(0) نفر 0
آشنایی با کاربردی ترین قطعات خودرو (1)

آشنایی با کاربردی ترین قطعات خودرو (1)

با راهیابی و پیشرفت تکنولوژی های جدید در عصر خودروسازی، لوازم و قطعات خودرو از تغییرات مدرن مستلزم نبوده و همچنان در حال تغییر و تحولات اساسی هستند.

مهندس مهسا  تفنگچی  ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ آذر

آشنایی با کاربردی ترین قطعات خودرو

با راهیابی و پیشرفت تکنولوژی های جدید در عصر خودروسازی، لوازم و قطعات خودرو از تغییرات مدرن مستلزم نبوده و همچنان در حال تغییر و تحولات اساسی هستند. خودروسازی جزو صنایع بزرگ در سراسر جهان محسوب می شود که کارخانجات و برندهای مختلف و بزرگی در این زمینه فعالیت می کنند. بدیهی است که محصولات هر کارخانه از کیفیت و قیمت های متفاوتی برخوردار است. از طرفی دیگر لوازم یدکی خودرو، رابطه مستقیم با عملکرد صحیح خودرو دارد به همین سبب اکثر کارخانجات خودروسازی پس از تولید محصولاتشان، اقدام به تولید لوازم یدکی خودرو می کنند تا در صورت بروز هرگونه خرابی، با تعویض قطعه مورد نظر عملکرد خودرو به درستی ادامه پیدا کند.
آشنایی با قطعات و لوازم خودرو تنها مختص به تعمیرکاران و یا فروشندگان لوازم یدکی نیست. داشتن اطلاعاتی در حد اندک در رابطه با کاربرد و نحوه عملکرد قطعات اصلی خودرو برای دارندگان خودروی شخصی ضروری بوده و در هنگام بروز مشکل و اختلال در عملکرد آنها، می تواند تا حدودی کمک کننده باشد.
خودرو همانند هر وسیله دیگری ممکن است به دلایل مختلفی از جمله خرابی، تصادف، مشکل فنی و ... دچار آسیب یا خرابی شود. که در اکثر مواقع نیاز به تعویض و یا تعمیر قطعات و لوازم یدکی خودرو می باشد. به طور کلی لوازم یدکی خودرو به قطعاتی گفته می شود که با جایگزین کردن یا تعویض آنها خودرو به فعالیت خود ادامه دهد.
لوازم یدکی باید متناسب با نوع و مدل خودرو خریداری شوند و از کیفیت مناسبی برخوردار باشند. توجه داشته باشید که استفاده از لوازم یدکی تقلبی و جعلی که معمولا با قیمت پایین تری در بازار عرضه می شود، نه تنها عملکرد خودرو را بهبود نمی بخشد بلکه می تواند عملکرد سایر قطعات را مختل کند. نکته قابل توجه دیگر درخصوص خرید قطعات یدکی اتومبیل این است که اگر لوازم یدکی اصل و باکیفیتی را خریداری کنید اما نصب آن را به درستی انجام نداده و به فردی مبتدی بسپارید، می تواند مجددا سبب آسیب رسیدن به خود قطعاپه و همچنین قطعات و لوازم دیگر شود. فروشگاه اینترنتی ولاش پارت با عرضه لوازم یدکی خودرو از برندهای معتبر و نامدار خریدی مطمئن و آسان را برای شما فراهم کرده است. در ادامه به نحوه عملکرد و کاربرد قطعات و لوازم عرضه شده شامل انواع قطعات بدنه و جانبی خودرو، قطعات برقی خودرو، قطعات ایمنی خودرو، قطعات تزئینی خودرو و همچنین انواع شیشه های جلو، درب و عقب خودرو که در فروشگاه ولاش پارت عرضه شده می پردازیم:

قطعات بدنه و جانبی خودرو

آینه خودرو

از مهارت های پایه و اصولی رانندگی می توان به استفاده صحیح و درست از آینه های بغل خودرو اشاره کرد. استفاده از آینه های بغل ماشین، قدرت دید و تسلط راننده را افزایش می دهد. برای مثال در هنگام گردش یا دور، تعویض خط یا مسیر به منظور بررسی وجود شخص یا وسایل نقلیه دیگر در اطراف خودرو و همچنین هنگام پارک کردن، کاربرد آینه های بغل بیشتر نمایان می شود. درواقع آینه از مهم ترین ابزار بصری در رانندگی ایمن می باشد و هدف اصلی آن نمایش اطراف و پیرامون به راننده است. به همین دلیل در هنگام رانندگی به طور مداوم باید آینه ها را چک کنید. لازم به ذکر است که اکثر تصادفات جزئی در سطح شهر به دلیل عدم توجه کافی به آینه های بغل اتومبیل می باشد. آینه های بغل به دو نوع دستی و برقی تبدیل می شوند در نوع دستی تنظیم آینه با دست انجام می شود و هیچگونه کنترل کننده خارجی ندارد. اما در آینه های برقی کنترل و تنظیم آینه توسط کلیدهای فابریکی که بسته به نوع خودرو بر روی درب یا کنسول وسط تعبیه شده اند، صورت می گیرد. جنس بدنه آینه ها معمولا از پلاستیک مرغوب بوده و شیشه آن از رفلکس محدب ساخته می شود.

شیشه بالابر خودرو

چندین سال است که از شیشه بالابرهای برقی در اکثر خودرو های تولید شده، استفاده می شود . با این وجود، به دلیل عقب بودن  صنعت خودرو سازی کشور،هنوز هم خودروهایی و جود دارند که فقط برای شیشه های جلوی آن ها شیشه بالا بر برقی تعبیه شده و برای شیشه های عقب  شیشه بالابر دستی به کار برده شده است. البته در برخی از خودرو های قدیمی همچون پیکان وپیکان وانت و نیسان و .. فقط از شیشه بالابر دستی استفاده شده است. شیشه بالابر برقی باعث سهولت در بالا و پایین بردن شیشه ها می شود به خصوص برای راننده ای که در حین رانندگی می خواهد شیشه خود را بالا و پایین ببرد استفاده از شیشه بالابر برقی باعث حفظ تمرکز او در رانندگی می شود. شیشه بالابر برقی در درب خودرو قرار داده می شود و در صورت ضعیف شدن یا سوختن موتور آن برای تعویض باید رو دری خودرو باز شود و دستگاه شیشه بالابر تعویض شود که این کار در خودرو های مختلف متفاوت است و نیاز به تخصص دارد.

نوارجات خودرو

استفاده از نوارهای موجود در خودرو جهت جلوگیری از نفوذ آب، گرد و غبار، صدا و کاهش لرزش درب ها و شیشه های خودرو می باشد. در هنگام تهیه نوارهای خودرو به کیفیت آنها توجه داشته باشید. از ویژگی ها و کاربردهای این نوارجات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
حفظ تعادل در فشار هوای داخل خودرو
ماندگار بودن حالت ارتجاعی نوارها
پاره نشدن نوار تحت فشار

قفل خودرو

ازجمله اقداماتی که می توان برای افزایش امنیت خودرو در برابر سارقین انجام داد، استفاده از قفل های خودرو مثل قفل مکانیکی می باشد. قفل مکانیکی از جمله قطعاتی است که در امنیت و حفاظت خودرو نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. از انواع قفل مکانیکی می توان به قفل درب خودرو و قفل صندوق خودرو اشاره کرد که نقش بسیار مهمی را جهت جلوگیری از باز شدن درب خودرو یا صندوق خودرو ایفا می کند. قفل مکانیکی درب صندوق از جنس آهن ساخته شده است تا بتواند در مقابل فشار و ضربه مقاوم باشد. همچنین طریقه ی کارکرد قفل بیرونی درب خودرو از طریق میله ای است که رابط کوتاه قفل مکانیکی درب داخلی خودرو می باشد که باعث می شود درب خودرو فقط از طریق سوئیچ توسط راننده به راحتی قفل شود. در نتیجه این کار باعث افزایش امنیت خودرو شما می شود.

ترمز درب خودرو

ترمز درب يا جک بازويي درب وسيله اي است که يک انتهاي آن به بدنه خودرو و انتهاي ديگر آن درون درب خودرو بسته مي شود. وظيفه اصلي اين قطعه حفظ موقعيت درب در حالات مختلف بوده به طوريکه از باز يا بسته شدن ناخواسته درب در برابر باد و يا وجود شيب جاده اي هنگام باز بودن درب جلوگيري مي نمايد. همچنين کارايي اين قطعه به عنوان يک تکيه گاه، هنگام سوار و يا پياده شدن سرنشين از خودرو ، القا حس اطمینان به او مي باشد.

دستگیره درب خودرو

از پر کاربردترین قطعات داخلی و بیرونی خودرو، دستگیره های درب خودرو می باشد که در هربار باز و بسته شدن درب از آن استفاده می شود. این قطعه به دلیل کار کرد زیاد، باید تمامی قطعات متصل به آن از استحکام و کیفیت مناسبی برخوردار باشد تا بتواند سالها بر روی خودروی شما کارکرد مناسبی از خود نشان دهند. از دستگیره خودرو ، فقط قاب رویی آن برای ما قابل رویت است و مابقی اجزای آن زیر رودری قرار میگیرد که با اهرم های مکانیکی به زبانه قفل متصل شده اند. باکشیدن دستگیره به طرف خودمان این اهرم ها کشیده شده و به شکل مکانیکی به زبانه قفل درب نیرو وارد میکند و سبب باز شدن درب میشود.

چراغ های خودرو

هرکدام از چراغ های خودرو به منظور خاصی در بدنه خودرو نصب می شوند. چراغ جلو خودرو علاوه بر افزایش ایمنی به زیباسازی خودرو نیز کمک می کند. عمده ترین دلیل نیاز خودروها به چراغ جلو، ایجاد نور کافی در مکان هایی می باشد که نور کم است یا اصلا نوری وجود ندارد. پس با استفاده از نور چراغ خودرو، هم راننده متوجه دیگر خودرو ها و حضور عابرین می شود و هم عابرین متوجه وجود خودروها می شوند. به همین ترتیب آمار تصادفات کاهش پیدا می کند. طراحی چراغ جلو خودرو از استاندارهای خاصی پیروی می کند. لازم به ذکر است که نور چراغ خودرو باید به گونه ای باشد که دید رانندگان روبرو را دچار اختلال نکند. چراغ جلو اتومبیل از دو قسمت کاسه و عدسی تشکیل می شود. کاسه چراغ به شکل کروی طراحی شده و سطح آن را به منظور انعکاس نور لامپ، جیوه اندود می کنند.
چراغ عقب، چراغهایی قرمز هستند که در پشت اتومبیل قرار می گیرند و هر زمان که چراغهای ماشین را روشن کنید، روشن می شوند. این چراغها به راننده های پشت سری کمک می کنند تا ماشین شما را در تاریکی شب ببینند و فاصله مناسب را با خودرو شما رعایت کنند.
چراغ های مه شکن در نزدیکی چراغ های جلو قرار دارند و نورشان معمولا به سمت پائین تنظیم است تا قادر به واضح کردن دید شما در شرایط آب و هوایی مه آلود، باشند. هدف از استفاده از این چراغها جلوگیری از شکست و برگشت نور در مه و در نتیجه بازگشت نور به سمت خود راننده می باشد. در آب و هوای مه آلود و زمانی که چراغهای جلو نور کافی را تامین نمی کنند، چراغهای مه شکن را روشن کنید.
چراغ راهنما جهت نشان دادن تغییر مسیر است. اولین کاربرد چراغ راهنما مشخص کردن تصمیم برای تغییر مسیر به راننده پشت سر می‌باشد. از دیگر کاربرد های آن استفاده در  زمان توقف است. زمانی که ما در کنار خیابان توقف کرده‌ایم و یا ماشین در محل مناسبی پارک نشده باید از چراغ جفت راهنما استفاده کنیم که به آن فلاشر نیز می‌گویند.

قطعات برقی خودرو

محرک درب خودرو

پمپ های قفل مرکزی درب خودرو، زمانی که درها در حالت قفل شدن قرار گیرند تمامی درب ها را از طریق فرمانی که برای تمام پمپ های درب ارسال می کند به طور اتوماتیک قفل می کند و دیگر نیازی نیست تک تک درب ها به شکل دستی قفل شود یا هنگامی که با دزدگیر، درب خودرو را قفل می کنید، پمپ مرکزی به تمام درب ها فرمان قفل شدن می دهد.

کلید شیشه بالابر خودرو

امروزه شیشه اکثر اتومبیل ها به صورت برقی بوده و توسط کلیدهایی که برروی درب و یا کنسول وسط قرار می گیرند، کنترل می شود. شیشه بالابرهای برقی یک واحد کنترل الکترونیکی هستند که شامل رله های موتور شیشه و مجموعه ای از کلیدها می باشند همچنین دارای پیوندی با مدارهای قفل در هستند. به طور کلی شیشه بالابرهای برقی مکانیسم ساده ای دارند و عملکرد آن ها پیچیدگی خاصی ندارد. ولی به عنوان قطعه ایی الکتریکی، طبیعتا دارای ریزه کاری های زیادی در ساختار خود هستند. همانطور که گفته شد، هر مجموعه از کلید شیشه بالابر شامل رله و موتور الکتریکی است که شیشه خودرو روی آن سوار شده و با فشردن دکمه های مربوطه به حرکت در می آید.

قطعات ایمنی خودرو

قفل کاپوت

لوازم ارزشمندی همچون باتری خودرو، کامپیوتر خودرو و دیگر اجزای اساسی درون محفظه ای به نام کاپوت نگهداری می شوند، که این قسمت با اهرمی در دماغه خودرو نگهداری شده و مهار می شوند تا در حین حرکت باز و بسته نشود. به دلیل ارزشمند بودن قطعات درونی کاپوت، سارقین بی شماری مهارت کافی برای باز کردن درب کاپوت را کسب کرده اند. به همین جهت استفاده از قفل کاپوت برای حفظ امنیت قطعات راهکاری مناسب می باشد. قفل کاپوت اهرمی است که به دماغه خودرو متصل شده و در کنار قفل نصب می شود همچنین یکی از راه های رایج جهت جلوگیری از نفوذ به کاپوت خودرو می باشد. قفل کاپوت برای خودروهای تولید داخل ضروری تر بوده برای مثال پرایدهای قدیمی که فاقد سیستم ایمبولایزر هستند طعمه خوبی برای سارقین می باشند. به همین جهت استفاده از قفل کاپوت پراید امری مهم تلقی می شود.

قفل زاپاس

از سری سرقت هایی که متاسفانه آمار نسبتا بالایی دارد، سرقت لاستیک زاپاس خودرو می باشد. معمولا در اکثر خودروها به خصوص خودروهای تولید داخل، لاستیک زاپاس در قسمت انتهایی و صندوق تعبیه می شود و به راحتی می تواند توسط سارقین باز شود. اما این دلیل نمی شود صاحبان خودروهایی که لاستیک زاپاسشان در زیر ماشین جایگذاری شده، از دست سارقین در امان باشند. لاستیک زاپاس خودرو خود را می توانید با قطعه ای به نام قفل زاپاس محافظت کنید. قفل زاپاس می تواند لاستیک زاپاس را در جای خود ثابت نگه دارد و مانع از بلند کردن آن پس از باز شدن صندوق عقب شود. این قفل با مکانیزم ساده ای که دارد، روشی قابل اطمینان و جدی جهت جلوگیری از دزدیده شدن لاستیک خودرو شما می باشد.

قفل کامپیوتر

کامپیوتر یا ECU اصلی ترین بخش سیستم مرکزی خودرو می باشد.کامپیوتر خودرو توسط سنسورهایی که در تمام قسمت های خودرو وجود دارند، قادر به سنجش عملکرد تمامی قطعات شده و گزارشی کامل از وضعیت کلی اتومبیل شما می دهد. این قطعه ارزشمند با آمار بالایی سرقت می شود. جهت محافظت از کامپیوتر خودرو می توانید از قفل کامپیوتر یا همان محافظ کامپیوتر استفاده کنید.

قفل سوئیچی

با توجه به کم بودن امنیت خودروها و باز شدن ساده درب ها توسط سارقین، می توانید با تعویض قفل سوئیچی با قفل های فابریک خودرو از باز شدن آسان درب ها و همچنین صندوق عقب جلوگیری کنید. این قفل ها با استحکام و مقاومت بالایی که دارند از امنیت بالایی برخوردار بوده و تا حد زیادی خودرو شما را از سرقت در امان نگه می دارد.