(0) نفر 0
تازه های صنعت خودروسازی

تازه های صنعت خودروسازی

امروزه اتومبیل ها چیزی فراتر از موتور، گیربکس، کابین و چرخ ها می باشد. اگر نگاهی تاریخی به گذشته وسایل نقلیه داشته باشیم، خواهیم دید که تمامی اتومبیل ها از بدو ورود تا امروز دستخوش تغییرات فراوانی شده..

مهسا  تفنگچی  ۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر
امروزه اتومبیل ها چیزی فراتر از موتور، گیربکس، کابین و چرخ ها می باشد. اگر نگاهی تاریخی به گذشته وسایل نقلیه داشته باشیم، خواهیم دید که تمامی اتومبیل ها از بدو ورود تا امروز دستخوش تغییرات فراوانی شده و توسط تکنولوژی و فناوری های به روز، به سیستمی هوشمندتر، امن تر و بهینه تر تبدیل شده اند. بکارگیری فناوری های روز دنیا در صنعت خودروسازی امری ضروری تلقی می شود. سطح بالا رفتن انتظارات و توقعات مشتریان از یک سو و الزامات قانونی مانند افزایش ایمنی خودروها از سوی دیگر منجر به توسعه و پیاده سازی فناوری های پیشرفته و جدیدی شده است. لازم به ذکر است که رقابت و سبقت گیری شرکت های بزرگ از یکدیگر نیز، راهیابی و پیاده سازی تکنولوژی های جدید در عصر خودروسازی و تلاش های مستمر آنان را افزایش داده. همانطور که گفته شد، اکثر فناوری هایی که تابحال در حوزه صنعت خودروسازی به وجود آمده اند همگی در ارتباط با ایمنی بیشتر در رانندگی و حمل و نقل آسوده انسان بوده اند، تکنولوژی هایی که آینده خودروهای دنیا را متحول خواهند کرد. با اینکه این تکنولوژی ها همچنان در صنعت خودرو درحال توسعه اند و اطلاعات زیادی از آنها در دسترس نیست، اما چند مورد از جدیدترین تکنولوژی های صنعت خودرو را برای شما فهرست کرده ایم.

اتومبیل های خودران

اتومبیل های خودران فناوری پیشرفته و خیلی جدیدی نیستند و ایده آن مدت هاست که مطرح شده و نمونه هایی نیز از آن تولید شده است.اما یک اتومبیل با قابلیت رانندگی خودکار باید قابلیت های متعدد دیگری نیز داشته باشد.
مهندسان گوگل در سال های اخیر اتومبیل های خودران خود را در جاده ها و بزرگراه های عمومی نیز به کار گرفته اند تا آزمایش و بررسی های نهایی روی آنها انجام شود. در بررسی های انجام شده این خودروها مسافتی بیش از 321869 کیلومتر را طی کرده اند. اما هدف این آزمایش تنها نمایش قدرت اتومبیل های خودران نبوده است. بلکه اتومبیل های گوگل علاوه بر رانندگی عکس هایی نیز از جاده هایی که در آن حرکت می کردند تهیه کرده تا تمام جوانب و علائم جاده ها مورد بررسی قرار گرفته شود و نقشه های کامپیوتری دقیق تری را در دسترس قرار دهند. با چنین فرایندی مسیرهای جایگزین بهتری نیز تهیه تشخیص داده شدند و در صورت وجود علائم جاده ای و چراغ های ترافیکی، خیلی زودتر از آنکه راننده چیزی ببیند، خودرو پیشبینی های لازم را انجام خواهد داد.
اتومبیل های خودران از طریق لیزر، رادار و دوربین های مختلفی که طی روند ساخت مورد استفاده قرار گرفته کار می کنند و واکنش هایی بسیار سریعتر از انسان دارند. استفاده از چنین تکنولوژی هایی در کاهش حوادث جاده و ایمنی افراد تاثیر بسزایی دارد.
در بررسی های گوگل اتومبیل های خودران یک مسیر را حتی بارها نیز طی کرده اند تا اطلاعات و جزئیات بیشتر و دقیق تری را تشخیص داده و راه را کاملا شناسایی کنند. همچنین می توانند به سرعت تشخیص دهند که عابران از کدام قسمت جاده عبور خواهند کرد تا به سرعت متوقف شده و از حوادث جلوگیری کنند.
استفاده از اتومبیل های خودران با حذف عامل انسانی احتمال بروز حوادث را تا 95 درصد کاهش خواهد داد. یکی از کمپانی های پیشرو در تکمیل و استفاده از این فناوری شرکت جنرال موتورز است که اولین نمونه های خود را به مرحله ساخت رسانده است، اما امکان ورود این خودروها به بازار جهانی تا یک دهه آینده پیش بینی نمی شود.

فناوری خودرو با خودرو (V2V)

تکنولوژی V2V  یا خودور به خودرو یک سیستم ایمنی محسوب می شود که اولین بار توسط دانشگاه MIT معرفی شد و توسط خودروساز مطرحی به نام فورد در دست توسعه است.
این سیستم ایمنی برای جلوگیری از تصادفات خصوصاً در چهار راه ها می باشد. برای تمام راننده ها پیش آمده است که قصد عبور از چهارراه را دارید که سمت شما چراغ سبز بوده و حق تقدم با شماست. اما در سمت دیگر چهارراه شخصی چراغ قرمز را رد کرده  و با شما برخورد می کند. فناوری V2V تکنولوژی است که خودروی شما به خودروی دیگری ارسال می کند تا در صورت تشخیص احتمال بروز تصادف هشدار داده، سرعت را کم کند و یا حتی ترمز کرده و خودرو را کاملا متوقف کند. در این فناوری، اطلاعات مربوط به موقعیت، سرعت و جهت حرکت ماشین ها از طریق سیگنال های وایرلس برای اتومبیل های دیگر دریافت یا از آنها ارسال می شود. سپس، خودروها با استفاده از اطلاعات دریافتی خود، فاصله ایمن از یکدیگر را تشخیص می دهند تا از بروز تصادفات جلوگیری شود.

واقعیت مجازی در اتومبیل

بسیاری از خودروهای نسل جدید برروی شیشه جلویی خود دارای نمایشگرهایی هستند که دقیقا روبروی راننده قرار دارد. این تکنولوژی چند سالی است که در اکثر برندها و خودروهای لوکس دنیا مورد استفاده قرار گرفته. اما در آینده ای نه چندان دور اتومبیل ها اطلاعات و جزئیات خیلی بیشتری را در حین رانندگی در اختیار راننده قرار خواهند داد.
تکنولوژی که از آن صحبت می کنیم همان چیزی است که در فیلم های تخیلی و کارتون ها مشابه اش را بسیار دیده ایم. یک ربات که به اشیا و افراد اطراف خود نگاه می کند و تمام اطلاعات در مورد هر چیزی در برابر چشمانش ظاهر می شود را به نمایش می گذارد.
داشبورد های واقعیت مجازی نیز دارای تکنولوژی مشابهی خواهند بود و کمپانی BMW از شرکت های پیشرو در استفاده از این تکنولوژی است. البته این فناوری هنوز به کمال خود نرسیده است اما درحال حاضر نیز با استفاده از آنها اطلاعات محدوده ای خودروها بررسی می شود. برای مثال وقتی احتمال بروز حادثه ای وجود دارد این نمایشگر با استفاده از فلش مسیرهایی را به راننده نشان می دهد که با حرکت در آن مسیر، احتمال بروز حادثه به صورت کامل از بین خواهد رفت. فناوری استفاده از واقعیت مجازی مسیر طولانی را در فرایند تکمیل خود طی خواهد کرد، اما به لطف فناوری های روز افزون به زودی شاهد استفاده وسیع از آنها در تمام خودروهای دنیا خواهیم بود.

متوقف کننده خودرو

تامین سلامت سرنشینان تاحدی زیادی با ایربگ معنا پیدا کرد. و امروزه اکثر خودروها در بخش های مختلفی خود دارای سیستم ایربگ هستند. اما امروزه شاهد خودروهایی هستیم که در فضای خارجی و زیر خودرو ایربگ دارند. در این فناوری، از ایربگ هایی جدید با پوشش سایشی استفاده می شود. نصب این ایربگ در قسمت زیرین خودرو سبب می شود که خودرو به طور کامل متوقف شده و تا حد بالایی احتمال برخورد با خودروهای دیگر کاهش یابد. این ایربگ ها به محض تشخیص احتمال بروز تصادف عملکرد خود را شروع کرده و خودرو را متوقف می کنند تا از بروز حادثه و تصادف به نحو احسنت جلوگیری شود. این کیسه های هوا خودرو را تا ارتفاع 8 سانتی متر بالا می برد و مانع از سرخوردن خودرو در ترمز های شدید میشود. شرکت مرسدس بنز سال هاست که برروی این پروژه مشغول به فعالیت است اما ممکن است به زودی شاهد فراگیر شدن این تکنولوژی خاص نباشیم.