(0) نفر 0
چراغ های خودرو و کاربرد آن ها را بهتر بشناسیم

چراغ های خودرو و کاربرد آن ها را بهتر بشناسیم

چراغ های خودرو و کاربرد چراغ های خودرو به معرفی بیشتر استفاده صحیح از چراغ های خودرو می پردازد که ممکن است کمتر مورد توجه قرار گرفته باشند. با ما همراه شوید

محمود  سیدعلیان  ۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر

چراغهای خودرو و استفاده از صحیح از چراغ های خودرو و موقعیت صحیح استفاده از هر یک از چراغ های خودرو موضوعی است که شاید در ابتدا ساده به نظر برسد اما بعضا نکاتی وجود دارد که رانندگان محترم ممکن است کمتر با آنها آشنایی داشته باشند. استفاده مناسب از چراغهای مختلف خودرو در زمان مناسب می تواند در تسهیل رانندگی و کاهش حوادث جاده ای موثر باشد. در این مطلب به انواع چراغهای خودرو اعم از چراغ جلو ، چراغ عقب ، چراغ خطر ، فلاشر می پردازیم.

 

چراغ جلو :

چراغ جلو خودرو دارای دو نوع تابش نور است که در شرایط متفاوت به راننده کمک میکند تا در مسیر تاریک یا کم نور مسیر پیش رو را ببیند . نور پایین که معمولا برای دیدن فاصله کمتر در مسیرهای جاده ای استفاده می شود و نور ملایمتری دارد و نور چراغ جلو در حالت نور پایین سختی کمتری به راننده خودروی مقابل وارد می کند. مهمترین ویژگی نور پایین چراغ جلو خودرو کمتر آسیب رساندن به راننده مقابل و بازه دید فاصله کمتر است. نوع دیگر توزیع نور چراغ جلو خودرو نور بالا است . در این حالت بازه دید افزایش می یابد و راننده می تواند مسیر دورتری را ببیند و مهمترین مشکل در نور بالا چراغ جلو خودرو برای رانندگانی است که در جهت مخالف رانندگی می کنند

(( مسئولیت اجتماعی ))
 

در هنگام رانندگی شب قرار دادن چراغ های جلو خودرو و به کار بردن نور بالا و یا استفاده از لامپ های پرنور و نور افکن ها باعث بروز مشکل برای رانندگانی می شود که در مسیر مقابل تردد می کنند و می تواند منجر به حوادث ناگوار شود. به منظور رعایت حقوق شهروندی و احترام به مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی پیشنهاد می گردد که صرفا در حالتی که قرار دادن چراغ های خودرو در حالت نور پایین پاسخگو نیست از حالت نور بالای چراغ جلوی خودرو خود استفاده کنید..


از گروه چراغ جلوی با کیفیت خودرو در وب سایت فروشگاه آنلاین ولاش پارت دیدن کنید

 

چراغ عقب:

چراغهای عقب خودرو موضوع مهم و کمتر مورد توجه قرار گرفته در میان رانندگان است. هر زمان خودرو روشن می شود چراغهای عقب خودرو روشن می شوند. مهمترین عملکرد چراغ های عقب خودرو این موضوع است که این چراغها به راننده های عقب تر از شما کمک می کنند تا موقعیت خودروی شما را در تاریکی ببینند و فاصله خودرو خود را با شما تنظیم کنند. البته استفاده از چراغ های عقب خودرو منحصر به شب نیست و کاربردهای متفاوتی دارند.چراغ عقب خودرو شامل مجموعه ای از چراغ ها و علائم است که هر یک به صورت جداگانه در موضوع خود مورد توجه قرار خواهند گرفت

از گروه چراغ عقب خودرو در وب سایت فروشگاه آنلاین ولاش پارت دیدن کنید 

 

چراغهای مه شکن:

چراغ های مه شکن خودرو معمولا پایین تر از چراغ جلو خودرو دیده می شوند. و نور چراغ خطر های خودرو معمولا به سمت پایین و فاصل نزدیک تنظیم می شوند. نوع تنظیمات و طراحی چراغ های مه شکن بدین منظور بوده که به راننده خودرو کمک کنند تا در شرایط آب و هوایی مه آلود یا غبار آلود و در نقاطی که فاصله دید مناسب وجود ندارد مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی که ار مه شکن استفاده می کنید قرار گرفتن زاویه تابش نور چراغ های مه شکن به سمت پایین ، مانع از شکست و انعکاس نور در هوای غبارآلود و مه می شود و در نتیجه در استفاده از چراغ مه شکن بازگشت نور به سمت راننده خودرو در کمترین میزان قرار می گیرد و چراغ مه شکن بهترین نوع دید را در هوای غبارآلود و مه برای رانندگان خودرو مهیا می کند. استفاده مناسب از چراغ مه شکن و عدم استفاده از نور بالا در چراغ جلو در هوای مه گرفته و غبار آلود می تواند به رانندگان محترم کمک کند که بهترین دید ممکن را داشته باشند.

 

از گروه چراغ مه شکن خودرو در وب سایت فروشگاه آنلاین ولاش پارت دیدن کنید

 

چراغ آگاه کننده یا  فلاشر:

چراغ آگاه کننده یا فلاشر در بخش جلو و عقب خودرو دیده می شود و معمولا به عنوان چراغ فلاشر شناخته می شود. روشن شدن چراغ فلاشر در حالتهای مختلف مفهوم متفاوتی دارد و توجه به چراغ فلاشر خودروهای در حال حرکت اطلاعاتی گاها بیشتر از چراغ جلو خودرو و یا چراغ عقب خودرو در اختیار راننده قرار می دهد. معمولا هنگامی که شما چراغ فلاشر خودرو خود را روشن می کنید تمایل دارید به راننده های دیگر اطلاع می دهید که با مشکلی روبرو هستید و اتفاق روشن شدن چراغ فلاشر می تواند به عنوان مثال به این معنی باشد که تصادفی رخ داده یا ترافیک و کاهش سرعت شدید در پیش است یا جاده لغزنده است و ...

حتما در زمان مواجهه با اتفاقات مختلف از چراغ هشدار دهنده فلاشر استفاده کنید تا خطر به حداقل برسد.

 

چراغهای راهنما:

چراغ راهنمای خودرو در بیشتر خودرو ها در کنار چراغ های جلو و چراغ عقب خودرو قرار دارند. زمانی که راننده خودرو چراغ راهنما را استفاده می کند در نظر دارد با استفاده از چراغ راهنما به راننده های اطرف در مورد مسیر حرکت خود اطلاع دهد که تصمیم دارد در جهت فعال چراغ راهنمای خودروی خود تغییر مسیر دهد وبه سمت راست یا چپ خود گردش انجام دهد.

 

از گروه چراغ راهنمای خودرو در وب سایت فروشگاه آنلاین ولاش پارت دیدن کنید

 

چراغ ترمز یا چراغ خطر عقب:

چراغ ترمز یا چراغ خطر عقب خودرو معمولا در کنار چراغهای عقب خودرو  و  یا در داخل کابین و بالای صندوق عقب خودرو قرار دارند و در هنگامی که راننده خودرو تصمیم به کاهش سرعت یا توقف می گیرد چراغ خطر عقب خودرو روشن می شود و در حقیقت با روشن شدن چراغ خطر عقب  خودرو به راننده عقب تر از خودرو هشدار داده میشود که شما سرعت خودرو خود را کاهش داده اید و یا قصد توقف کامل دارید. چراغ عقب خودرو در زمانی که شما پایتان را روی پدال ترمز خودرو بگذارید بلادرنگ روشن می شوند. اهمیت سلامت چراغ های ترمز خودرو غیر قابل انکار است و حتما باید در بازه های مختلف رانندگان محترم چراغ ترمز خودرو خود را بررسی و از صحت عملکرد چراغ ترمز خود مطمین گردند.


  


چراغ داخل خودرو یا چراغ راننده:

چراغ راننده خودرو چراغ دید داخلی خودرو است و تنها چراغی از خودرو است که داخل کابین ماشین قرار دارند و مهمترین کاربرد آن در زمانی است که نیاز داشته باشید در داخل کابین ماشین دید بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال اگر می خواهید نقشه کاغذی یا نوشته آدرس چک کنید یا در تاریکی در داخل ماشین دنبال لوازم و وسایل خود بگردید. چراغ داخل خودرو معمولا نباید به مدت زیاد روشن باشد چون باعث کم شدن قدرت بینایی راننده خودرو می شود.

در بسیاری از خودروها این قابلیت وجود دارد که به جای تعویض کامل چراغ جلوی خودرو صرفا شیشه چراغ خودرو را با کمترین هزینه تعویض کرد. در فروشگاه ولاش پارت شیشه چراغ خودرو در مورد خودروهای مختلف وجود دارد و قابل تهیه است.

از گروه شیشه چراغ خودرو در وب سایت فروشگاه آنلاین ولاش پارت دیدن کنید

 

چراغ دنده عقب خودرو :

چراغ های دنده عقب عمدتا برای متوجه شدن راننده های در حال تردد عقب خودرو در نظر گرفته شده و به منظور آگاه کردن سایرین از جهت حرکت خودرو طراحی و ساخته شده است. چراغ های دنده عقب خودرو دو عدد هستند که در کنار چراغ های خطر، ترمز و راهنما در بخش عقب خودرو تعبیه شدند. طلق یا عدسی چراغ های دنده عقب بی رنگ و شفاف  و دارای برجستگی هایی است که پرتو های نور لامپ را در محیط پخش می کند. این چراغ ها به صورت مجزا و یا همراه با سایر چراغ ها در قسمت عقب خورو نصب می گردد.

شاید استفاده از چراغ های خودرو به سادگی به نظر بیاید اما با کاربرد صحیح و به موقع آنها و همچنین بازرسی سلامت چراغهای خودرو به خصوص چراغ جلو و چراغ عقب و چراغ خطر عقب خودرو می توان از بروز بسیاری از اتفاقات رانندگی جلوگیری کرد. ولاش پارت به نوبه خود با تامین چراغ های خودرو با بهترین کیفیت و بهترین قیمت سعی در کاهش حداکثری اتفاقات و حوادث رانندگی دارد و پیشنهاد می کنیم حتما از بخش چراغ های خودرو دیدن کنید.

 

نظرات راجع به این مقاله

اولین  قبلی  0 ردیف  بعدی  آخر