(0) نفر 0
آموزش صحیح تعویض دنده

آموزش صحیح تعویض دنده

بعضی از رانندگان تازه وارد باید به درستی با روش حرفه ای تعویض دنده برای خودروهایی که گیربکس دستی و اتوماتیک دارند، آشنا شوند. در زمان رانندگی، راننده باید کار تعویض دنده را انجام دهد.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۴۰۰ شنبه ۹ مرداد

آموزش صحیح تعویض دنده 


بعضی از رانندگان تازه وارد باید به درستی با روش حرفه ای تعویض دنده برای خودروهایی که گیربکس دستی و اتوماتیک دارند، آشنا شوند. در زمان رانندگی، راننده باید کار تعویض دنده را انجام دهد. 


چه زمانی باید دنده را عوض کنیم؟


هر کدام از دنده ها دارای دامنه ی سرعت و حرکت موثری هستند که بستگی به دامنه دور موتور آن بستگی دارد. به همین دلیل زمان تعویض دنده در خودروهای مختلف متفاوت است و زمان تعویض دنده را باید راننده تشخیص بدهد. همچنین زمان تعویض دنده در مسیرهای مختلف مانند مسیرهای صاف و سربالایی و سر پاینی ها متفاوت است . هنگامی که با دنده یک خودرو حرکت می کنید و گاز میدهید شتاب شما تا حدی زیاد می شود اما سپس ثابت باقی می ماند و گاز دادن زیاد باعث بالا رفتن دور موتور می شود. این کار به موتور و گیربکس آسیب می زند. این رویه در دنده های دیگر خودرو نیز به همین شکل است. 
برای بالا بردن طول عمر قطعات موتور و گیربکس و مصرف سوخت بهتر، باید زمان تعویض دنده ها را نسبت به سرعت خودرو بدانید. 



زمان تعویض دنده ها نسبت به سرعت خودرو


• از 0تا 25کیلومتر در ساعت دنده 1
• از 25 کیلومتر تا50کیلومتر در ساعت دنده 2
• از 50 کیلومتر تا 75کیلومتر در ساعت دنده 3
• از 75 کیلومتر تا105 کیلومتر در ساعت دنده 4
• از 105 کیلومتر به بالا دنده 5


تعویض دنده و سبک کردن دنده

تعویض دنده برای سبک سازی آن مثلا از دنده یک به دنده 2, راحت تر و کم دغدغه تر از سنگین کردن است و تنها کافی است با بازی کردن با پدال گاز دور موتور را برای دنده بعدی آماده کنید و دنده ها را در حداکثر دامنه نیرویی خود تعویض کنید. 



تعویض دنده و سنگین کردن دنده


1. هنگامی که ماشین با دور موتوری کمتر از بازه اعمال نیرو مورد نیاز در حال حرکت باشد
2. هنگامی که سرعتتان زیاد است و به پیچ نزدیک می شوید برای عبور از پیچ باید دنده را سنگین کنید



زمان مناسب تعویض دنده به سبک و سنگین

انتخاب سرعت مناسب برای تعویض دنده  


زمانی که خودرو در حال حرکت است و دور موتور به 3000 دور در دقیقه می رسد و صدای موتور هم فول شده باید دنده را عوض کنیم و یک دنده بالاتررویم .
در این صورت برای کم کردن دنده باید از کیلومتر شمار استفاده کنید.زمانی که با دنده 3 و سرعت 70 کیلومتر در حال حرکت هستید با ترمز کردن سرعت شما به50 کیلومتر می رسد نیازی به جابجایی دنده و کم کردن آن ندارید زیرا ابتدای دنده 3 از 50کیلومتر است.
اگر با دنده ی 3 حرکت کردید و به صورت ناگهانی ترمز نمودید و سرعت شما به 35 کیلومتر رسید، باید دنده را عوض کنید واز دنده 3 به 2 تغییر دهید. در چنین مواقعی دنده به سختی جا میخورد و گیر بکس صدا میدهد. زیرا سرعت به ابتدای سرعت دنده 2 که 25 کیلومتر است نرسیده بنابراین باید همزمان با دنده کم کردن تک گاز بدهیم تا دور موتور با سرعت ماشین برابر شود و دنده راحت ترجا بخورد.


سرعت مناسب برای تعویض دنده

موارد استفاده دنده سنگین

به دنده های یک به دو خودروهای سواری به دلیل اینکه از نیروی بسیار بالایی برخوردار هستند ، دنده های قدرتی و یا سنگین گفته می شود و هر جا که برای حرکت خودرو به  قدرت زیاد نیاز باشد از آنها استفاده می شود مانند:
•  سربالایی های تند 
• در سرازیری های تند ( به دلیل اینکه نمی خواهیم سرعت اتومبیل ما در سرازیری زیاد شود ) 
• جهت کاهش استفاده از ترمز و کنترل بهتر فرمان و کنترل سرعت