(3) نفر 1
ده دلیل کاهش قدرت موتور و شتاب خودرو

ده دلیل کاهش قدرت موتور و شتاب خودرو

فرسوده و مستهلک شدن قطعات موتور را می توان از اساسی ترین دلایل کاهش تدریجی شتاب خودرو دانست. اما اینکه فرسودگی کدام قطعات باعث از بین رفتن چالاکی خودرو شده است، موضوعی مورد بحث است..

مهسا  تفنگچی  ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ آذر
شتاب خودرو را می توان یکی از فاکتورهای اصلی در هنگام خرید خودرو دانست. اما با گذر زمان ممکن است متوجه شوید که خودروی شما سرعت و شتاب همیشگی را ندارد و حس کنید که این ماشین دیگر آن ماشینی که روزهای اول با آن رانندگی میکردید نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا به دلایل احتمالی کاهش شتاب خودرو بپردازیم و راه حل هایی برای بهبود آن بازگو کنیم.

دلایل کاهش شتاب خودرو

شتاب خودرو از عواملی است که درحین رانندگی حس خوبی را به راننده القا میکند. و دقیقا کاهش آن می تواند برای راننده خسته کننده باشد. استفاده از مواد مصرفی بی کیفیت و فرسوده و مستهلک شدن قطعات موتور را می توان از اساسی ترین دلایل کاهش تدریجی شتاب خودرو دانست. اما اینکه فرسودگی کدام قطعات باعث از بین رفتن چالاکی خودرو شده است، بحثی است که در ادامه به آن می پردازیم.

کثیفی فیلتر هوا

وظیفه فیلتر هوا تمیز کردن هوای ورودی به موتور از گرد و غبار است که در مسیر ورودی هوا به داخل موتور قرار میگیرد. حال اگر فیلتر کثیف شده باشد و یا مجرای تنفسی آن مسدود شده باشد، منجر به کاهش شتاب خودرو می شود. زیرا میزان هوای ورودی به موتور کاهش پیدا می کند و موتور به راحتی نمی تواند اکسیژن را با سوخت ترکیب کند.

شل شدن سیم گاز

سیم گاز مستقیما به دریچه ورود هوای موتور متصل است. پس هرچه بیشتر گاز دهید، هوای بیشتری وارد سیلندرها میشود. اما اگر سیم گازه شل شده باشند سبب میشود تا دریچه هوا به اندازه مناسب باز نشود و هوای کافی به سیلندرها راه نیابد. پس هنگامی که هوای کافی درون سیلندرها وجود نداشته باشد، احتراق موتور قدرت اولیه خود را نداشته و افت شتاب همراه میشود.


استفاده از روغن موتور نامناسب

میدانیم که روغن موتور وظیفه خنک نگه داشتن قطعات و روان شدن حرکات آن ها را بر عهدا دارد. حال اگر روغن موتور مصرفی خودروی شما از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد، هنگام عمل احتراق قبل از اینکه شمع ها اقدام به جرقه زنی کنند، گرمایی زیادی که سیلندرها دارند موجب احتراق می شود و در نتیجه منجر به اختلال در عملکرد خودرو خواهد شد.

خرابی شمع خودرو

شمع خودرو با گذشت زمان به سبب آلودگی های سوخت و حرارت بالای ناشی از احتراق، کارایی اولیه خود را از دست میدهد. اختلال در عملکرد شمع خودرو موجب می شود که جرقه کافی جهت احتراق کامل سوخت و هوا ایجاد نشود و در نتیجه احتراق خفیف تری داشته باشیم.


تنظیم نبودن تسمه تایم

عدم تنظیم صحیح تسمه تایم منجر به اختلال در تنظیم بالا و پایین رفتن سوپاپ ها می شود و مستقیم برروی احتراق خودرو اثر میگذارد. در نتیجه اگر اخیرا این قطعه را مجددا تنظیم کردید، ممکن است با کاهش شتاب خودرو روبرو شوید. در این مواقع لازم است از یک متخصص و تعمیرکار بخواهید که مجددا تسمه تایم خودروی شما را با دقت بیشتری تنظیم کند.

استفاده از لاستیک غیر استاندارد

استفاده از لاستیک های بزرگتر از استاندارد خودرو، یکی از عوامل کاهش شتاب خودرو می باشد. هر لاستیک برای خودروی مناسب خودش طراحی شده. وقتی از لاستیک پهن تر و بزرگتری استفاده می کنید، اصطکاک آن با زمین بیشتر شده و منجر به کاهش چشمگیر شتاب خودرو می شود.

خرابی پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین جزو قطعاتی است که نقش اصلی در سوخت رسانی را ایفا میکند. حال اگر این قطعه به مرور زمان فرسوده و خراب شود، عملیات سوخت رسانی نیز با مشکل مواجه میشود. زیرا سوخت مورد نیاز سیلندر هنگام بالا بردن شتاب خودرو تامین نمیشود.


خرابی استپر خودرو

اصلی ترین وظیفه استپر خودرو تنظیم هوای مصرفی و ورودی سیلندرهاست. حال اگر با خرابی استپر روبرو باشیم، هوای مورد نیاز سیلندرها تامین نمی شود و عملیات احتراق به خوبی انجام نمی شود. باتوجه به نکاتی که تاکنون ذکر شد، واضح است که اختلال در عملکرد سیلندرها منجر به بروز اشکالاتی در شتاب گیری خودرو می شود.

خرابی رینگ و پیستون

رینگ و پیستون همانند دیگر قطعات با گذشت زمان فرسوده می شوند و فرسودگی این قطعات باعث کثیف شدن محفظه احتراق و در نتیجه باعث بوجود آمدن اختلال در عمل احتراق می شود.

خرابی سوپاپ ها

رسوب گرفتن سوپاپ ها مشکلاتی را در هوارسانی به موتور خودرو ایجاد می کند. همانطور که گفته شد نرسیدن هوای کافی به موتور و درست انجام نشدن عمل احتراق، می تواند قدرت و شتاب خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

هرکدام از موارد ذکر شده می تواند عاملی در کاهش قدرت موتور و درنتیجه کاهش آزار دهنده خودرو باشد. با بررسی موارد بالا و تعمیر و تعویض قطعه مربوطه احتمال رفع مشکل بسیار بالاست.