(0) نفر 0
راه های پیشنهادی در زمان بریدن ترمز خودرو

راه های پیشنهادی در زمان بریدن ترمز خودرو

تصور کنید با سرعت بالایی در حال رانندگی می باشید، سیستم ترمز خودرویتان ناگهان دچار مشکل می شود. چه اقداماتی برای کنترل ماشین باید انجام داد ؟ در زمان ترمز بریدن خودرو کوچکترین اشتباهی باعث واژگونی و تصادف می شود.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۲ آذر

راه های پیشنهادی در زمان نگرفتن ترمز خودرو


1. عصبانی نشوید و از حرکت های زیاد و غیرضروری خودداری کنید، زیرا با حرکت های زیادی شرایط را برای خود خطرناک میسازید. به همین دلیل سعی کنید حرکات کمی داشته باشید و به کنترل اعصاب و جسمتان مسلط باشید.

2. پدال گاز را رها کرده و درصورت داشتن کروزکنترل، حتما آن را خاموش کنید.


3. چک کردن و بررسی رفتار پدال ترمز: در صورت نرم بودن ترمز، امکان کم بودن روغن ترمز و خرابی سیلندر اصلی وجود دارد، در این حالت با فشردن پی در پی ترمز ممکن است بتوانید کنترل وسیله را بدست آورید. همچنین در صورت سفت بودن ترمز، بلافاصله آن را بررسی کنید تا چیزی مانند بطری آب در زیر پدال گیر نکرده باشد.


4. پدال ترمز را فشار دهید: با فشار دادن پی در پی پدال ترمز مقدار فشار لازم برای توقف اتومبیل را فراهم آورید. این کار ممکن است مدت طولانی زمان ببرد، حتی اگر سیستم ترمز خودرو از نوع ABS  باشد، باز هم اینکار را انجام دهید. زیرا ترمز ABS زمانی که به شدت ترمز بگیرید فعال می شود.


5. معکوس بکشید: به دنده پایین تر شیفت کنید. در صورت اتومات بودن خودرو، آن را در حالت دستی قرار داده و دنده را 1 یا 2 کنید، کم کم دنده را کم کنید. ابتدا دنده را 3 سپس بعد از کمی حرکت و کم شدن سرعت خودرو، دنده را 2 کنید. توجه کنید که به طور ناگهانی به دنده پایین 1 و 2 شیفت نکنید، زیرا ممکن است کنترل اتومبیل را از دست بدهید.


6.   از ترمز دستی استفاده کنید: سعی کنید با کشیدن ترمز دستی سرعت اتومبیل را کاهش دهید. در صورت اتوماتیک بودن خودرو پدال ترمز اضطراری را کم کم فشار دهید. ترمز دستی را تا انتها نکشید، زیرا چرخ های عقب خودرو قفل می کند و ممکن است کنترل اتومبیل را از دست بدهید. زمانیکه حس کردید چرخ های عقب قفل شده و صدا میدهد، ترمز دستی را کمی رها کرده تا چرخ ها حرکت کند، سپس ترمز دستی را در همین نقطه نگه دارید تا سرعت اتومبیل را کاهش دهید و روی وسیله نقلیه ی خود کنترل مناسبی داشته باشید.


7. در جاده به چیزهایی که در جلوی شماست دقت داشته باشید و از ترافیک سنگین و موانع خطرناک دوری کنید.


8. به راننده های دیگر هشدار دهید: فلاشرها و چراغ های خطر خودرو را روشن کنید. چراغ و بوق بزنید با این کار به رانندگان دیگر اطلاع دهید که در چه وضعیتی هستید. شیشه های خودرو را پایین داده و با سرو صدا به عابران پیاده و رانندگان هشدار دهید. البته توجه داشته باشید که با پایین دادن شیشه ها، اصطکاک هوا موجب توقف اتومبیل می شود.


9. از اصطکاک جاده استفاده کنید: اگر جاده پیش روی شما دارای حاشیه است، بر روی این شیارها حرکت کرده و فرمان را به چپ و راست جابجا کنید تا با اصطکاک سرعت خودرو کم شود. روش دیگری که می توانید انجام دهید، تغییر لاین از سمت چپ به راست و بالعکس می باشد در این صورت سرعت خودرو بر اثر اصطکاک کم می شود، این کار در زمانیکه سرعت خودرو زیاد باشد باعث واژگونی خودرو می شود.


10.  تماس با موانع کوچک مانند درختچه ها: وجود موانعی مانند بوته ها و درختچه های کمتر از 1 قابلیت توقف خودرو را دارد. اگر طول این درختچه ها و بوته بیشتر از 1 متر باشد و یا خیلی محکم و استوار باشند، ممکن است با خطر مرگ مواجه شوید.


راهکارهای اضطراری:


1. برخورد با پشت خودروهای دیگر: با برخورد به پشت خودروهای دیگر سرعت اتومبیل را کاهش میدهید. به همین دلیل برای این کار خودرویی را انتخاب کنید با خودروی شما هم سرعت باشد و از استحکام خوبی برخوردار است. باید قبل از برخورد به خودرو با بوق زدن آن را متوجه خطر سازید. ضربه را به طور مستقیم وارد کرده و از زدن ضربه های کشیدنی و ظریف خودداری کنید. زیرا اگر از گوشه ضربهه بزنید، هر دو خودرو از مسیر منحرف شده و وضعیت خطرناکی به وجود می آید، پس سعی کنید سرعت خورا کاهش دهید، شاید کیسه ی هوای خودرو خاموش باشد. 
2.  پیدا کردن مکان مناسب برای ساییدن یا تصادف: جاده را بررسی کرده و نقطه ای ایمن برای سایش پیدا کنید. اگر قادر به متوقف کردن کامل خودروی خود نیستید، یک محیط باز پیدا کرده و بدون برخورد به جایی به حرکت خود ادامه دهید.
3. اگر گزینه های بالا برای متوقف کردن خودرو کارساز نبود، یک برآمدگی پر پشت پیدا کرده و با ساییدن اتومبیل به آن سرعت اتومبیل را تا نصف کاهش داد. اگر این برآمدگی را پیدا نکردید، علف های پر پشت پیدا کنید و در طول آنها رانندگی کرده تا سرعت خودرو را کاهش دهید. 
4. اگر هیچ یک از موارد بالا پیدا نشد، خودرو را به سمت خاکی بکشید. هرچند که جاده خاکی به دلیل ناپایدار بودن به شدت سرعت اتومبیل را کاهش میدهد، پس باید مراقب باشید.


توصیه ها: 



1. با عوض کردن لنت های ترمز در زمان مناسب و همینطور بررسی دوره ای سطح روغن ترمز، از بسیاری از این مشکلات دوری کنید. در واقع بهترین راه حل، بازدید به موقع سیستم کنترل و اهمیت دادن به تغییرات آن می باشد.
2. ترمز گرفتن در سرازیری: در سرازیری ها از ترمز گرفتن بیش از حد خودداری کنید. زیرا لنت های ترمز بیش از حد داغ شده و سیستم ترمز از دست می رود. در صورتی که نیاز به ترمز دارید، ابتدا کمی ترمز کنید، معکوس بکشید و ترمز را رها کنید، در نتیجه پس از آنکه کمی جلوتر رفتید دوباره ترمز گرفته و سرعت را کاهش دهید. هیچگاه بطور پیوسته ترمز را نگه ندارید و در سرازیری از معکوس کشیدن و ترمز دستی استفاده کنید. 

3. اگر موتور خودرو در ترمز گیری به شما کمک نکرد و همچنان با همان سرعت به حرکت ادامه داد، اتومبیل را به مسیری هدایت کنید که موتور دود کند، دنده را هم خلاص کنید. هرچند این کار باعث آسیب رسیدن به موتور می شود، اما شما مشکل بزرگتری دارید. 

4. زمان حرکت هرگز اتومبیل های دنده اتومات را در وضعیت (P) یعنی “پارک” قرار ندهید. زیرا این کار باعث قفل شدن خودکار فرمان می شود و دیگر قاد به کنترل وسیله نقلیه نخواهید بود.

5. چراغ ترمز عقب علاوه بر نشان دادن اینکه شما در حال ترمز گرفتن هستید، نکته های دیگری را نیز بیان می کند. قبل از شروع به رانندگی حتماً این چراغ ها را کنترل کنید. اگر با گرفتن ترمز این چراغ ها روشن می شوند، سیستم ترمز مشکلی نخواهد داشت. البته دقت کنید که اگر مجبور هستید به شدت ترمز را بگیرید تا این چراغ ها روشن شوند، نصف قدرت سیستم ترمز شما از دست رفته است. احتمالاً یا لنت های ترمز سایییده شده و یا روغن ترمز کم شده است. نکته بعدی در خصوص چراغ های ترمز این است که اگر در حین رانندگی به طور خودکار روشن شدند، نشان از وجود نقص در سیستم ترمز است. بنابراین کار عاقلانه، توقف اتومبیل در کم ترین زمان ممکن و در مکانی ایمن است.

6. لنت ترمز خیس، قدرت ترمز گیری را بسیار کاهش می دهد. بنابراین در روزهای بارانی یا رد شدن از مکان های خیس، بهترین کار روشن کردن چراغ های عقب، حرکت با دنده سنگین و گرفتن ترمز کم می باشد. وقتی از منطقه خیس خارج شدید( و یا باران بند آمد) برای خشک کردن لنت ها، کافی است تا کمی ترمز را فشار دهید (نباید پدال را تا ته فشاردهید، فقط کمی که آن را تا نزدیک نقطه ترمز گرفتن فشار دهید). این عمل را چندین بار تکرار کنید و پدال را رها کرده تا لنت ها خشک شوند.

هشدارها: 


1. با معکوس کشیدن نامناسب باعث صدمه زدن به موتور می شوید. بخصوص اگر دنده عقب را جا بزنید.

2. زمانیکه توانستید اتومبیل خود را متوقف سازید، تا زمانیکه از حل شدن مشکل آن مطمئن نشدید، مجددا شروع به حرکت نکنید.

3. هیچگاه در زمان رانندگی و ترمز گرفتن، خودرو را خاموش نکنید چرا که سیستم هیدرولیک و ترمز به موتور وابسته هستند. اگر اتومبیل را خاموش کنید، سیستم هیدرولیک قدرت پمپینگ ترمز را سه برابر افزایش می دهد. بنابراین در شرایط اضطراری، فقط سوئیچ را در حالت دوم (چرخش مرحله دوم سوئیچ) قرار دهید. به این ترتیب سیستم تعلیق قفل نخواهد شد.