(0) نفر 0
آیا خودروهای برقی ایمن هستند؟

آیا خودروهای برقی ایمن هستند؟

خودروهای الکتریکی به دلیل استفاده از باتری‌ بسیار قابل اشتعال و پکیج سیستم‌ های برقی ولتاژ بالا، به ‌راحتی می ‌توانند باعث نگرانی خریداران شوند و درک این موضوع آسان است. اما در واقعیت، به لطف طیف وسیعی از امکانات مفید که برای محافظت از سرنشینان و سایر کاربران جاده‌ای استفاده می‌شود، خودروهای برقی به اندازه سایر خودروها ایمن هستند.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۲ تیر

آیا خودروهای برقی ایمن هستند؟


خودروهای الکتریکی به دلیل استفاده از باتری‌ بسیار قابل اشتعال و پکیج سیستم‌ های برقی ولتاژ بالا، به ‌راحتی می ‌توانند باعث نگرانی خریداران شوند و درک این موضوع آسان است. اما در واقعیت، به لطف طیف وسیعی از امکانات مفید که برای محافظت از سرنشینان و سایر کاربران جاده‌ای استفاده می‌شود، خودروهای برقی به اندازه سایر خودروها ایمن هستند. 
ساختار خودروهای برقی باید طوری باشد که از همه ی مقررات دقیق طراحی و ساخت مشابه نمونه های بنزینی و دیزلی برخوردار باشند. مهندسان خودروساز به همان اندازه که زمان صرف ایمن ساختن هرچه بیشتر سایر محصولات می‌کنند، برای خودروهای الکتریکی وقت می‌گذارند و همان فرایند دقیق را برای آن‌ ها هم انجام می ‌دهند. اکثر تولیدکنندگان نمونه‌ های اولیه خودروهای برقی خود را تحت ارزیابی Euro NCAP  قرار می‌ دهند و تقریبا همه آن‌ها شبیه مدل‌ های مجهز به پیشرانه احتراق داخلی با اندازه مشابه، از نظر عملکرد مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌ گیرند. آتش‌سوزی، یکی از دلایل نگرانی درباره‌ ی خودروی الکتریکی است. ممکن است فکر کنید که آتش ‌سوزی در خودروهای مجهز به پیشرانه ‌ی احتراق داخلی بسیار بیشتر از خودروهای برقی است. درحقیقت به دلیل وجود ماده ی اشتعال‌زا مانند بنزین در این خودروها، همه فکر می ‌کنند که احتمال آتش‌‌سوزی آن‌ ها بسیار بالاتر از مدل‌ های برقی خواهد بود؛ اما در واقع خودروی برقی به همان اندازه احتمال دارد بر اثر انفجار دچار آتش ‌سوزی شود. بزرگ‌ترین مشکل احتمالی خودروهای الکتریکی در صورت بروز بدترین حالت، باتری لیتیوم یون است که به‌عنوان فرار حرارتی شناخته می‌ شود. در صورت آسیب دیدن یکی از سلول‌ های باتری و کوتاه شدن اتصال‌ آن، احتمال اینکه الکترولیت قابل اشتعال در داخل آن شعله‌ ور شود، بیشتر و بیشتر می‌شود. زیرا تمام انرژی ذخیره‌شده را مصرف می ‌کند و دمای آن را به بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد می ‌رساند. اگر این گرمای زیاد به سلول‌ های همسایه آسیب برساند، می ‌تواند باعث ایجاد واکنش زنجیره‌ ای شود و در نتیجه صدها یا هزاران سلول در آتش‌سوزی شدیدتری شروع به سوختن می ‌کنند که خاموش شدن آن غیر ممکن است. در چنین شرایطی باید منتظر بمانیم تا ماده واکنش‌ دهنده در باتری بسوزد و تمام شود. برای جلوگیری از این وضعیت جدیدترین نسل خودروهای الکتریکی توسط مهندسان خودرو ساخته شده است. باتری در ساختاری مقاوم دربرابر تصادف که در پایین ‌ترین حالت ممکن در خودرو نصب شده و از مناطق برخورد احتمالی دور است، کاملا محافظت می ‌شود. برای مثال، پل ‌استار از دو سازه آلومینیومی تغییر شکل‌ پذیر در دو طرف جلو پنجره مدل ۲ خود که اخیرا به بازار عرضه شده، استفاده کرده است. این سازه‌ ها به‌عنوان بلوک‌ های SPOC (برخورد شدید از جلو) شناخته می ‌شوند و از برخورد چرخ‌ های جلو با باتری در زمان تصادف از جلو پیشگیری می‌ کنند. با وجود این سیستم‌ های برقی ولتاژ بالا، خودروهای الکتریکی به اقدامات خاصی نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که سرنشینان و خدمات اورژانس پس از حادثه شوکه نخواهند شد. بسیاری از خودروهای الکتریکی با ولتاژ ۴۰۰ ولت کار می‌ کنند؛ اما پورشه اولین شرکتی بود که تنظیمات ۸۰۰ ولت را استفاده کرد. در این نوع خودروها، هرگونه تماس با کابل‌ها یا سیم‌های آسیب‌دیده می‌تواند تهدیدکننده‌ی زندگی باشد. 
خودروهای برقی از سیستم های ایمنی برخوردار می باشند و در صورت خراب شدن، باتری به طور خودکار از مدار خارج و جدا می شود. در زمان تشخیص رخ دادن تصادف توسط حسگرهای مختلف خودرو ، فیوزهای مخصوص آتش‌سوزی منفجر می‌شوند و کابل‌های ولتاژ بالا را قطع می‌کند و به‌طور مؤثر تمام سیستم برقی خودرو را از کار می‌اندازند. بوش، متخصص خودروسازی آلمان، سیستمی توسعه داده است که در هنگام تحریک کیسه هوا، قطعه‌ی (گوه‌ی) کوچکی را به داخل کابل هدایت می‌کند.  




آیا می‌توان خودروی الکتریکی را زیر باران شارژ کرد؟


چنین سؤالی بسیار معقول است. همیشه به ما گفته می‌شود كه آب و برق با هم سازش ندارند؛ بنابراین طبیعی است نتیجه بگیریم كه هنگام بارش باران، اتصال پیدا کردن با سیستم برقی ولتاژ بالا، منجر به فاجعه خواهد شد. خوشبختانه واقعیت به هیچ وجه تکان‌دهنده نیست.
 دوشاخه شارژ الکتریکی و پریز داخل خودرو با دقت طراحی شده‌اند تا از نفوذ آب یا ذرات خاک به داخل مدار برقی و سیم‌کشی اطمینان حاصل شود. ایستگاه‌های شارژ نیز خود از این نظر مقاوم هستند. از همه مهم‌تر، شارژر و سیستم‌های پردازنده خودروی الکتریکی بسیار پیشرفته هستند و تا زمانی‌که تعدادی بررسی‌ انجام نشود (از جمله اینکه در اتصالات آب وجود دارد یا نه)، برق به داخل خودرو جریان نمی‌یابد. به‌طور خلاصه، می‌توان بدون هیچ نگرانی درباره‌ی آب‌و‌هوا، با اطمینان خودروی الکتریکی را به شارژر وصل کرد.