(0) نفر 0
دلایل ایجاد صدای خودرو در زمان ترمزگیری

دلایل ایجاد صدای خودرو در زمان ترمزگیری

ارتعاش در یک قسمت از خودرو به دلیل سبک تر شدن روز به روز قطعات خودرو می تواند باعث تحریک و ایجاد ارتعاش و صدا در قسمت های دیگر شود.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ یکشنبه ۹ آذر

چه دلیلی باعث ایجاد صدای خودرو در زمان ترمزگیری می شود؟  


ارتعاش های بین لنت و دیسک در ترمز های دیسکی، لنت و کلیپر یا کلیپر و اتصالات نصب شده بر روی آن باشد.
ارتعاشات می تواند بین کفشک وکاسه چرخ و یا کفشک و صفحه پشتبند، در ترمزهایی که از سیستم کاسه چرخ استفاده می کنند، ایجاد شود.
ارتعاش در یک قسمت از خودرو به دلیل سبک تر شدن روز به روز قطعات خودرو می تواند باعث تحریک و ایجاد ارتعاش  و صدا در قسمت های دیگر شود. 
استفاده از صلبیت اجزای سیستم ترمزی برای حذف صداهای اولیه در اولویت است.

عوامل قابل اجرا برای دمپینگ و یا حذف کننده ی ارتعاش اولیه ی طراحی شده در سیستم های ترمزی

1. در زمان ترمز باید به دقت گوش دهیم و ببینیم که آیا صدایی از لنت شنیده می شود یا نه، همچنین چک کنیم که لنت ها در جای خود محکم باشند و با دست جا به جا نشوند.

2. از عایق ها که Shim نام دارند، استفاده کنیم. عایق ها اجزای مجزا کننده ای هستند که مانند بالشتک ها عمل می کنند، از این عایق ها برای جلوگیری ارتعاشات استفاده می شود. لنت ها اگر به درستی در جای خود نصب شوند اما همچنان صدا تولید کنند، لنت ها را از جای خود در می آوریم و پشت آنها Shim (عایق) نصب می کنیم، این روش یکی از ارزانترین و موثرترین راه ها برای از بین بردن صداهای ذکر شده است و ارتعاشات بین لنت و کلیپر را کاهش میدهد.


3. گیره هایی که اتصالات و اجزای دیگر را به یکدیگر محکم می کنند و باعث افزایش صلبیت سیستم ترمزی می شوند را باید امتحان کرد و از نصب شدن درست و محکم بودن آن مطمئن شویم.


4. تمامی گیره ها، پین ها و فنرهایی که توسط دمای بالای ترمز حالت فنری خود را از دست داده اند و شل شده اند را باید تعویض کنید.


5. با تمیز کردن و روغن کاری متعلقات کلیپر می توان ارتعاشات را کاهش و گاها حذف نمود. یکی از دلایل ارتعاشات خرابی و یا لق بودن قطعات اجزای مربوطه نیز می باشد.


6. جایگزین کردن پین ها و بوش ها به عنوان یک راه حل برای حذف صداها نیز در نظر گرفته می شود.


7. در صورت لق لق زدن و کهنه شدن کلیپر، تعویض آن تنها راه حل می باشد.


8. از دیگر دلایل صدای جیغ در ترمزهای عقب خودرو، تماس ضعیف بین کفشک و کاسه چرخ می باشد، این مشکل با جایگزین کردن لنت های ترمز عقب یا تماس مجدد سط اخلی کاسه چرخ قابل حل است.


9. یکی دیگر از راه های حذف صدای ترمز عقب خودرو، گرفن لقی اجزای سیستم ترمز عقب می باشد که دلیل ارتعاش بین صفحه پشتبند و لنت ترمز عقب و درنهایت عامل ایجاد صدا است.