(0) نفر 0
جلوبندی خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

جلوبندی خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

به قسمت جلو و زیرین خودرو جلوبندی خودرو گفته می شود که یکی از وظایف آن ایجاد راحتی رانندگی و تعلیق خودرو در زمان حرکت و رد شدن از سطوح ناهموار می باشد. تفاوت سیستم تعلیق خودرو با جلوبندی خودرو در این است که سیستم تعلیق شامل کمک فنرها و چرخ های عقب خودرو نیز می شود اما جلوبندی خودرو تنها به قسمت جلوی خودرو اشاره داشته و شامل فرمان و میل فرمان نیز می گردد.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۴۰۰ یکشنبه ۳ مرداد

جلوبندی خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟


به قسمت جلو و زیرین خودرو جلوبندی خودرو گفته می شود که یکی از وظایف آن ایجاد راحتی رانندگی و تعلیق خودرو در زمان حرکت و رد شدن از سطوح ناهموار می باشد. تفاوت سیستم تعلیق خودرو با جلوبندی خودرو در این است که سیستم تعلیق شامل کمک فنرها و چرخ های عقب خودرو نیز می شود اما جلوبندی خودرو تنها به قسمت جلوی خودرو اشاره داشته و شامل فرمان و میل فرمان نیز می گردد. 
به دلیل نقش چرخ های خودرو برای هدایت خودرو به طرفین، اهمیت سیستم تعلیق خودرو در جلو بیشتر از عقب خودرو می باشد، به همین دلیل به قسمتی که شامل سیستم فرمان خودرو نیز می شود، به طور جداگانه، جلوبندی خودرو گفته می شود. 
کمک فنر جلو یکی از اصلی‌ ترین قسمت های جلوبندی خودرو را تشکیل می ‌دهد. در صورت خرابی جلوبندی، ابتدا به سراغ کمک فنر می ‌روند و آن را تعمیر می ‌کنند. آسیب ‌دیدگی و یا شل بودن کمک ‌فنر سبب لرزش فرمان می‌ شو د که با وارد شدن به ناهمواری ‌های خیابان ‌ها با صدا همراه خواهد شد. خرابی و تکان‌ خوردن بیش‌ از حد سیبک باعث لرزش فرمان و خرابی جلوبندی می ‌شود. تنظیم نبودن فرمان، باعث ایجاد لرزش در غربیلک می‌ شود، پس تنظیم فرمان را فراموش نکنید. اگر در زمان ترمز کردن، فرمان خودرو شما لرزش پیدا کرد، دیسک و صفحه خودرو شما دچار مشکل شده است. اگر دیسک چرخ ‌های شما دچار تاب شده باشد سبب لرزش فرمان می ‌شود که با تراشکاری آن، این عیب را برطرف می ‌کنند ولی اگر میزان این انحناء زیاد باشد، دیسک خودرو شما نیاز به تعویض دارد. اشکال در اتصالات فرمان و تنظیم نبودن زوایای چرخ سبب انحراف خودرو از مسیر مستقیم شود. زمانی که فرمان خودرو را برای چند لحظه از دست خود جدا می‌ کنید، تمایل خودرو را به یک سمت می ‌بینید که با تنظیم چرخ‌ها این ایراد برطرف می‌ شود. 
سیستم تعلیق و جلو بندی خودرو شامل اجزایی از جمله فنرها، کمک فنرها، بوش یا سیبک و طبق ‌ها تشکیل شده است و هرکدام از این اجزا دارای انواع گوناگونی بوده و وظیفه و عملکرد مشخص و معینی را برعهده دارند.
فنرها: اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش یک سیستم تعلیق را فنرها شامل می شوند. در واقع ضربات و ارتعاشات وارد آمده به چرخ خودرو، به فنر منتقل شده و به جای اینکه این ضربه مستقیم به شاسی وارد شود از طریق فنر جذب شوند. فنر ها دارای انوان فنرهای لول و فنرهای پیچشی هستند.
فنرهای لول: این فنرها از پیچیدن یک میله با مقطع دایره ‌ای شکل به دور یک استوانه تشکیل می‌شوند.

فنر تخت: فنر‌های تخت به صورت شمش ‌های فلزی انعطاف ‌پذیر ساخته شده و تعدادی از این فنر‌ها در اندازه‌های مختلف بر روی هم قرار می‌گیرند و در سیستم تعلیق نصب می‌شوند. از فنر‌های تخت معمولا در تعلیق چرخ‌های عقب استفاده می‌شود.

فنر پیچشی: در این نوع فنر‌ها از خاصیت پیچش و گشتاور پیچشی استفاده می‌ شود. این فنرها از یک میله با خاصیت پیچش و انعطاف تشکیل شده است. ضربات وارد آمده به چرخ از طریق ایجاد پیچش در این میله پیچشی به حرکتی نوسانی و فنر مانند تبدیل می‌ شوند. از این نوع فنرها معمولا در چرخ‌ های عقب استفاده می ‌شود.


کمک فنر: ضربات وارده به چرخ خودرو از طرف مسیر حرکت به فنر‌ها منتقل می ‌شود. ضربات وارد آمده به فنرها باعث نوسان فنر شده و این نوسان به دلیل خاصیت ذاتی فنر تا مدت زمان طولانی ادامه پیدا می‌ کند به همین دلیل لازم است تا این نوسانات از طریقی کنترل شوند. کنترل کردن این نوسانات به وسیله کمک فنر انجام می ‌شود.
بوش سیبک: در سیستم تعلیق خودرو نیاز است تا از اتصالات بسیار محکم و مقاوم استفاده شود، زیرا این سیستم به طور مستقیم با ضربات وارده از جانب مسیر حرکت سر و کار دارد. گاهی در یک سیستم تعلیق نیاز است که یک اتصال، علاوه بر استحکام کافی امکان حرکت چرخشی را نیز داشته باشد. برایبرای این کار از اتصالی بنام سیبک(گوی و کاسه) استفاده می ‌شود. سیبک یک گوی فلزی است که به آن یک بازو متصل است، این گوی فلزی در درون یک محفظه فولادی که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده حرکت دورانی می‌ کند. از سیبک ‌ها (اتصال گوی و کاسه) در اتصال طبق ‌ها به چرخ یا اتصال بازوی فرمان به چرخ استفاده می ‌شود (سیبک برای اتصال چرخ به شاسی با قابلیت فرماندهی به کار می‌رود.
بوش‌ها نیز کاربردی شبیه سیبک‌ها دارند با این تفاوت که در اتصال از نوع سیبک امکان حرکت دورانی در چند جهت ممکن بوده، اما در اتصال از نوع بوش فقط دوران و چرخش در یک جهت  ممکن است.

طبق ها: طبق‌ ها بازوهایی هستند که کاربرد آنها اتصال سیستم تعلیق به شاسی خودرو می باشد. طبق‌ها از طریق بوش‌ ها به شاسی خودرو و از طریق اتصال گوی و کاسه به چرخ خودرو متصل می ‌شود.
دو نوع از متداول‌ترین سیستم‌های تعلیق سیستم تعلیق مک‌فرسون و سیستم تعلیق دو جناغی است که در ادامه به چگونگی چیدمان اجزای مختلف در این نوع سیستم‌های تعلیق اشاره می‌شود
سیستم تعلیق مک فرسون: یکی از پرکاربردترین سیستم‌ های تعلیق در خودرو‌ها سیستم مک فرسون است که توسط شخصی با همین نام در شرکت جنرال ‌موتورز طراحی و ابداع شد. در سیستم تعلیق، طبق از طریق بوش به شاسی و با اتصال گوی و کاسه (سیبک) به چرخ متصل شده است. همچنین فنر و کمک فنر در قسمت بالایی طبق به چرخ متصل شده‌اند.
سیستم تعلیق دو جناغی: در این سیستم تعلیق، فنر و کمک فنر بین دو طبق بالایی و عضو صلب پایینی قرار می‌گیرد. در این قسمت نیز اتصال طبق‌ها به مجموعه چرخ با اتصال سیبک (گوی و کاسه) و اتصال آنها به شاسی خودرو با استفاده از بوش صورت می‌پذیرد.


علائم خرابی جلوبندی خودرو


لرزش فرمان: این مشکل در سرعت های خاصی ایجاد شده و علت آن عدم بالانس در لاستیک ها می باشد.لرزش فرمان خودرو نشان دهنده ی اختلال در سیبک ها می باشد.
ایجاد صداهای نامتعارف: صداهای نامتعارف معمولاً زمانی که از دست انداز ها عبور میکنید، به گوش می رسند. ایجاد صدا به علت خرابی در کمک فنرها و میل تعادل است.
صدای سوت: شنیدن صدای سوت از چرخ ها هنگام دور زدن به علت خرابی در بلبرینگ چرخ ها می باشد.
انحراف خودرو : اگر خودرو شما به طرفین منحرف می شود، بی شک جلوبندی خودرو دچار مشکل شده است.
کشیده شدن فرمان به یک سمت: کشیدن شدن فرمان در اثر رها کردن آن برای چند ثانیه در مسیر مستقیم به وجود می آید.