(0) نفر 0
در زمان جوش آوردن خودرو، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

در زمان جوش آوردن خودرو، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

ماشین ها نیز مانند انسانها ممکن است جوش بیاورند، تفاوت جوش آوردن خودرو با انسان این است که برعکس ما انسانها از روی هیجان و یا احساس نیست بلکه از شدت گرمای زیاد روزهای تابستانی و گاها فشار زیاد روی موتور است.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ آذر

در زمان جوش آوردن خودرو، چه کارهایی باید انجام دهیم؟
 

ماشین ها نیز مانند انسانها ممکن است جوش بیاورند، تفاوت جوش آوردن خودرو با انسان این است که برعکس ما انسانها از روی هیجان و یا احساس نیست بلکه از شدت گرمای زیاد روزهای تابستانی و گاها فشار زیاد روی موتور است. 
در روزهای گرم تابستان افرادی به چشم میخورند که در اتوبان ها و یا کوچه خیابانهای شهر در کنار ماشین پارک شده ی خود ایستاده و کاپوت خودرو را بالا زده اند و با سردرگمی به موتور داغ نگاه می کنند که در بخار و دود زیاد غرق شده است. بعضی افراد در همین حال چند لیتر آب روی موتور خالی می کنند، در صورتی که این کار اشتباه بزرگیست که به موتور خودرو خسارت مالی زیادی وارد می کند.

اشتباهاتی که در زمان جوش آوردن خودرو نباید انجام دهیم:

در زمان رانندگی اگر متوجه بالا رفتن غیر عادی آمپر آب شدید، خودرو را به کنار جاده هدایت کرده و صبر کنید تا آمپر بیفتد. با این حال اگر کار از کار گذشته باشد، نباید این کارها را انجام دهید:

خودرو را خاموش نکنید!

ماشین را در جای مناسب کنار زده و خاموش نکنید. زمانی که خودرو را خاموش کنید پروانه ی آن حرکت نمی کند و آب داخلی رادیاتور به جای کمک به خنک کردن موتور، این شانس را از آن می گیرد، چرا که در این زمان موتور داغ است و باید بدون دخالت رادیاتور و پروانه خنک شود.  داغ بودن موتور قفل شده، آسیب زیادی به قطعات پیشرانه (سوزاندن واشر سر سیلندر) وارد می کند. 

درب رادیاتور را باز نکنید

به هیچ عنوان درب رادیاتور را باز نکنید، زمانی که آب داغ است، با فشار زیاد و دمای بالا می جوشد و با باز شدن کوچکترین فضایی، به بیرون پرتاب می شود. به همین دلیل با باز کردن درب رادیاتور، بخار و آب بسیار داغی به بیرون پرتاب می‌شود و خطر سوختگی و خسارت‌های جانی را به دنبال دارد. زمانی که چراغ پشت آمپر از بالا بودن دمای آب خبر می دهد، بهترین کار این است که فکر ریختن آب در رادیاتور را فراموش کنید.

روی موتور آب نریزید

کار سومی که نباید انجام دهید، آب ریختن روی موتور است. ریختن آب بر روی موتور سبب ایجاد اختلاف دمایی از بیرون و داخل موتور می شود و از نظر فیزیکی امکان ترک خوردن موتور نیز بیشتر می شود. در نگاه اول ریختن آب بر روی موتور به نظر مفید است و دمای آن را کاهش میدهد، اما با مرور زمان صدمات و خسارت های جدی تری را به دنبال دارد.

کارهایی که باید انجام دهید:

باز کردن درب موتور

اولین کاری که بعد از خاموش نکردن خودرو باید انجام دهید، باز کردن درب موتور می باشد. این کار ساده، کمک به کاهش دمای محفظه ی موتور می کند. در زمان باز کردن درب کاپوت باید بسیار مراقب باشید، زیرا امکان دارد که حجم بخار و گرمای زیادی در زیر درب موتور مخفی شده باشد. با باز شدن درب موتور، بخار و گرما بیرون بیرون می زند، به همین دلیل باید حواستان به دست و صورتتان باشد. زمانیکه درب موتور باز شود، هوای زیادی در مسیر مجاورت با موتور قرار می گیرد که سبب خنک شدن موتور می شود. 

روی رادیاتور آب بریزید

نباید این مورد با ریختن آب روی موتور اشتباه گرفته شود. باید تلاش کنید که در این شرایط دشوار، بطری آب گیر بیاورید و روی رادیاتور بریزید تا رادیات خنک شود. در این شرایط بعضی از کارشناسان خودرو باور دارند که پس از ریختن آب روی رادیات، سوار ماشین شوید و مسافتی را با آن طی کنید. با برخورد هوا به رادیاتور و آب ریخته شده روی آن، دمای موتور پایین می‌آید.

بخاری ماشین را روشن کنید

با روشن کردن بخاری گرمای موتور گرفته می شود. ترموستاتی که در سر راه رادیاتور قرار دارد، پس از رسیدن دمای آب به درجه ی خاصی اجازه ی ورود را به آب میدهد. فن پشت لوله هم باعث انتقال دمای گرم آب در لوله به کابین می شود. درنظر داشته باشید که استفاده از بخاری، روی موتور بار اضافی وارد نمی‌کند. بخاری گرفتن از ماشین نه تنها باعث گرم‌شدن موتور نمی‌شود، بلکه گرمای به وجود آمده توسط پروانه به داخل کابین منتقل می‌شود. این یعنی استفاده از فرصت با راه‌حل مناسب تا هم گرما تا حدی کاسته شود و هم پروانه‌ها با چرخش هوا به جریان انداختن هوا و خنک‌شدن کمک کنند. این درحالی است که کمپرسورهای کولر برای کارکردن از موتور توان می‌گیرند. برای همین است که وقتی حین رانندگی، کولر می‌زنید، شتاب و قدرت ماشین تا حدی گرفته می‌شود.

تماس با امداد

بعضی اقدامات لازم را یک راننده ی حرفه ای می تواند انجام دهد، اما اقداماتی هستند که باید به افراد حرفه ای و متخصص سپرد. برای مثال پیدا کردن دلیل جوش آوردن خودرو در لحظات حساس کار سختی می باشد که حتی در صورت شناسایی مشکل ممکن است نتوانیم حل کنیم. گاها ممکن است عامل خارجی مثل گرمای هوا باعث وجود این مشکل شده باشد. از عواملی که ممکن است باعث جوش آوردن ماشین شده باشد، پارگی شیلنگ یا نشتی رادیاتور است. در این شرایط باید تلاش کرد که در عین دقت، با ابزار موجود جلوی نشتی آب را گرفت.