرار دارند مجهز به ضبط و سیستم صوتی قابل قبولی هستند.کنسول ضبط جزو قطعات تزیینی محسوب می شود که ضبط برروی آن سوار شده و به ظاهر جلوی خودرو زیبایی می بخشد. سیستم صوتی خودرو برای اکثر افراد به ویژه جوانان اهمیت فوق العاده ای دارد و به طور حرفه ای روی سیستم صوتی اتومبیل خود یعنی پنل ضبط، اسپیکر، بلندگو و ... هزینه می کنند تا به صدای موزیک با بهترین کیفیت گوش دهند.

برف پاک کن خودرو

برف پاک کن علاوه بر زیبایی که به شیشه جلو و یا عقب خودرو می بخشد و توسط آن می توانید همیشه شیشه ای تمیز داشته باشید، جزو قطعات ایمنی خودرو نیز محسوب می شود. زیرا در شرایط مختلف آب و هوایی مثل برف و باران ممکن است دید راننده دچار اختلال شود. به همین منظور وظیفه اصلی سیستم برف پاک کن خودرو، تمیز کردن شیشه از برف، باران و گل و لای از روی شیشه خودرو می باشد، تا شفافیت را به شیشه بازگرداند و این عمل توسط تیغه برف پاک کن صورت می گیرد که مانند یک تی عمل می کند در سطح تیغه های برف پاک کن، پوششی لاستیکی جایگذاری شده که به کمک آن سطح شیشه آری از باران، برف یا گرد و غبار می شود و نسبت به خودروهای مختلف دارای ابعاد متفاوتی نیز هستند. همچنین عاملی اصلی که موجب حرکت روان تیغه ها می شود، فشار مساوی هر دو تیغه بر روی شیشه است.
برف پاک کن در طرح های اولیه به طور مکانیکی توسط اهرمی به صورت دستی کنترل می شد ولی نمونه های مدرن آن که برروی شیشه های جلو خودرو و در برخی اتومبیل ها برروی شیشه های عقب نصب می شوند، کاملا برقی بوده و مجهز به سیستم های پیشرفته مانند گرمکن، آب پاش و سنسورهای تشخیص باران هستند. نیروی لازم برای موتور برف پاک کن از باطری خودرو و برق ماشین تامین می شود. برف پاک کن ممکن است پس از گذشت زمان عملکرد صحیح خود را از دست داده و حرکت آن روان نباشد یا هنگام حرکت روی شیشه خودرو شما خط بیندازد و یا کشیده شدن آن برروی شیشه تولید صدا کند، در چنین مواردی نیاز به تعویض تیغه برف پاک کن ضروری می شود.

آفتابگیر خودرو

آفتابگیر از قطعاتی است که در اوایل و اواسط روز وجودش ضرورت پیدا می کند مخصوصا هنگامی که زاویه تابش نور خورشید به گونه ی باشد که نور آفتاب مستقیما به چشمان راننده و سر نشینان بتابد و موجب اختلال در تمرکز راننده باشد. با استفاده از آفتابگیر ماشین میتوانید از تابش نور و حرارت خورشید در امان بمانید. آفتابگیر جلو ماشین در انواع مختلفی طراحی می شوند که بسته به نوع و مدل ماشین در شکل ها و مدل های مختلفی تولید می شود. معوملا آفتابگیر ها دارای قابلیت چرخش هستند که باعث می شوند در جهت ها و زوایای مختلف تنظیم شوند. یکی دیگر از کاربردهای آفتابگیر در اکثر ماشین ها که فقط مختص به آفتابگیر کمک راننده می شود وجود یک آینه است که سرنشین در صورت نیاز از آن بهره میبرد.

نمدی کاپوت

نمد کاپوت یا عایق درب جزو قطعات کاربردی در محافظت از موتور می باشد. این قطعه می تواند عایق صوتی و حرارتی برای خودرو باشد.
از مزایای استفاده از نمد کاپوت می‌توان به این موارد زیر اشاره کرد:
جلوگیری از خروج صدای موتور
جلوگیری از ورود هوای سرد به موتور خودرو که در فصل سرد به زودتر گرم شدن بخاری خودرو کمک می‌کند.
جلوگیری از داغ شدن کاپوت خودرو که موجب محافظت از رنگ آن می‌شود
گرم ماندن موتور خودرو در فصل سرما که باعث بهتر استارت خودرن خودرو می‌شود
زیبایی درب کاپوت هنگام باز شدن
جلوگیری از اتلاف گرما
همچنین استفاده از نمد کاپوت یا عایق نمدی سبب بهینه ‌سازی و جلوگیری از اتلاف انرژی شده که در دراز مدت موجب کاهش مصرف سوخت شما می شود

غربیلک فرمان

غربیلک فرمان از اجزایی است که تنظیم بودن و عدم لرزش آن موضوعی حائز اهمیت برای راننده محسوب می شود، همچنین بسیاری از مشکلات و نقص های فنی تاثیر خود را روی فرمان می گذارد. برای مثال صحت عملکرد بخش های مهمی از خودرو ازجمله جلوبندی و بالانس نبودن چرخ ها را می توان از عملکرد صحیح فرمان بررسی کرد. به همین دلیل فرمان از ابزار کلیدی در کنترل وسیله نقلیه می باشد. امروزه کیسه های هوایی یا Airbag که محافظ راننده هستند درون فرمان جاسازی می شوند. همچنین در برخی خودروها به جهت سهولت راننده، تعدادی از کلیدهای هشداردهنده و همچنین تنظیمات صوتی و هدایتی روی فرمان نصب می گردند.




نظرات راجع به این مقاله

اولین  قبلی  0 ردیف  بعدی  آخر