(0) نفر 0
رانندگی در باران

رانندگی در باران

زمانیکه باران شدیدی می بارد بعد از زمان کوتاهی مقداری از آب باران در سطح جاده باقی می ماند.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ یکشنبه ۹ آذر

رانندگی در باران

زمانیکه باران شدیدی می بارد بعد از زمان کوتاهی مقداری از آب باران در سطح جاده باقی می ماند.
در این هنگام اگر سرعت حرکت خودرو بالا باشد و آج لاستیک ها هم کمتر از مقداری باشد که که آب از زیر و لابه‌لای آن ها بگذرد، لاستیک ها نمی توانند همه آب را کنار بزنند، در این صورت مقداری از آبی که در سطح جاده جمع شده در جلویلاستیک قرار گرفته و در حرکت لاستیک مقاومت ایجاد میکند. در این صورت لاستیک به صورت شناور بر روی مقدار کمی آب سرخورده و بر روی جاده نمیچرخد. فرقی نمی کند خودروی شما چه قیمتی دارد، یا دارای چه سیستم های ایمنی می باشد، به محض اینکه مقدار آب روی جاده بیشتر از عمق آج لاستیک شود، احتمال بروز پدیده آب‌ سواری برای شما به وجود می آید. 
زمانیکه پدیده آب سواری اتفاق می افتاد، ناگهان متوجه ایجاد یک نیروی مقاوم در مقابل حرکت خودرو می شویم، همچنین سواری خودرو بسیار نرم خواهد شد، گاها خودرو به یک سمت منحرف شده و گاه به طور کامل فرمان پذیری خودرو به صفر می رسد. در این صورت هر واکنش شتاب زده ای از سوی راننده باعث انحراف خودرو از مسیر و بروز حوادث می شود.
این اتفاقات و حوادث ممکن است برای تعداد کمی از رانندگان رخ دهد، اکثر رانندگان آمادگی لازم برای کنترل کردن خودرو در این شرایط ندارند،  سرعت حرکت خودروها بر خلاف سر خوردن ها در هوای برفی، در زمان بارش باران معمولا تفاوت کمی با زمان رانندگی در جاده ای کاملا خشک دارد، به همین دلیل انحراف و لیز خوردن خودروها نسبت به زمان بارش برف شدیدتر و دو چندان می کند. 
همواره باید به مقدار آب جمع شده در سطح جاده ها توجه داشته باشید تا از افتادن اینوع اتفاقات و حوائث جلوگیری کنید و سرعت را تا حد امکان کم کنید زیرا هنگام رانندگی در یک پیچ، مسیر حرکت خودرواتومبیل تابع فرمان نیست.
بهترین راه جلوگیری از این حوادث رانندگی با سرعت کم است.
 

در زمان اتفاق افتادن پدیده ی آب سوار چگونه به شرایط نرمال بازگردیم؟

زمانیکه که تعادل خود را از دست دادید و خودرو شدیدا دچار شناور شدن در سطح آب شد، بدترین اتفاق ممکن در این زمان از دست دادن اعتماد به نفس و کنترل خود و بعد ترمز گرفتن است، در چنین شرایطی باید منطقی و با حوصله عمل کنید و تلاش کنید تا کنترل حرکت خودرو را دوباره در دست بگیرید، همچنین از هرنوع واکنش شتاب زده و تندی خودداری کنید. در این مواقع سعی کنید با کم کردن گاز و نه با ترمز زدن، سرعت خودرو را کاهش دهید، توجه داشته باشید که هرچه سرعتتان کمتر باشد، راحت تر می توانید از این حوادث جلوگیری کنید.
برای کنترل سرخوردن ها و لغزیدن هایی که در سرعت های بالای 60-70 کیلومتر در ساعت اتفاق می افتد،‍‍‍ فرمان دادن دقیق، بدون هدر دادن وقت و حساب شده نیاز است، انجام دادن موفقیت آمیز این کار فراتر از توانایی بسیاری از رانندگان است.
دو نوع اصلی مشکلات لغزندگی راه ها بیش فرمانی و کم فرمانی می باشد، برای کنترل بیش فرمانی، باید ازانتقال بیشتر وزن خودرو به جلو خودداری شود و خودرو را به وسیله فرمان دادن به سمت جهتی که عقب خودرو در حال لغزیدن است نیز کنترل بشود.
برای مثال اگرعقب خودروی به سمت راست می لغزد چرخ ها را باید به طرف راست بچرخانید و اگر خودرو مستقیم حرکت می کند باید فرمان را راست نگهدارید.
کار با کم فرمانی مقداری سخت است، زمانی که خودرو دچار کم فرمانی شود تنها راه درست این است که سعی کنید وزن بیشتری بر روی محور جلوی خودرو انتقال دهید. برای این کار، باید به آرامی پدال گاز را رها کرده و در صورت نیاز، خیلی آهسته بر پدال ترمز نیرو وارد کنید.
توجه داشته باشد که باید دراستفاده از پدال‌های ترمز و کلاچ دقت و وسواس زیادی به کار ببرید، ترمز زدن ناگهانی باعث انتقال غلط وزن خودرو شده و شرایط را سخت تر کند.