(0) نفر 0
بوستر خودرو چیست؟

بوستر خودرو چیست؟

بوستر ترمز قوطی سیاه رنگی است که در پشت موتور خودرو و معمولا در سمت راننده قرار دارد. بوستر از خلا تولید شده توسط موتور استفاده می کند تا نیروی وارد شده به سیلندر اصلی ترمز توسط پای شما را چند برابر کند.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۴۰۰ سه شنبه ۸ تیر

بوستر خودرو چیست؟


قطعات زیادی در خودرو وجود دارند که با عملکرد درست خود به روشن شدن و حرکت کردن خودرو کمک می کنند. بوستر ترمز خودرو به ما کمک بسیاری می کند تا یک رانندگی راحت و با خستگی کمتری داشته باشیم و علت آن افزایش نیرو و قدرت فشار پدال توسط راننده در هنگام ترمز گیری است. بوستر ترمز قوطی سیاه رنگی است که در پشت موتور خودرو و معمولا در سمت راننده قرار دارد. بوستر از خلا تولید شده توسط موتور استفاده می کند تا نیروی وارد شده به سیلندر اصلی ترمز توسط پای شما را چند برابر کند. بوستر خلا قوطی فلزی است که شامل یک سوپاپ هوشمندانه و یک دیافراگم است. میله ای که از مرکز قوطی می گذرد از یک سو به پیستون سیلندر اصلی و از سوی دیگر به پدال ترمز متصل است. بوستر ترمز یکی از بهترین سیستم های ترمز است که اساس کار آن قفل نشدن چرخ های ماشین هنگام ترمزگیری شخص راننده است. 
در گذشته به دلیل وجود ترمز طبلی نیازی به بوستر ترمز نبود، ترمز های طبلی به طور طبیعی بخشی از نیروی مورد نیاز خود را فراهم می کنند، اما از آنجایی که امروزه بیشتر خودرو ها ترمز دیسکی دارند (حداقل در چرخ های جلو) بوستر ترمز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. 
یکی از بخش های اصلی بوستر، سوپاپ یک طرفه است، در صورتی که موتور خاموش باشد و یا در لوله های بوستر نشتی به وجود آید، سوپاپ یک طرفه اجازه ورود هوا به بوستر را نمی دهد.این مهم است چون بوستر خلا باید بتواند تا چندین بار پس از خاموش شدن موتور نیروی وارده به پدال را تقویت کند. 



نوع کاربرد بوستر خودرو

بوستر خلا طراحی زیبا و ساده ای دارد. این قطعه نیاز به منبع خلا ای دارد تا بتواند کار کند. در خودرو های بنزینی موتور خلا مناسبی را برای بوستر ایجاد می کند. اگر لوله ای را به محل مناسبی از موتور متصل کنید می توان هوا را به بیرون از محفظه کشید و خلا نسبی ای ایجاد نمود؛ اما از آنجایی که موتور های دیزل نمی توانند خلا مناسبی ایجاد کنند در خودرو های دیزلی باید از پمپ خلا مجزایی استفاده کرد. در خودرو هایی با بوستر خلا، پدال ترمز سبب شدن فشار به میله ای که از میان بوستر به سیلندر اصلی متصل است، می شود. موتور خلا نسبی را در هر دو سوی دیافراگم ایجاد می کند. در صورتی که پدال را فشار می دهید میله سوپاپی را باز می کند که به هوای بیرون اجازه ی ورود به پشت دیافراگم را می دهد در حالیکه سمت دیگر دیافراگم خلا می ماند. به این صورت فشار وارده بر یک سوی دیافراگم بیشتر می شود که این به فشرده شدن پیستون در سیلندر اصلی کمک می کند. زمانی که پدال رها می شود ارتباط هوای بیرون با پشت دیافراگم قطع شده و دو سوی دیافراگم به هم مرتبط می شوند.در نتیجه در هر دو سوی دیافراگم خلا ایجاد می شود و همه ی شرایط به حالت اولیه باز می گردد.



انواع بوستر ترمز

۱. بوستر مستقیم

فشار پای راننده مستقیما از پدال به بوستر منتقل می‌شود.

۲. بوستر غیر مستقیم

یروی وارد آمده به پدال، ابتدا به پمپ ترمز منتقل شده و از آنجا به وسیله‌ی روغن ترمز به بوستر ارسال می‌شود..