(0) نفر 0
روش های برطرف کردن خط افتادگی از  روی اتومبیل

روش های برطرف کردن خط افتادگی از روی اتومبیل

همه ی خط افتادگی ها یکسان نیستند. برای تشخیص خراشیدگی نیازی به دستگاه پیچده ای نیست، برای این که متوجه شوید محل گود شده است یا رنگ بر روی آن نشسته است، ناخن خود را بر روی سطح آسیب دیده بکشید.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ دی

روش های برطرف کردن خط افتادگی از  روی اتومبیل
 

همه ی خط افتادگی ها یکسان نیستند. برای تشخیص خراشیدگی نیازی به دستگاه پیچده ای نیست، برای این که متوجه شوید محل گود شده است یا رنگ بر روی آن نشسته است، ناخن خود را بر روی سطح آسیب دیده بکشید. برای برطرف کردن خطی که بر اثر کشیدن لاستیک، پلاستیک و یا حتی رنگ وسیله ای دیگر ایجاد شده باشد، از اسپری ورنی یا پاک کننده چسب استفاده می شود. در صورت سر سخت تر بودن لکه ها از استون و یا رقیق کننده ی رنگ که بر پارچه ی نمی ریخته اید، استفاده کنید.
در بعضی موارد به معنای واقعی، سطح خورو را خراش میدهند. شیء صدمه زننده لایه رنگ رویی و حتی مقداری از رنگ زیر را برداشته اما رنگ آستر و بدنه فلزی را مخدوش نکرده است. هنگامی که هنوز مقداری رنگ در عمق خراش باقی مانده باشد، این امکان وجود دارد که با سمباده کشی ظریف، واکس و پولیش آنرا مرمت نمود. 
زمانی که با انجام موارد بالا، همچنان لکه بر روی خودرو باقی ماند، از پولیشهای و مواد خش گیری که دارای مواد ساینده هستند استفاده کنید. برای شروع محل خراشیدگی را با آب و صابون شسته و پولیش ساینده را بر روی آن پخش کنید، سپس آنرا به صورت دورانی روی لکه بمالید تا لکه ناپدید شود. بعد از ناپدید شدن خط افتادگی، روی آن را با حرکت چپ و راست دست بمالید تا هیچ اثری از جای سایش دورانی باقی نماند. ماده ساینده را با یک پارچه تمیز از روی آن پاک کنید. سپس با استفاده از یک ابر نرم و تمیز مقداری پولیش معمولی را بر روی محل بمالید تا خراشهای ریزی که در اثر سایش ایجاد شده اند محو گردند. کار را با یک واکس خوب بدنه خودرو تکمیل کنید.
اگر اثر به وجود آمده بر روی اتومبیل خراشیدگی است، باید دقت کنید که آیا عمق آن به آستر هم رسیده  یا خیر؟ بعضا در ابتدا خراش سطچی است اما هرچه جلوتر می رود عمیقتر می شود تا اینکه متوجه می شوید از آستر هم عبور کرده و به فلز رسیده است. اگر بخش کوچکی از خراش تا زیر رنگ رفته باشد، تا جایی که امکان دارد میتوانید آنرا ترمیم کرده و باقی آن را تا زمانی که بخواهید کل قطعه را مجددا رنگ کنید، نادیده بگیرید.
امرئزه تقریبا تمامی خودروهای جدید از یک لایه ی نگهدارنده شفاف بر روی بدنه برخوردار هستند، کاربرد این لایه براق کردن بیشتر رنگ نهایی و جلوگیری از رنگ پریدگی خودرو در اثر تابش اشعه ماورا بنفش می باشد. خراش های سطحی که بر روی این لایه ایجاد می شود، به راحتی با سمباده بسیار نرم و یا مواد ساینده کرم مانند قابل مرمت است. در این صورت اگر شما تمام لایه شفاف را تا رنک بسایید، باید یک مرتبه اسپری رنگ شفاف روی آن بپاشید. این کار باز هم ساده تر از ساختن رنگ اصلی خودرو است.

توضیحات لازم برای تمام مراحل ترمیم خراش

برای ترمیم خط افتادگی، قسمت خط افتاده را با آب و صابون شسته و آن را به خوبی خشک کنید. در زمان ترمیم خط را نمیتوانید پاک کنید بلکه باید رنگ اطراف محل آسیب دیده را بسایید تا با عمق خط هم سطح شود. دلیل انجام این کار این است که  رنگ اطراف را بدون آسیب رساندن یا وارد شدن به لایه بعدی رنگ هم سطح عمق خراش کنیم. برای اطمینان از پیش نرفتن بیش از حد، درون خراش را باید با ماده ای پر کنید تا با رنگ بدنه تضاد داشته باشد. برای مثال برای بدنه قرمز، از واکس کفش مشکی استفاده کنید و اگر بدنه خودویتان تیره است از واکس سفید استفاده کنید. زمانی که این ماده رنگین به داخل خراشیدگی نفوذ کرد، باقی آنرا از روی بدنه پاک کنید. 
برای یک سنباده کشی بدون خطر، از کاغذ سنباده بسیار نرم 2000 تا 3000 خشک و تر استفاده کنید. این کاغذ ها در فروشگاه های لوازم صافکاری و رنگ خودرو یافت می شود.  کاغذ سنباده را روی یک بلوک چوبی اندازه دستتان قرار دهید، سپس آن را در آب فرو برده و در صورت نیاز یکی دو قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید تا لیزی بیشتری پیدا کند و کار ساییدن را مطمئن تر کند. محل خراشیدگی را با حرکات نرم و کوتاه بسایید و جهت حرکت دستتان را در زاویه های 60 درجه نسبت به محل خراش تغییر دهید. ساییدن را از بالا تا پایین خط انجام دهید و هر چند وقت یک بار سنباده را در آب خیس کنید. باید نرم و آهسته کار کنید و تا زمانی که رنگ واکس محو نشده است به کار ادامه دهید.
در این هنگام، محل سنباده زده را خشک کرده و برای اطمینان از محو شدن خط، آن را به خوبی بررسی نمایید. اگر لایه شفاف را رد کرده و در ظرف آب سنباده ذرات رنگ مشاهده میکنید، باید اسپری شفاف را روی آن بپاشید. اگر رنگ خودرو شما از نوع معمولی و فاقد لایه شفاف است، مقدار زیادی رنگ در آب مشاهده خواهید کرد. هنگامی که خراش به کلی از بین رفت محل آنرا با ماده مخصوص پرداخت کنید. اگر سطح کار بزرگ است به دستگاه پولیش برقی نیاز دارید، در غیر این صورت برای مناطق کوچکتر یک تکه پارچه حوله ای نرم و کمی از ماده مذکور کافی است. کار پرداخت را در حرکات دورانی انجام داده و پودر حاصل از آن را با یک پارچه حوله ای دیگر بگیرید.

زمانی که تمام آثار سنباده از بین رفت، از یک پارچه نرم برای پاک کردن ذرات ماده ساینده استفاده کنید. محل را با آب بشویید. پارچه روی دستگاه پولیش را عوض کنید و پد تمیز و آغشته به پولیش روی آن قرار داده، تمام محل را پولیش کنید، همچنین برای سطوح کوچک باز هم میتوانید از پارچه حوله ای و پولیش استفاده کنید. پس از اتمام پولیش، باز هم سطح را بررسی کنید و در صورت برطرف شدن خراش، بدنه را واکس بزنید.