(0) نفر 0
در صورت ترکیدن لاستیک خودرو چه باید کرد؟

در صورت ترکیدن لاستیک خودرو چه باید کرد؟

ترکیدن لاستیک در زمان رانندگی بسیار خطرناک است. در هنگام ترکیدن لاستیک خودرو اولین کاری که بعد از حفظ آرامش از راننده بر می ‌آید، محکم نگه داشتن فرمان با دو دست، تمرکز بر روی مسیر مقابل و عدم چرخش فرمان به طرفین است.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۹ مرداد

در صورت ترکیدن لاستیک خودرو چه باید کرد؟


ترکیدن لاستیک در زمان رانندگی بسیار خطرناک است. در هنگام ترکیدن لاستیک خودرو اولین کاری که بعد از حفظ آرامش از راننده بر می ‌آید، محکم نگه داشتن فرمان با دو دست، تمرکز بر روی مسیر مقابل و عدم چرخش فرمان به طرفین است. در صورت ترکیدن یا پنچر شدن ناگهانی لاستیک باید ابتدا به سمت جلو و مستقیم نگاه کنید و فرمان را به همان مقصد هدایت کنید. در این لحظه یک سمت از ماشین چند اینچ پایین تر از سمت دیگر قرار دارد و ماشین ثبات خود را از دست داده است. بدترین اشتباه ممکن در این لحظه این است که فرمان را بچرخانید و به راحتی شرایط را برای چپ کردن خودرو مهیا کنید. باید در برابر چرخش فرمان مقاومت کنید و با حفظ تعادل خودرو، آن را به همان مسیر مستقیمی هدایت کنید و از چرخاندن آن جدا اجتناب کنید. 
هنگامی که لاستیک خودرو میترکد، لاستیک ترکیده باعث افزایش مقاومت خودرو می شود و سرعت آن به شدت کاهش می یابد طوری که انگار به صورت ناگهانی پای روی ترمز زده باشید. در این صورت باید ابتدا ثبات ماشین را برقرار سازید سپس به قدری گاز دهید که کاهش سرعت آن جبران شود. در واقع فشار و نیروی وارده به یک سمت و گوشه خودرو با شتابی که خودرو می گیرد تقریبا تقسیم شود و تعادل به مراتب بهتری خواهید داشت که نتیجتا کنترل خودرو راحت تر می شود. البته ئقت داشته باشید که شتاب بیش از انداره و فشار دادن شدید پدال هم می تواند شرایط را بد تر کند. 



اکنون با توجه به خطرناک بودن ترکیدن لاستیک در زمان رانندگی باید حواسمان به چند نکته باشد:

1: حفظ آرامش اولین قدم است راننده خودرو در کسری از ثانیه باید آرامش خودرو به دست بیاورد و نگذارد ترکیدگی لاستیک حواس او را پرت کند.
2:  هرگز فرمان را به طور ناگهانی به سمت خاصی نچرخانیم و یک‌مرتبه ترمز نکنیم و اجازه ندهیم خودرو از مسیر اصلی منحرف شود.
3:  پایمان را از روی پدال گاز برنداریم و به آرامی به آن ضربه بزنیم؛ اگر ترافیک اجازه می‌داد، سعی کنیم خودرو را به آرامی به کنار خیابان ببریم.
4:  وقتی خودرو را در نقطه امنی متوقف کردیم، ترمز دستی را بکشیم و چراغ هشداردهنده را روشن بگذاریم و به تعویض چرخ بپردازیم.

نکته:

باید توجه داشته باشید که در هیچ صورتی کار به اینجا نرسد. قبل از سفر جاده ای حتما خودروی خود را معاینه فنی کنید و تایرها چک شود. تایر ماشین را مثل یک تکه کش که کنار خیابان پیدا کرده اید تصور کنید. ممکن است آن کش  لاستیک چند سال آن گوشه افتاده باشد و بر اثر مرور زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده باشد. طبیعتا تایرها از آن کش محکم تر هستند اما رفتارشان شبیه آن است. اگر تایر به اندازه ی کافی باد نداشته باشد، لاستیک بیش از حد خم می شود. این مساله همراه با از دست رفتن خاصیت ارتجاعی تایر نهایتا به ترکیدن منجر شود.