(0) نفر 0
دلایل ریپ زدن خودرو

دلایل ریپ زدن خودرو

به خاموش و روشن و خودرو به دلیل وجود عیب و ایرادی مانند سبب تنظیم نبودن دلکو، عیوب شمع، زمان نامناسب احتراق و... در زمان کار موتور ریپ زدن می گویند.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ دی

دلایل ریپ زدن خودرو
 

به خاموش و روشن و خودرو به دلیل وجود عیب و ایرادی مانند سبب تنظیم نبودن دلکو، عیوب شمع، زمان نامناسب احتراق و...  در زمان کار موتور ریپ زدن می گویند. زمانیکه قدرت موتور خودرو به طور کاملا محسوس افت می کند، امکان دارد که فیلر سوپاپ ها صحیح نباشد، در این صورت باید فیلرگیری کنید. همچنین افت محسوس قدرت موتور ممکن است به دلیل فشار کمپرس از میزان مجاز کمتر باشد، به همین دلیل برای پیدا کردن علت آن مجموعه داخلی سیلندرها را جستجو کنید.



خرابی سیستم برق رسانی موتور یکی از دلایل ریپ زدن صبحگاهی است، اما دلیل لرزش شدید و دائمی عبارت است از:

1. به هم خوردن نسبت تراکم محفظه احتراق یکی از شایع ترین دلایل است. آب بندی نبودن کامل و یا خراب بودن سوپاپها و سفت بودن فیلر سوپاپ سبب به هم خوردن نسبت تراکم می شود. 

2. کهنه شدن و یا مناسب نبودن شمع ها و فرسوده شدن وایر ها باعث نشتی برق یا اصطلاحا برق دزدی سیستم، دلیل ریپ زدن خودرو است. 

3. خراب شدن سنسور اکسیژن، سنسور دمای موتور و یا سنسور فشار هوای ورودی که مستقیماً با ترکیب سوخت و هوا، و موتور در ارتباط هستند.

4. خراب شدن سوزن انزکتور.

5.  هر چیزی که موجب اشتباه کامپیوتر مرکزی موتور خودرو (ECU) می شود به طوری که آن نتواند لحظه درست پاشش سوخت و مقدار آن و زمان جرقه زدن را تشخیص دهد .

بالانس چرخ علت لرزش موتور در سرعت بالای 80 کیلومتر می باشد.
سه شاخ پلوس علت لرزش موتور در حین حرکت و سر بالایی می باشد.
لرزش درحین دنده زدن و رها کردن کلاج برای فلایویل و صفحه کلاج می باشد.
لرزش در حالت نیم کلاج و تنه زدن به شاسی خودرو برای دسته موتورها می باشد.


دلایل دیگر ریپ زدن:

1. تعویض شمع ها

کثیفی شمع ها یکی از مهمترین دلیل ریپ زدن خودرو است، هر 30000 کیلومتر باید شمع ها را تعویض کرد. زمانیکه احتراق ناقص صورت بگیرد، بنزین به صورت خام می سوزد و در سیلندر جمع می شود و گاها با جرقه ای ضعیف محترق می شود و انفجار خفیفی به وجود می آید. در این صورت مصرف بنزین بالا است و خودرو شتاب خوبی ندارد و در سر بالایی کم می آورد. 

2. شستشوی انژکتور

در صورتی که در زمان حرکت و یا تعویض دنده ها با گاز دادن ریپ می زند، دلیل آن کثیف شدن انژکتور است که سالی یکبار باید آن را بشویید.

3. تنظیم نبودن موتور

تنظیم نبودن موتور یکی از دلایل ریپ زدن خودرو با گاز دادن در زمان حرکت و یا تعویض دنده ها است. باید سالی یک الی دوبار به صورتی که صدای خروج دود از اگزوز یکنواخت باشد و کم و زیاد نشود آن را تنظیم نمود.

4. پمپ بنزین 

یکی دیگر از دلایل ریپ زدن خودرو کثیفی پمپ بنزین است که هنگام تعویض آن سرویس های دوره ای (زمان تعویض روغن موتور و فیلترها) می باشد.