(0) نفر 0
راهنمایی خرید خودروهای کارکرده در بازار ایران

راهنمایی خرید خودروهای کارکرده در بازار ایران

خرید خودروی دست‌دوم همیشه عاقلانه نیست و گاها منجر به دردسرهای بزرگی می شود، زیرا در بعضی مواقع، هزینه‌ ی تعمیر و اتلاف وقت برای آن خریدار مدل‌ دست‌دوم را پشیمان می ‌کند. با این اوصاف، باید حساب ‌شده و دقیق عمل کرد. قبل از پرداخت مبلغ مورد نظر و اتمام معامله، خریدار باید یکسری نکات را مدنظر خود قرار دهد تا زیان ناخواسته و دردسر های بعدی به وجود نیاید.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۲ آبان

راهنمایی خرید خودروهای کار کرده در بازار ایران

به دلیل افزایش قیمت خودروهای صفرکیلومتر، تقاضا برای خرید خودروهای دست دوم افزایش یافته است.
در این مقاله با‌توجه‌به ارزان‌ترین محصولات تولید داخل کشور، به توصیه‌هایی برای علاقه‌مندان خرید خودرو دست دوم می پردازیم.
با نگاه کردن به فهرست قیمت خودروها در بازار فروش خودرو ایران، حتی مدل های اقتصادی نیز دست نیافتنی می باشد. بسیاری از تولیدات ایران خودرو ، مانند انواع 206و پژو پارس با نوسان روزانه قیمتی که دارند، 200 میلیون تومان به بالا قیمت دارند. شرایط برای محصولات سایپا نیز چندان رضایت ‌بخش نیست و خودروهایی مثل ساینا و تیبا هم تقریبا چیزی در حدود همین مبالغ معامله می‌شوند. در این صورت  مراجعه به بازار مدل‌های دست‌دوم به دلیل تنوع انتخاب و صرفه‌ی اقتصادی رو به افزایش است.
خرید خودروی دست‌دوم همیشه عاقلانه نیست و گاها منجر به دردسرهای بزرگی می شود، زیرا در بعضی مواقع، هزینه‌ ی تعمیر و اتلاف وقت برای آن خریدار مدل‌ دست‌دوم را پشیمان می ‌کند. با این اوصاف، باید حساب ‌شده و دقیق عمل کرد. قبل از پرداخت مبلغ مورد نظر و اتمام معامله، خریدار باید یکسری نکات را مدنظر خود قرار دهد تا زیان ناخواسته و دردسر های بعدی به وجود نیاید.

نکات مهم برای خرید خودروی کارکرده

1. مراجعه به مراکز تشخیص رنگ یا افراد متخصص بدنه ی خودرو

در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، شرایط بدنه خودرو بیشتر از کیفیت فنی و استهلاک قطعات، روی قیمت خودرو دست‌دوم تأثیرگذار است، برای مثال محصولی با کارکرد 100 هزار کیلومتر و بدون تصادف و ایراد بدنه از خودروی هم مدل با کارکرد 30 هزار کیلومتر که قطعات تعویضی بدنه داشته باشد، گران قیمت تر است. اگر خودروی مورد نظر سابقه ی تصادف و تعمیر بدنه داشته باشد، قیمت آن ارزانتر می باشد.
امروزه مراکز تشخیص رنگ ا افراد متخصص زیادی در هر شهری وجود دارند. در این مراکز، رنگ شدگی کلی یا جزئی (قلم‌گیری) و تعویض قطعات بدنه مورد بررسی قرار می گیرد و علاوه بر آن، میزان شدت تصادف در بخش‌های مختلف خودرو نیز مشخص می‌ شود. برای مثال، دو خودرو مشابه که گِل‌گیر تعویضی داشته باشند، امکان دارد به‌ دلیل نوع آسیب به شاسی، هم ‌قیمت نباشند. مرکز تشخیص رنگ این نکات را به‌ صورت مکتوب اطلاع ‌رسانی می ‌کنند.

2. بررسی فنی و مراجعه به مکانیک  مورد اعتماد و یا نمایندگی معتبر

امکان دراد تصور کنید هر نوع ایراد و مشکل فنی خودرو با صرفه هزینه رفع شود، این موضوع با توجه ‌به کمبود بعضی قطعات یدکی در بازار ایران و کیفیت خودروهای تولیدی کشور صحت ندارد. وضعیت فنی خودروهای مدل های خارجی و چینی نیاز به توجه و دقت بیشتری نسبت به خودروهای داخلی دارد، زیرا هزینه ی تعمیر و لوازم این خودرو ها بیشتر از خودروهای تولیدات ایران خودرو و سایپا است. بعضی لوازم و قطعات خودروهای چینی مانند نقص توربوشارژر و یا تجهیزات برقی قابلیت تعمیر ندارند. زمان خرید خودروی دست دوم، مدت کوتاهی با آن رانندگی می کنید، در این مدت باید به صداها بسیار زیاد توجه کنید. صدای خروجی از پیشرانه در دور موتورهای مختلف اگر ناهنجار و بیش از انتظار باشد، نشانه ی ایراد فنی در خودرو است.
نکته‌ی مهم مربوط با صدا، اطلاعاتی از وضعیت کابین و سیستم تعلیق (فنربندی) به راننده  می‌دهد. هنگام رانندگی با خودروی مورد نظر، حتما با سرعت‌های متفاوت (۱۰ تا ۴۰ کیلومتربرساعت) از روی دست ‌انداز های خیابان، مثل سرعت‌ گیرها، عبور کنید تا وضعیت فنرها و کمک‌ فنرها و قطعات مرتبط (جلوبندی) از میزان صدای خروجی آن‌ها مشخص شود. 
در حالت عادی توجه کنید صدای ورودی به کابین معمولا رفع ‌شدنی نیست. اگر زمان عبور از دست ‌اندازها صدایی به داخل اتاق می‌ آید که ارتباطی با چرخ‌ها و قطعات فنی ندارد، احتمالا با مراجعه به افراد متخصص و صرف هزینه نیز رفع نخواهد شد، درصورتی که با خرید قطعات جدید و نصب آنها بسیاری از ایرادات فنی سیستم تعلیق و جلوبندی اصلاح می‌شود.

                

3. توجه به کیلومتر و کارکرد واقعی

کیلومتر کارکرد خودرو برای بسیاری از مردم یکی از مهمترین عامل تعیین کننده در ارزش و قیمت مدل دست دوم خودرو می باشد. اما درواقع وضعیت بدنه و مشخصات فنی بیشتر از کیلومتر و کارکرد خودرو روی قیمت آن تاثیر می گذارد. برای مثال فرض کنید دو محصول مشابه با کیلومتر کارکرد یکسان وجود دارد، اگر یکی از این خودروها برای جابه‌جایی مسافران بین‌شهری و رانندگی با سرعت زیاد در جاده استفاده شده باشد، این خودرو به‌ دلیل حمل وزن بیشتر از چهار مسافر و حرکت با دور موتورهای زیاد، احتمالا با فرسودگی قطعات رو‌به‌رو است. همچنین خودرویی که کارکرد کمتری دارد ولی در مسیرهای ناهموار با دور موتور زیاد و دنده‌ی سنگین رانده شده باشد، دارای خرابی و هزینه‌ی تعمیر می باشد، درحالی‌ که ممکن است در ظاهر کم‌کار و جذاب باشد. پس کیلومتر کارکرد به‌تنهایی قابلیت توضیح مساعد و نامساعد بودن خودرو را ندارد. نکته ی مهم دیگری که وجود دارد این است که افراد سودجو با کاهش کیلومتر کارکرد تقریبا تمامی خودروهای ایرانی و یا خارجی ساخت کشورهای مختلف را می‌توانند به‌عنوان مدلی کم‌کار بفروشند. به‌همین‌دلیل، برای اطمینان از درستی کیلومتر کارد باید به مکانیک و نمایندگی معتبر مراجعه کنید.

                
همچنین بررسی فرمان و صندلی تا حدودی برای تشخیص کارکرد خودرو نیز موثر است. هرچند خرید پوشش برای دورفرمان و صندلی‌ها تا حد زیادی مقدار کارکرد این قطعات را مخفی می‌کند، اما تورفتگی در نشیمنگاه صندلی راننده و ساییدگی فرمان می‌تواند نشانه‌ای از کارکرد زیاد خودرو باشد. همچنین، رنگ‌پریدگی (ماتی) در بدنه و داشبورد یکی از دلایل رانندگی طولانی مدت می باشد.