(0) نفر 0
باز و روشن و خاموش کردن خودرو با استفاده از اثر انگشت

باز و روشن و خاموش کردن خودرو با استفاده از اثر انگشت

تکنولوژی جدید خودروسازی باز و خاموش و روشن کردن خودرو با استفاده از اثر انگشت است که خودروسازی هیوندای کره جنوبی آن را روی محصولات جدید پیاده سازی کرده است. خودرو سیستم اثر انگشت ‌های ثبت شده را تشخیص داده و متناسب با آن موقعیت صندلی، آینه ‌های دید عقب و زاویه آینه‌ های جانبی را تنظیم می ‌کند.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ یکشنبه ۳ اسفند

باز و روشن و خاموش کردن خودرو با استفاده از اثر انگشت 

تکنولوژی جدید خودروسازی باز و خاموش , روشن کردن  خودرو با استفاده از اثر انگشت است که خودروسازی هیوندای کره جنوبی آن را روی محصولات جدید پیاده سازی کرده است. خودرو سیستم اثر انگشت ‌های ثبت شده را تشخیص داده و متناسب با آن موقعیت صندلی، آینه ‌های دید عقب و زاویه آینه‌ های جانبی را تنظیم می ‌کند. هیوندای توسعه فناوری اثر انگشت را برای باز و روشن کردن خودرو ادامه می ‌دهد. گروه خودروسازی هیوندای موتور، این قابلیت را به خودروها اضافه کرده است که رانندگان به واسطه آن بدون استفاده از سوئیچ وارد خودرو شده و با اثر انگشتشان خودرو را روشن کنند. این فناوری در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ در برخی از خودروهای این کمپانی در چین عملیاتی خواهد شد. اولین خودروهای مجهز به این فناوری سانتافه ‌های موجود در چین هستند و رانندگان قبل از استفاده از این سامانه باید اثر انگشت خود را در خودرو ثبت کنند. برای ورود به خودرو کافیست تا راننده اثر انگشت خود را روی صفحه شناساگر قرار دهد، در این صورت درهای خودرو باز می شود. چنین صفحه ‌ای روی دکمه استارت خودرو نیز وجود دارد که با شناسایی اثر انگشت راننده، موتور را روشن کرده و مقدمات حرکت اتومبیل را فراهم می‌آورد. سیستم، اثر انگشت ‌های ثبت شده را تشخیص داده و متناسب با آن موقعیت صندلی، آینه‌های دید عقب و زاویه آینه‌ های جانبی را تنظیم می ‌کند. 
شرکت هیوندای اعلام کرده در مراحل بعدی درجه حرارت، میزان رطوبت و تنظیمات فرمان درون خودرو نیز با توجه به اثر انگشت تشخیصی به شخصی ‌سازی‌ های آن اضافه می شود.
این اولین باری نیست که سامانه تشخیص اثر انگشت برای روشن کردن موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اولین کمپانی که از این سامانه بهره میبرد شرکت هیوندای است. 
از قابلیت های این صفحات شناساگر مقاومت زیاد آن در برابر اشعه آفتاب، دمای کم در زمستان و بارش برف و باران می باشد و بنا بر اعلام شرکت سازنده میزان خطای کمی دارند. 
در صورت فراگیر شدن فناوری های نوینی مانند: تشخیص چهره و حسگر اثرانگشت در گوشی های هوشمند، برخی از خودروسازان برای حفظ امنیت خودروهای تولیدی خود تصمیم گرفتند از سیستم های احراز هویت استفاده کنند. اکثر خودروسازان مطرح دنیا، خودروهایی با سیستم (Keyless entry) تولید کردند اما سارقان ثابت کردند که می ‌توانند خودروهای مجهز به سیستم ورود بدون کلید را هک کنند. 
با پیشرفت فناوری های نوین برای حفظ امنیت خودروها،  پیش بینی می شود نسل‌های آینده خودرو مجهز به سویچ نباشند و اثرانگشت راننده تعریف شده برای باز کردن در و روشن کردن خودرو کافی خواهد بود. همچنین اسکنرهای اثرانگشت در خودروها باعث امنیت بیشتر خواهند شد و سارقان را درهنگام سرقت به خودرو با محدودیت ‌های زیادی روبرو می سازد. 
شرکت سیناپتیکس (Synaptics) نیز برای افزایش امنیت خودرو استفاده از اسکنر اثرانگشت و تشخیص چهره را پیشنهاد کرده است. این شرکت سعی کرده با استفاده از حسگر اثر انگشت نه ‌تنها باز و بسته کردن درهای خودرو، بلکه استارت پیشرانه را هم کنترل کند. کارشناسان این شرکت معتقد هستند که این تکنولوژی علاوه بر ایمنی بیشتر، دارای قابلیت زمان بندی دسترسی به خودرو می باشد، به طوری که والدین می ‌توانند برای برخی عناصر خودرو مانند قدرت در یک زمان مشخص در طول شبانه روز محدودیت مشخص کنند و احتمال رانندگی خطرناک فرزندان خود را کاهش دهند. همچنین می ‌توان برخی تنظیمات رانندگی مانند وضعیت صندلی یا فهرست موزیک ‌های مورد علاقه را هم در این سیستم ذخیره کرد.