(0) نفر 0
راه های افزایش طول عمر خودرو

راه های افزایش طول عمر خودرو

بسیاری از مهندسین و کارشناسان معتقدند که طول عمر خودروهای قدیمی بیشتر از خودروهای جدید است، خودروهای جدید از نظر امنیت و رفاهی بهبود یافته اند. با رعایت برخی موارد و دقت نظر در نحوه بکارگیری خودرو می توان عمر خودرو را افزایش داد.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ یکشنبه ۹ آذر

راه های افزایش طول عمر خودرو

بسیاری از مهندسین و کارشناسان معتقدند که طول عمر خودروهای قدیمی بیشتر از خودروهای جدید است، خودروهای جدید از نظر امنیت و رفاهی بهبود یافته اند. با رعایت برخی موارد و دقت نظر در نحوه بکارگیری خودرو می توان عمر خودرو را افزایش داد.

چند راهکار تاثیرگذار برای افزایش عمر مفید خودرو

1. پیدا کردن مکانیک خوب و دائمی

مکانیک نیز مانند پزشک خانوادگی است. داشتن رابطه طولانی با مکانیک به نفع خودروی شما است، زیرا یک مکانیک  دائمی  تمامی معایب خودرو را می داند و می داند چه تعمیراتی روی آن انجام شده است. مکانیک های متفرقه بیشماری در سطح شهر وجود دارند اما اگر یک نمایندگی ثابت پیدا کنید بسیار برایتان بهتر است. مکانیک های نمایندگی های برندهای مختلف چون همه روز روی یک برند مشخص کار می کنند، تخصص بیشتری نسبت به مکانیک های خودروهای متفرقه در کار خود دارند، همچنین آنها به قطعات فابریک ماشین دسترسی سریع تر و مطمئن تری نیز دارند و اطلاعاتشان به روز است.

2. تعویض به موقع تسمه تایم

ارتباط میان میل لنگ و اجزای دیگر موتور به وسیله ی تسمه تایم انجام می شود، در خودروهای قدیمی ارتباط میان میل لنگ و دیگر اجزای موتور توسط زنجیری خاص برقرار می شد، بعدها این جنس به علت صدای زیاد موتور فلزی به پلاستیکی تغییر کرد.  تعویض تسمه تایم هزینه زیادی در بر دارد، اگر در زمان لازم این کار را انجام ندهید می تواند آسیب های جدی در موتور ایجاد کند. بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم بعد از 160 هزار تا 200 هزار کیلومتر می باشد. تسمه تایم اغلب پمپ خنک کننده را پیش می راند به همین دلیل زمان تعویض تسمه تایم این پمپ را نیز عوض کنید.
  

3. چک کردن مداوم روغن ماشین

روغن موتور در افزایش عمر مفید موتورِ خودرو تاثیر بسزایی دارد. در هنگام تعویض روغن در انتخاب روغن استاندارد و با کیفیت باید دقت زیادی شود، زیرا کم توجهی و سهل انگاری و غفلت ازتعویض به موقع آن، باعث کاهش عمر موتور خودرو می شود. برای تعویض به موقع روغن موتور دو مورد مهم و اساسی یعنی زمان و میزان کارکرد اهمیت دارد . میزان کارکرد مشخص و واحدی برای روغن موتورها وجود ندارد و هر روغنی براساس کیفیت و نوع ساخت آن، از شرایط متفاوتی برخوردار است. همچنین مالک خودرو باید بداند که ماشین او چه موتوری دارد و از چه نوع روغنی باید برای آن استفاده کند. اصولا بین کارکرد 5 هزار تا 11 هزار کیلومتر باید روغن ماشین را تعویض کرد. نیازی به تعویض زود به زود روغن نیست، اما فراموش نکنید دیرتر از آنچه کارخانه برایتان مشخص کرده است این کار را انجام ندهید. همیشه وقتی بنزین می زنید روغن را نیز چک کنید تا بالا باشد.
 

4. سیستم خنک کننده ی ماشین  باید همیشه خنک بماند

لوله سیستم خنک کننده ماشین، استفاده دشواری دارد. خراب شدن سیستم خنک کننده باعث خرابی موتور می شود. ساختار آلومینیومی و بسته موتورهای جدید نمی تواند به طور مکرر انبساط‌ بخار آب‌ یا گاز در سیلندر موتور که در نتیجه گرمای بیش از حد است را تاب بیاورند، به همین دلیل شلنگ رادیاتور و بخاری را به طور مرتب چک کنید و پس از 240 هزار کیلومتر آنها را عوض کنید. در این صورت خوب است پمپ آب را نیز عوض کنید. البته آن را در زمان سرویس تسمه تایم انجام دهید.

5. گرم کردن خودرو قبل از حرکت

در زمستان به دلیل سردی هوا قبل از حرکت، خوب است کمی موتور خودرو گرم شود. این کار باعث می شود تا روغن در موتور و ترمزها به دمای لازم برسد. یک دقیقه برای گرم کردن موتورکافی است. بیشتر از این زمان فقط باعث سوخت بیهوده بنزین می شود. در هواهای بسیار سرد – صفر درجه و زیر صفر درجه – اگر سفر شما واجب نبود از آن چشم پوشی کنید. استارت زدن در این هوا برای موتور و باتری دشوار است، گریس سفت می شود و لوله و شلنگ ها یخ می زنند.

6. بنزین خوب بزنید

برای خوروی خود همیشه سعی کنید بنزین خوب استفاده کنید. برخی از پمپ های بنزین، بنزین خوبی ندارند و باید با دقت این مساله را تشخیص دهید. هر چند وقت یکبار نیاز است که  بنزین خالص و سوپر بزنید.
7. جنس تودروزی های خودرو باید خوب باشد
صندلی ها و تودوزی های ماشین بخش مهمی از کیفیت و عمر خودرو را تشکیل می دهند. کاورهای قابل تعویض صندلی ها را هرچند وقت یکبار تعویض کرده و بشویید. برای مثال، اگر قهوه، چای یا سس روی صندلی بریزد دیگر نگران کثیف ماندن آنها نباشید. روکش چرم شیک و باکلاس به نظر می رسد اما باید در مراقبت از آنها خیلی بیشتر از روکش های معمولی دقت داشته باشیم. کفی های فابریک ماشین را نیز می توانید با انواع کفی های ضخیم تر که قابلیت نگه داشتن آب و کثیفی بیشتری در خود دارا است، تعویض کنید.

8. کنترل قطعات مصرفی خودرو

یکی دیگر از راهکارهای موثر در بالا بردن عمر خودرو کنترل و دقت در قطعات خودرو است. از مواردی که باید در بازه های زمانی میان مدت کنترل شوند میتوان به سیستم ترمز، باتری، تصفیه بنزین، شیلنگ ها، تسمه دینام، وایر، شمع ها و دیگر قطعاتی از این قبیل اشاره نمود.