(0) نفر 0
تأثیر کرونا بر صنعت قطعات یدکی خودرو

تأثیر کرونا بر صنعت قطعات یدکی خودرو

صنعت‌ خودرو در دنیا خواه‌ ناخواه به‌ شکلی با اقتصاد و تولیدات صنعتی چین گره خورده است و کوچک‌ ترین اخلالی درنظام صنعتی و تولیدی این کشور می‌تواند به ‌این صنعت درتمامی دنیا آسیب وارد کند.

محمدحسین  فتحی  ۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر

تاثیر ویروس کرونا بر بازار قطعات یدکی خودرو


ویروس کرونا بیش از آنکه تلفات انسانی بگیرد، بر اقتصاد چین و شاید دنیا تأثیر گذاشته است. در این بین، صنعت‌ خودرو نیز از این قصه مستثنی نیست و خودروسازان بزرگ دنیا از هیوندای کره گرفته تا نیسان زیان‌های سنگینی از گسترش این ویروس در چین به‌خود دیده‌اند. 



شاید دلیل اصلی این ماجرا زنجیرۀ تأمین خودروسازان بزرگ دنیا باشد که تولید قطعات مختلف خود را درکشورهای مختلف دنیا انجام می دهند و حالا با درگیر شدن یکی از بزرگ‌ ترین تأمین‌کنندگان این زنجیرۀ تأمین با ویروس کرونا،‌ حتی درمواردی مجبور به‌ متوقف کردن خطوط تولید خود برای چند هفته شده‌اند.

به‌عنوان مثال کمپانی هیوندای کره ‌جنوبی برای تأمین روکش سیم‌ کشی‌ های برقی خود از شرکتی کره‌ای استفاده می‌کرد که مدت‌هاست کارخانه‌های خود را به‌ چین منتقل کرده و حالا با مشکل تأمین کالا مواجه است. 



در واقع صنعت‌ خودرو در دنیا خواه‌ ناخواه به‌ شکلی با اقتصاد و تولیدات صنعتی چین گره خورده است و کوچک‌ ترین اخلالی درنظام صنعتی و تولیدی این کشور می‌تواند به ‌این صنعت درتمامی دنیا آسیب وارد کند.

در این بین صنعت‌ خودرو ایران نیز چه‌ دربحث مونتاژ و چه‌ در زمینۀ تولید قطعات برای خودروهای ایرانی نمی‌تواند از این اتفاق مصون باشد. چرا که بخشی از قطعات تولید داخل نیز به‌نوعی به ‌تولیدات چینی وابسته است و نمی‌توان منکر آن شد. 


اگرچه صنعت‌ قطعه با تمام توان درجهت داخلی‌ سازی درحال حرکت است، اما وقتی بزرگان خودروسازی دنیا به‌صورت رسمی ابتلا به‌ این ویروس را اعلام کرده و تأثیرات آن بر اقتصاد و تولیدشان را علنی می‌کنند، بی‌شک باید در آینده‌ای نزدیک شاهد تأثیرگذاری ویروس کرونا بر صنعت ‌خودرو ایران نیز باشیم.