(0) نفر 0
اورینگ خودرو چیست؟

اورینگ خودرو چیست؟

اورینگ یک نوع واشر مکانیکی برای آب بندی با سطح مقطع O شکل است. اورینگ یکی از پرمصرف ترین وسایل کاربردی با مکانیسم ساده در بسیاری از خودروها به خصوص خودروهای شخصی می باشد.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۴۰۰ دوشنبه ۷ تیر

اورینگ خودرو چیست؟


اورینگ یک نوع واشر مکانیکی برای آب بندی با سطح مقطع O شکل است. اورینگ یکی از پرمصرف ترین وسایل کاربردی با مکانیسم ساده در بسیاری از خودروها به خصوص خودروهای شخصی می باشد. 
اورینگ ها در سه حالت مورد استفاده قرار می گیرند:
استاتیک: در این حالت گلند ثابت و بی حرکت است که در صنعت Face Seal نام می گیرد.
داینامیک: این حالت به دو دسته تقسیم می شود. یکی هنگامی که گلند متحرک بر روی پیستون طراحی شده است و در صنعت Piston Seal نام می گیرد؛ دیگری هنگامی که گلند متحرک بر روی بدنه طراحی شده است و در صنعت Rod Seal نام می گیرد.


نوع کاربرد اورینگ

در صورتی که اورینگ ها به درستی طراحی شده و در جای مناسب قرار داده شود، به همان شکل، دچار چند درجه فشردگی اولیه می شود و در این فشار اتمسفر، اورینگ با خاصیت ارتجاعی خود سبب آب بندی نیز می شود. 



کاربرد چند نوع اورینگ در خودرو:

اورینگ سوزن انژکتور

اورینگ سوزن انژکتور زمانی که در سایز و جنس مناسب مورد استفاده قرار گیرد، به خوبی به سیلند چسبیده و عمل آب بندی را انجام میدهد. دلیل استفاده از این محصول به منظور ممانعت از ورود بخارهای سوختی به بیرون از موتور خودرو می باشد. اورینگ سوزن بسیار حساس است و با دو متریال وایتون و سیلیکون عرضه می شود. 



اورینگ بخاری

رادیاتور بخاری یا رادیات بخاری در بسیاری از خودروها، در داخل اتاق خودرو قرار دارد و نشتی آن به معنی وجود آب رادیاتور در کف خودرو است. در صورت نشتی رادیاتور بخاری، عاقلانه ‌ترین کار رادیاتور و به احتمال زیاد تعویض اورینگ لوله بخاری می باشد. اگر اورینگ لوله بخاری تعمیر نشود، همچنان نشتی خواهد داشت و موجب بی آب شدن خودور می شود که آسیب های جدی در پی خواهد داشت. اورینگ لوله بخاری معمولا به جنس سیلیکون بوده و دربرابر روغن، ازن، اسید و مواد شیمیایی و ساییدگی مقاومت خوبی دارد.



اورینگ باک بنزین

نام های دیگر اورینگ درب باک بنزین، اورینگ مهره باک و اورینگ پمپ بنزین است. این اورینگ معمولا از جنس NBR ساخته شده و کاملا در برابر بنزین مقاوم است. بنابر این چیزی که پمپ بزنین را درزگیری کرده و مانع نشتی بنزین یا احساس بوی بنزین می گردد همین وسیله کوچک و ساده اما پر کاربرد می باشد.
اورینگ باک بنزین روی پمپ بنزین نصب می شود و در مقابل روغن مقاوم است.



اورینگ ترموستات

یکی از قطعات یدکی خودرو، اورینگ ترموستات است که در سیستم خنک کاری کاربرد دارد و جهت آب بندی ترموستات در درون درب ترموستات نصب می گردد. اورینگ ترموستات معمولا از جنس سیلیکون ساخته می شود تا در مقابل حرارت و تغییر دما مقاومت مناسبی داشته باشد.
کار اورینگ در ترموستات بسیار حساس است؛ چراکه اگر نوع نامرغوب آن استفاده شود یا سایز نامناسبی داشته باشد، می تواند منجر به نشتی و در نهایت سوختن واشر و موتور گردد.

نتیجه:

اورینگ ها در ساخت و استفاده بهینه ماشین ها دارند و در صورتی که خراب شوند احتیاج به تعویض فوری توسط افراد کاربلد دارند.