(0) نفر 0
دلایل روشن نشدن خودرو

دلایل روشن نشدن خودرو

روشن نشدن خودرو دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. زمانی که ارتباط منابع تامین ‌کننده انرژی و هوا با موتور به هر دلیلی قطع شود، موتور خودرو نیز روشن نخواهد شد و در نتیجه خودرو هیچ حرکتی از خود نشان نمی دهد.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ آذر

دلایل روشن نشدن خودرو 

روشن نشدن خودرو دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. زمانی که ارتباط منابع تامین ‌کننده انرژی و هوا با موتور به هر دلیلی  قطع شود، موتور خودرو نیز روشن نخواهد شد و در نتیجه خودرو هیچ حرکتی از خود نشان نمی دهد. 
از دلایل روشن نشدن خودرو می توان به نرسیدن برق به موتور، نرسیدن هوا به موتور و یا درست نبودن ترکیب هوا و سوخت، نرسیدن سوخت به موتور سایر موارد و نرسیدن برق به موتور اشاره نمود.
برای انفجار مخلوط سوخت و هوا در سیلندر، نیاز به یک جرقه کوچک است، این جرقه توسط شمع‌های خودرو تامین می‌ شود، در نتیجه این انفجار، انرژی سوخت آزاد می شود و در نهایت در صورت عملکرد صحیح همه ی سیستم‌ها، خودرو حرکت می کند.

خالی بودن باتری خودرو:

در صورت تخلیه ی کامل باتری هیچ یک از المان های الکتریکی خودرو، همچنین چراغ باتری روشن نمی شوند. زمان استارت زدن خودرو، انرژی شیمیایی ذخیره‌ شده در باتری و یا  تمامی موارد لازم مانند روشن نمودن سیستم صوتی، چراغ‌ها و دیگر وسایل  تبدیل به انرژی الکتریکی می شود و پس از گذر از المان‌های مختلف به شمع‌ها می‌رسد. 



خرابی کویل:

کویل یکی از اجزای خودرو است و کارایی آن، تبدیل ولتاژ دریافتی به ولتاژ بسیار بالا حدود چندین هزار ولت است که باعث جرقه زدن شمع و انفجار سوخت می شود. یک روش دیگر برای چک کردن سالم بودن کویل به این صورت است که بدنه شمع را به بدنه خودرو و سر آن را از وایر قطع ننموده و استارت بزنید، اگر همچنان جرقه در سر شمع دیدید یعنی کویل سالم است، توجه داشته باشید که به دلیل بالا بودن ولتاژ، این کارخطرناک بوده و توصیه نمی‌گردد.
 

خرابی شمع ها:

خراب بودن شمع‌ها نیز علاوه بر مشکل در استارت، مشکلاتی دیگری مانند لرزش در ماشین، افزایش آلایندگی خودرو به دلیل خام‌سوزی و … به دنبال دارد و باید در هرصورتی توجه زیادی به آن داشت.

نرسیدن هوا به موتور:

زمانیکه هوا به موتور نرسد و یا به اندازه ی کافی نرسد، موتور روشن نخواهد شد، زیرا باید ترکیب درستی بین سوخت و هوا برقرار باشد. دلایل نرسیدن هوا به موتورعبارتند از: گرفتگی لوله‌های هوای ورودی. لوله‌های خرطومی ورودی به موتور را باز کرده و پس از چک کردن دوباره ببندید، اگر مشکل رفع شد یعنی مشکل از لوله‌های هوا بوده است.

سنسور فشار هوا:

اگر سنسور فشار هوا خراب باشد، قابلیت فرستادن سیگنال‌های اشتباه به ECU  را دارد، در این صورت  ECU نیز مانع روشن شدن موتور می گردد، برای رفع این عیب باید از دیاگ استفاده کرد.

 

نرسیدن سوخت به موتور:

نبود سوخت در موتور به این معنی است که هیچ منبعی برای تامین انرژی وجود ندارد و خودرو به هیچ وجه روشن نخواهد شد.

دلایل این امر:

تمام شدن سوخت:

خالی بودن باک خودرو یعنی هیچ سوختی وجود ندارد که به موتور برسد یا نرسد!

گرفتگی فیلتر بنزین:

برای فیلتر کردن ذرات معلق و ناخالصی های موجود در بنزین از فیلتر بنزین استفاده می‌شود، در گذر زمان با استفاده ی زیاد از این فیلتر منفذهای فیلتر گرفته می‌شود. اگر برای مدت زمان طولانی فیلتر بنزین را تعویض نکرده باشید این گرفتگی به حدی زیاد می شود که حتی به خود بنزین نیز اجازه عبور را نخواهد داد.

سوختن پمپ بنزین:

پمپ بنزین در داخل باک قرار دارد، وظیفه پمپ بنزین رساندن سوخت به موتور می باشد که سوختن آن به معنی نرسیدن بنزین به موتور است. اگر پمپ بنزین سوخته باشد متوجه می شوید که خودرو به خوبی استارت می‌خورد ولی روشن نمی‌شود و صدای پمپ نیز شنیده نمی‎‌شود.

خرابی انژکتور:

خرابی انژکتور یکی دیگر از دلایلی است که باعث روشن نشدن خودرو می شود.
خرابی سنسور دور موتور: سنسور دور موتور تحت عنوان ESS نیز مشهور است، وظیفه این سنسور انتقال تعداد دور موتور به ECU می باشد و در صورت خرابی و انتقال اطلاعات نادرست به ECU، موتور روشن نخواهد شد.

قطع شدن تغذیه ECU:

  در واقع ECU مغز متفکر خودرو است و در صورت خراب شدن خودرو روشن نخواهد شد.

موتور قفل شده:

اگر خودرو در اصطلاح شاتون چسبانده باشد، به احتمال زیاد موتور استارت نخواهد خورد.
خرابی استارت: خراب بودن استارت و یا قطع شدن اتصالات نیز از دیگر دلایل روشن نشدن خودور است.