(0) نفر 0
آینه بغل خودرو از دیروز تا امروز

آینه بغل خودرو از دیروز تا امروز

در این مقاله توضیحاتی در مورد به وجود آمدن انواع آینه بغل خودرو و تکنولوژی های امروزی آینه بغل خودرو...

 مهندس حیدریان  ۱۳۹۹ یکشنبه ۹ آذر

آینه بغل خودرو از دیروز تا امروز

شاید اگر بدانید اولین خودروهای تولید شده به دست انسان، فاقد آینه بغل بوده اند و پس از طی سالهای طولانی و استفاده از انواع تکنولوژی ها در تولید این قطعه از اتومبیل، باز هم در مدل هایی از خودروها به حذف آینه بغل رسیده ایم تعجب کنید؛ البته این به معنی حذف کامل آینه ها نیست بلکه آینه های مجازی، جایگزین آنها شده اند. با ما همراه باشید تا از چگونگی این تغییر و تحول بگوییم. اولین خودروهای جهان: مراجعه به تاریخچه خودرو و دیدن عکسهای موجود از اولین خودروهای جهان، اطلاعات خوبی را در موردآنها، در اختیار علاقمندان قرار می دهد. در واقع خودروهای اولیه از لحاظ شکل ظاهری، بسیار مشابه کالسکه ها بودند و مانند آن ها تا مدتها، بدون آینه تولید شده و عرضه می گردیدند.


 
با گذر زمان، رفته رفته تغییرات مختلفی در شکل ظاهری و تکنولوژی به کار رفته در اتومبیل ها ایجاد شد. اولین آینه های به کار رفته بر روی خودروها، به عنوان قطعه ای ضروری و ثابت نبودند و حتی صاحب هر خودرویی در صورت تمایل می توانست، آینه را جداگانه تهیه کرده و بر روی اتومبیلش، نصب نماید.

افزایش جمعیت، رشد شهرها و ساخت جاده ها، به مرور، استفاده از آینه های بغل را الزامی ساخت و دیگر هرگز خودرویی بدون آینه ساخته نشد.


انواع آینه بغل خودرو:

کاربرد آینه های بغل و ضرورت استفاده از آنها برای همه کاملا مشخص است، رانندگان با استفاده از این آینه ها می توانند دید خوبی از پشت سر خود داشته و فاصله خود را با اتومبیل های دیگر بررسی کرده و رانندگی ایمن تری داشته باشند.
آینه های بغل اتومبیل به صورت کلی به دو گروه آینه های مکانیکی و آینه های الکتریکی تقسیم می شوند. 

*آیینه های مکانیکی 


آیینه های مکانیکی در بسیاری از اتومبیل های قدیمی تر وجود دارند و همه ما آنها را دیده ایم. تنظیمات این آینه ها به صورت دستی است و در دو نوع ثابت و متحرک در بازار موجودند. 
همانطور که میدانیم آینه های نوع اول کاملا ثابت بوده و هیچ حرکتی نمی کنند و باید برای حرکت دادن آنها، آینه ی درون قاب را به وسیله اهرمی که در پشت آن قرار گرفته، به بالا و پایین حرکت داد.
در آینه های مکانیکی متحرک، با حرکت دادن قاب آینه، آینه نیز حرکت کرده و دیگر نیازی به جابجا کردن دادن آینۀ درون قاب نیست. 

برای دیدن و خرید آینه بغل های ولاش پارت به لینک زیر مراجعه کنید.
مشاهده و خرید آینه بغل خودرو

*آینه های تاشوی الکتریکی یا برقی


این آینه ها، به وسیله سوییچی که در کنار صندلی راننده قرار گرفته است، تنظیم می شوند و همه تنظیمات آنها بدون دخالت دست انجام می گردد. 
مزایای استفاده از آینه های برقی:
1-آینه های برقی، به دلیل دارا بودن تکنولوژی گرم کن، مانع یخ زدن سطح آینه در هوای سرد می شوند.
2- از جمله امکاناتی که برخی از آینه های الکتریکی دارند، حافظۀ داخلی است که به کمک آن می توان چندین تنظیم مجزا را، برای راننده های مختلفی که از آن استفاده می نمایند، در نظر گرفت و در زمان استفادۀ هر شخص، آن را فراخوانی کرد.
3- از مزایای دیگر آینه های برقی، وجود حسگرهای هشداردهنده است که با نزدیک شدن اتومبیل به سایر خودروها و موانع، با آگاه کردن راننده، امکان اصابت را، اطلاع رسانی می کنند.

آینه مجازی به چه معناست ؟



یکی از شرکت های سازنده خودرو به نام هوندا در خودروی" Honda E "  خود از دوربین به جای آینه استفاده کرده است. از آنجا که این دوربین ها دقیقا در محل قبلی آینه بغل جای می گیرند، به عنوان آینه مجازی خودروها شناخته می شوند.
تصویری که به وسیله این دوربین ها به دست می آید، در صفحه نمایشگری که در داخل خودرو تعبیه شده نمایش داده می شود. این صفحه نمایشگر معمولا در دو سمت داشبورد قرار داده می شود؛ زیرا رانندگان، معمولا و  طبق عادت برای کنترل آینه ها، به آن سمت نگاه میکنند.

شرکت هوندا مدعی است که این دوربین‌هارا در شرایط آب‌هوایی مختلف، نور کم و تاریکی شب آزمایش کرده است و استفاده از آنها،به میزان 8/3 درصد در عملکرد کل خودرو موثر بوده است.
علاوه بر آن، سایز کوچک دوربین ها موجب می شود، جریان هوایی که از کنار اتومبیل عبور می کند سر و صدای کمتری را ایجاد نموده و داخل خودرو آرام تر باشد. از دیگر مزایای استفاده از دوربین ها، کاهش خسارت بیمه در تصادفات رانندگی است.

 

ملزومات مورد نیاز آینه بغل خودرو:

شاید جالب باشد که بدانید، " آینه بغل خودرو " این قطعه کوچک و نسبتا ساده نسبت به سایر قطعات اتومبیل؛ چه ظرایف و امکاناتی دارد.
در ادامه توضیح می دهیم که چگونه می توان با اضافه کردن محصولاتی که در بازار موجود است؛ استفاده بهینه تری از این آینه ها نمود. 
چتر آینه بغل:
یکی از محصولاتی که با افزودن آن به آینه ها، می توانیم آسایش و راحتی بیشتری داشته باشیم، چتر آینه بغل است که می تواند در هوای برفی و بارانی، مانع بخار گرفتن، خیس شدن و کاهش دید رانندگان شود.







ال اي دي راهنماي آينه بغل

چراغ های ال ای دی، از محصولات تازه وارد به صنعت خودرو می باشند،که موجب روشنایی زمین اطراف اتومبیل می شوند. برخی از آنها کلید مجزایی برای خاموش و روشن شدن دارند و بعضی به ریموتِ درِ خودرو متصل هستند و با قفل کردن یا باز کردن درِ ماشین، روشن و خاموش می شوند.


یکی دیگر از مشکلاتی که به ویژه در روز های بارانی و برفی، در فصل های پاییز و زمستان روی می دهد ، بخار گرفتن آینه ها و شیشه های خودرو است.  از محصولات پر کاربرد و معجزه گر برای حل این مشکل، گلس های ضد باران یا برچسب های نانویی هستند که جلوی هر گونه بخار، لک و حباب را می گیرند.
این گلس ها به اشکال مختلف بیضی، دایره و ... موجود می باشند و باعث می شوند راننده بتواند نسبت به جاده،  صد در صد دید داشته باشد.



آینه محدب کوچک نقطه کور ماشین:

از تجهیزات دیگری که برای آینه بغل اتومبیل ضروری است، آینه محدبی است که به وسیله چسبی که بر پشت آن قرار دارد، به راحتی بر روی آینه بغل اتومبیل نصب می شود.
فایده این آینۀ کوچک، افزایش دید راننده در نقاط کور است. البته آینه هایی هستند که بر روی آنها یک نقطه چین برای مشخص کردن مرز بین آینه معمولی و آینه محدب قرار دارد و بنا بر این، دارای هر دو آینه می باشند. 
اگرچه که، سمت چپ نقطه چین روی آینه بغل ماشین، نقاط کور را به راننده نشان مي دهد؛ ولي باز هم لازم است که در هنگام خروج از پارک يا گردش به چپ و دور زدن، علاوه بر آينه با سر هم سمت چپ را نگاه کنيم، تا هیچ نقطه کوری از تیررس خارج نشده باشد. ولی به کمک این آینه های کوچک، این مشکل نیز تا حد زیادی حل می شود.
• 
همانطور که با خواندن این  مقاله مطلع شدید، برای هر مشکلی که ممکن است برای آینه بغل پیش بیاید و دید راننده را مختل کرده و یا کاهش دهد، یک راهکار اعلام شد. چرا که رانندگی ایمن، در خیابان ها و شهرهای پیشرفته جهان مدرن، ضرورت بسیاری یافته است و یکی از تاثیرگذارترین قطعات ماشین که به رانندگان در این زمینه کمک زیادی می کند، آینه ها هستند.
امیدواریم با اطلاعات داده شده و با بهره وری از مشاوره افراد آشنا به حوزه خودرو و قطعات آن بتوانید رانندگی ایمن تری را تجربه کنید.