(0) نفر 0
نقد و بررسی خودروی رنو ساندرو

نقد و بررسی خودروی رنو ساندرو

رنو ساندرو سگمنتی هاچبک از محصولات نسبتا جدید پارس خودرو می باشد..

مهسا  تفنگچی  ۱۳۹۹ جمعه ۲۳ خرداد
ساندرو خودرویی هاچ بک از شرکت رنو است که در سال 1394 توسط شرکت پارس خودرو و رنو وارد ایران شد. این خودرو شباهت زیادی به همتای قبلی خود یعنی رنو تندر 90 دارد که هیچکس دلخوشی از ظاهر آن نداشت اما به سبب مصرف پایین سوخت و کم هزینه بودن، به تدریج در سطح شهر به چشم میخورد.

نمای بیرونی ساندرو

رنو ساندرو دارای دو نسل است که البته نسل دوم آن هنوز وارد بازار ایران نشده درواقع این خودرو براساس پلتفرم تندر ال90 طراحی و ساخته شده و می توان گفت ساندرو همان L90 هاچبک است و نقاط قوت تندر ال 90 در ساندرو نیز ادامه دار شد. به همین جهت بسیاری از لوازم یدکی ساندرو به لوازم L90 شباهت دارد. اگر بخواهیم به تفاوت هایی از این دو خودرو بپردازیم، می توان به تفاوت طول آنها، تفاوت فضای داخلی، فاصله دو محور و طراحی جلو پنجره و چراغ ها اشاره کرد. در قسمت جلو ساندرو، چراغ‌های بزرگ به همراه سپر کاملاً ساده و جلو پنجره مشکی‌رنگ به چشم میخورد که لوگوی زیبای رنو نیز در مرکز آن نقش بسته و نمایی کاملاً معمولی را رقم زده‌اند. همین توصیف در مورد رخ جانبی این خودرو نیز صدق می‌کند.

طراحی داخلی ساندرو

با نشستن در داخل کابین ساندرو بیشتر به شباهت آن با تندر ال 90 پی می برید. در واقع همان داشبورد قدیمی و بدون امکانات ساخته شده از پلاستیک خشک تندر ال 90 در اتاقک ساندرو نیز به چشم می میخورد. تنها تفاوتی که می توان به آن اشاره کرد تغییر رنگ پلاستیک به کار رفته در کنسول جلو و پنل درب هاست با این تفاوت که این دو خودرو با فاصله ای نزدیک به 10 سال وارد ایران شده اند. البته این نقطه ضعف در نسل دوم ساندرو با ایجاد تغییراتی اصلاح شد اما در ساندروی نسل اول که در ایران تولید می شود خبری از صفحه نمایش لمسی و دکمه استارت و کروز کنترل نیست.


مشخصات فنی ساندرو

رنو ساندرو به پیشرانه ای 1.6 لیتری با قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 140 نیوتن متر مجهز شده است. نیروی موتور این خودرو توسط یک جعبه دنده 4 سرعته اتومایک یا 5 سرعته دستی به چرخ ها منتقل می شود. شتاب صفر تا 100 کیلومتر ساندرو با گیربکس دستی 10.5 ثانیه و مدل اتوماتیک آن 11.5 ثانیه است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن نیز در مدل دستی 6.7 لیتر و در مدل اتوماتیک 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است. این در حالی است که پژو 207 اتوماتیک به عنوان رقیب ساندرو به دلیل داشتن وزن کمتر و بدنه ای کوچکتر از مصرف سوخت پایین تری (6.6 لیتر در 100 کیلومتر) برخوردار است.
هماهنگی لوازم ساندرو به خصوص در بخش گیربکس و پیشرانه یکی از نقاط قوت ساندرو محسوب می شود. این ویژگی در تندر L90 نیز مشاهده شده بود و سبب شده تا ساندرو با 60 کیلوگرم وزن بیشتر نیست به پژو 207 از شتاب بیشتری برخوردار باشد. افزون بر این، شباهت لوازم ساندرو و تندر 90 تعمیرات و عیب یابی این خودرو را هم راحت تر و ارزان تر کرده است.

امکانات ایمنی و رفاهی ساندرو

ساندرو همانند تندر 90 به عنوان یک خودروی اقتصادی به بازار عرضه شده است. بنابراین از کمترین آپشن های ممکن بهره می برد. در مقابل پژو 207 هم از طراحی داخلی زیباتری بهره برده است و هم از امکاناتی نظیر نمایشگر 7 اینچی لمسی و GPS برخوردار است.به هر حال امکانات رفاهی ساندرو به مواردی نظیر سیستم صوتی با چهار بلندگو با کنترل روی فرمان، آینه های مجهز به گرمکن و سیستم ضد سرقت خلاصه می شود.
از حیث ایمنی نیز ساندرو طبق آخرین تست هایی که در سال 2008 در موسسه Euro NCAP گذرانده 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی را دریافت کرده. البته گفتنی است که ساندروی نسل دومی که در سایر نقاط دنیا تولید می شود از مولفه های ایمنی بالاتری بهره می برد.
در مجموع می توان گفت که ساندرو اگرچه خودروی جوان پسندی نیست و به لحاظ ظاهری رقبای چینی مثل H30 و پژو 207 و 206 موفق تر عمل کرده اند اما لااقل از کیفیت ساخت به نسبت خوبی برخوردار است. در واقع خودروهای تولیدی کمپانی رنو همواره به محصولاتی کم خرج مشهور بوده اند که ظاهر عامه پسندی ندارند و ساندرو نیز این ویژگی را به همره دارد. همچنین لوازم ساندرو به نسبت رقبا از قیمت پایین تر و طول عمر بیشتری برخوردارند. بنابراین، این خودرو همچنان یکی از گزینه های مناسب و اقتصادی برای خانواده ها محسوب می شود.

لوازم یدکی رنو ساندرو نیز در فروشگاه اینترنتی ولاش پارت عرضه می شود که محصولات آن به شرح زیر است:

  1. آینه بغل برقی ساندرو
  2. شیشه آینه و کفی شیشه آینه ساندرو
  3. قفل زاپاس بند ساندرو
  4. چراغ جلو و اسپویلر چراغ جلو ساندرو
  5. شیشه جلو و عقب ساندرو

نظرات راجع به این مقاله

اولین  قبلی  0 ردیف  بعدی  آخر