(0) نفر 0
دلایل عدم وجود زاپاس برای خودروهای جدید چیست؟

دلایل عدم وجود زاپاس برای خودروهای جدید چیست؟

از سال ۲۰۱۷ تاکنون، حدود یک‌ سوم از خودروهای تولیدی بدون تایر زاپاس عرضه شده‌اند.

 خانم اصلانی  ۱۴۰۰ شنبه ۲۳ مرداد

دلایل عدم وجود زاپاس برای خودروهای جدید چیست؟


از سال ۲۰۱۷ تاکنون، حدود یک ‌سوم از خودروهای تولیدی بدون تایر زاپاس عرضه شده‌اند. یکی از نکات مهم و جالب این است که صاحبان خودرو تا زمانی که حادثه ای پیش نیامده و یا لاستیک پنچر نشده باشد متوجه نبود زاپاس نمی شوند. 



دلایل احتمالی نبود زاپاس


• بعضی خودروهای جدید به تایرهای ران‌فلت (Run-flat) مجهز شده‌اند؛
• باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود؛
• وزن خودرو کاهش می‌یابد؛
• مصرف سوخت اندکی کاهش می‌‌یابد؛
• در بعضی از خودروها محدودیت‌های طراحی سبب حذف زاپاس می‌شود.



تایرهای ران فلت و کاهش مصرف سوخت

اگرچه بسیاری از خودروسازان استقبال زیادی از تایرهای ران فلت می کنند، در سال های اخیر بی ام و به عنوان پیشتازخودروسازان در این عرصه عمل کرده است. دیواره‌ها و فضای داخلی تایر ران‌فلت تقویت شده و در‌مقایسه ‌با تایر عادی خشک‌ تر و سفت‌ تر است. این تایرها طوری طراحی شده‌اند تا درصورت بروز پنچری، به خودرو اجازه دهند با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر برساعت به حرکت خود ادامه دهد و راننده بتواند به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مراجعه کند. تعمیر تایرهای ران‌فلت امکان‌پذیر نیست و به‌محض بروز پنچری باید تعویض شوند. این تایرها در‌مقایسه‌ با تایرهای عادی گران‌ترند و دسترس‌پذیری کمتری دارند. یکی دیگر از دلایل حذف تایر زاپاس بهبود مصرف سوخت است. تحقیقات نشان می‌ دهد که نبود زاپاس سبب کاهش وزن خودرو می شود و می‌تواند تا ۱ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد که این امر در بازاریابی خودروها و بهبود رتبه‌ی مصرف سوخت برندها تأثیرگذار باشد.
هیوندای یکی از خودروسازانی است که تایر زاپاس را از بیشتر محصولات خود حذف کرده است و کیت اضطراری پنچرگیری را جایگزین آن کرده است. 



محدودیت طراحی

اقبال عمومی به استفاده از خودروهای الکتریکی و هیبریدی یکی دیگر از دلایل اصلی حذف تایر زاپاس از خودروها است. در طراحی خودروهای مجهز به باتری، فضای تعبیه‌ی باتری‌ها یکی از مسائل مهندسان و طراحان است. معمولا باتری‌ها در کف انتهای خودرو درست زیر صندلی‌های عقب و بخشی از فضای بار قرار می‌گیرد. این عامل سبب می‌شود مهندسان برای حفظ فضای بار مناسب، محل قرارگیری زاپاس را حذف کنند. تینسون در‌این‌باره می‌گوید:
-مهندسان ما با اختصاص فضای زاپاس به محل قرارگیری باتری‌ها تلاش کردند تا فضای داخلی و بار خودرو دست‌نخورده باقی بماند.
در خودروهای بزرگ، مشکل کمبود فضا و حذف تایر زاپاس مطرح نیست؛ اما با‌توجه‌به اینکه خودروهای هیبریدی سدان و کامپکت از استقبال بیشتری برخوردارند، خودروسازان به‌اجبار حذف زاپاس از این مدل‌ها را انتخاب می‌کنند. با‌این‌حال براساس ادعای هیوندای، طبق نظرسنجی‌های این شرکت، مشتریان دلایل شرکت برای حذف زاپاس از مدل‌های غیرهیبریدی را پذیرفتنی نمی‌دانند و این عامل سبب شده شرکت در استراتژی‌های خود تجدیدنظر کند و مدل‌هایی نظیر الانترا و اکسنت را که در گذشته بدون زاپاس عرضه می‌شدند، به‌همراه تایر زاپاس به مشتریان تحویل دهد.