(0) نفر 0
برای باتری به باتری کردن خودرو چه نکاتی باید رعایت شود؟

برای باتری به باتری کردن خودرو چه نکاتی باید رعایت شود؟

در صورت ضعیف شدن باتری، با باتری به باتری کردن خودرو از خاموش شدن باتری خودرو جلوگیری کنید.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۴۰۰ یکشنبه ۱۷ مرداد

برای باتری به باتری کردن در خودرو چه نکاتی باید رعایت شود؟


اطمینان از سالم بودن باتری


ابتدا قبل از انجام باتری باتری کردن، باید وضعیت فیزیکی آن را بررسی کنید. مطمئن شوید که باطری ترک خوردگی ندارد یا دچار نشتی نشده است. در صورت وقوع چنین اتفاقی از استارت زدن خودداری کنید.




قرار دادن دو خودرو کنار یکدیگر و بستن سوئیچ


برای ساده تر شدن نحوه باتری به باتری کردن خودرو باید هر دو اتومبیل را در کنار یکدیگر یا رو در روی یکدیگر پارک کنید و سوئیچ هر دو ماشین را ببندید در ادامه نیز کاپوت هر دو خودرو را بالا بزنید.



تشخیص قطب های باتری خودرو


به طور کلی باطری ها دارای دو قطب مثبت و منفی هستند که بر روی قطب مثبت علامت + و قطب منفی علامت – قرار دارد، در صورت نبود این علائم، بر روی کابل هایی که به باتری متصل است این علائم قابل تشخیص هستند.



نصب کردن کابل بر روی باتری ها


ابتدا در خودرویی که باتری آن خوابیده و نیاز به شارژ شدن دارد، دنبال یک قسمت فلزی بگردید که متصل به موتور نباشد یا هیچگونه رنگ خوردگی نداشته باشد تا کابل منفی را به آن وصل کنید. دقت داشته باشید که هیچ گاه گیره کابل منفی را در اتومبیلی که باتری آن خوابیده بر روی قطب منفی باطری نگذارید. سر دیگر کابل مشکی را به قطب منفی باطری سالم متصل کنید. در ادامه کابل قرمز رنگ که به قطب مثبت مربوط می شود را به باطری خودروی معیوب متصل کنید و سر دیگر آن را به باطری خودرویی وصل کنید که سالم است. 



استارت زدن بعد از نصب کامل کابل ها


در صورت نصب کامل کابل ها، خودرویی که باطری آن سالم است را استارت بزنید. چند دقیقه صبر کنید و استارت خودروی معیوب را هم بدون جدا کردن کابل ها بزنید.



روشن شدن خودرو پس از استارت زدن


بعد از استارت زدن در صورتی که خودروی شما روشن شد ابتدا کابل مشکی رنگ را از قطب منفی خودروی معیوب و سپس سر دیگر آن بر روی خودروی سالم را جدا کنید. برای کابل قرمز باید این رویه را برعکس انجام دهید و ابتدا سر مثبت باطری خودروی سالم را جدا کنید و پس از آن سر دیگر را از باطری خودروی معیوب خارج کنید. 



روشن نشدن خودرو پس از استارت زدن


اگر خودروی سالم پس از استارن زدن روشن نشد کمی صبر کنید و بعد از چند دقیقه دوباره استارت بزنید. در ادامه بدون جدا کردن کابل ها دوباره خودوری معیوب را استارت بزنید در صورتی که روشن نشد باید بخش های دیگر مانند سیم کشی را بررسی کنید.
توجه داشته باشید که در صورت دنده اتوماتیک بودن خودرویتان هم می توانید برای شارژ باتری، از همین روش باتری ب باتری کردن استفاده کنید. این روش برای باتری های اتومات نیز هیچ تفاوتی با خودروهای دیگر ندارد.



رعایت نکات اصولی و ایمنی در هنگام کار


در صورت تشخیص اشتباه قطب های مثبت و منفی باطری، اتصال اشتباه در این بخش می تواند منجر به آسیب دیدن دینام، بخش های برقی و الکترونیکی خودرو یا حتی ECU شود که این آسیب دیدگی ممکن است با آتش سوزی همراه باشد. همچنین در زمان اتصال کابل ها باید مراحل نصب را به ترتیب و به درستی انجام دهید. حتما اندازه کابل ها مناسب باشد و در صورتی که کوتاه است از کابل بزرگتر استفاده کنید. برای اتصال بخش منفی خودرویی که باطری آن خوابیده مراقب باشید گیره را به موتور آن متصل نکنید. بعد از اتصال کابل ها حداقل ۵ دقیقه صبر کنید بعد استارت بزنید در صورتی که بلافاصله بعد از اتصال کابل ها استارت بزنید امکان روشن نشدن خودرو، داغ شدن کابل ها و همچنین آسیب دیدن هر دو خودرو امکان پذیر است.
برای باتری به باتری کردن به منظور انجام عملیات به شکل درست، نیاز به کابل دارید.همچنین دستکش و عینک برای ایمنی بیشتر نیز لازم است همیشه همراهتان باشد.




ضررهای باتری به باتری کردن


با روش صحیح و درست باتری به باتری کردن خودرو هیچ نوع مشکلی در پی نخواهد داشت. عوارض باطری به باطری کردن در صورتی که اشتباهاتی در این بین رخ بدهد، به وجود می آید. یکی از این اشتباهات در هنگام انتقال انرژی از خودروی سالم صورت می گیرد که باعث تخلیه شدن باطری شارژ کننده می شود. با این وجود شما می توانید با بیست دقیقه حرکت کردن با اتومبیل دوباره باطری را شارژ کنید. از دیگر مضرات باتری به باتری کردن طولانی شدن زمان عملیات است باید دقت داشته باشید که باتری خالی شده به چه مقدار شارژ نیاز دارد تا به همان میزان اجازه شارژ شدن را بدهید.