(0) نفر 0
آفتابگیر چیست و چه کاربردی دارد؟

آفتابگیر چیست و چه کاربردی دارد؟

آفتابگیر خودرو یکی از قطعاتی است که در اوایل و اواسط روز وجودش ضرورت پیدا می کند مخصوصا هنگامی که زاویه تابش نور خورشید به گونه ای باشد که نور آفتاب مستقیما به چشمان راننده و سر نشینان بتابد.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۴۰۰ یکشنبه ۶ تیر

آفتابگیر چیست و چه کاربردی دارد؟


آفتابگیر خودرو یکی از قطعاتی است که در اوایل و اواسط روز وجودش ضرورت پیدا می کند مخصوصا هنگامی که زاویه تابش نور خورشید به گونه ای باشد که نور آفتاب مستقیما به چشمان راننده و سر نشینان بتابد. با استفاده از آفتابگیر ماشین میتوانید از تابش نور و حرارت خورشید در امان بمانید. آفتابگیر جلو ماشین در انواع مختلفی طراحی می شوند که بسته به نوع و مدل ماشین در شکل ها و مدل های مختلفی تولید می شود.معمولا آفتابگیر ها دارای قابلیت چرخش هستند که باعث می شوند در جهت ها و زوایای مختلف تنظیم شوند .یکی دیگر از کاربردهای  آفتابگیر جلو ماشین که فقط مختص به آفتابگیر کمک راننده  می شود وجود یک آینه است که سرنشین در صورت نیاز از آن بهره میبرد. 


از مزایای آفتابگیر خودرو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش: سطوح محافظت نشده می‌تواند باعث آسیب پوستی و مشکلات چشمی شود. به همین دلیل کنترل UV و اشعه‌های خورشید یکی از مواردی است که لازم است به آن‌ها توجه کنید. از این رو آفتابگیر برای چنین شرایطی بسیار مهم است، زیرا می‌تواند فرمان خودرو، و سایر روکش‌های اتومبیل را نیز از تابش شدید در امان نگه دارد.
2- تنظیم دما: در یک روز آفتابی حفظ و کنترل دمای داخلی اتومبیل اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل این لوازم یدکی می‌توانند مانع از تابش بیش از حد نور خورشید شده و در نتیجه موجب کنترل و حفظ دما خواهند شد.
گرما و شرایط جوی گرم به طور کلی اثر منفی بر روی خودرو میگذارد. به خصوص در صورت پارک کردن اتومبیل در معرض آفتاب. حتی یک توقف چند دقیقه‌ ای می ‌تواند اتومبیل را بیش از حد گرم کند، به شکلی که رانندگی مجدد آزاردهنده خواهد بود. همچنین نور خورشید نه تنها باعث پوسیدگی روکش های خودرو می شود بلکه به مرور زمان سبب کاهش طول عمر آن خواهد شد.  
تابش طولانی مدت نور خورشید به خودرو، باعث گرمایش بیش از حد موتور، باتری، کاربراتور و سایر قسمت ‌های مهم می شود. در ابتدا این عواقب قابل مشاهده نمی باشد اما در گذر زمان خسارت ‌های بیشتری برای شما به همراه خواهد داشت. به همین دلیل لازم است که اقدامات احتیاطی خاص را و مراقبت از خودرو را در زمان صحیح انجام دهید. این باعث می‌شود تا هزینه‌های شما برای مراقبت و تعمیرات تا حد قابل توجهی کاهش یابد. 


نکات قابل توجهی که باید برای مراقبت از لوازم یدکی خودرو رعایت شود:

۱- مرتبا میزان مایعات مثل مایع ترمز و آب رادیاتور را بررسی کنید.
۲- فضای داخلی اتومبیل را تمیز کنید.
۳- هنگام پارک کردن خودرو در فصل تابستان همواره سعی کنید که آن را در یک مکان دور از معرض نور خورشید پارک کنید.
۴- فیلترهای هوا را برای عدم وجود گرد و غبار بررسی نمایید.
۵- بالانس تایرها را ماهانه انجام دهید.