(0) نفر 0
روش های مقابله با یخ زدن درهای خودرو در زمستان

روش های مقابله با یخ زدن درهای خودرو در زمستان

در فصل زمستان یکی از بزرگترین دغدغه های مالکین خودرو نگهداری درست از خودرو در برابر سرما و رطوبت است. سرما و رطوبت سبب به مشکل برخوردن بعضی از قسمت های اتومبیل می شود.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ دی

روش های مقابله با یخ زدن درهای خودرو در زمستان

در فصل زمستان یکی از بزرگترین دغدغه های مالکین خودرو  نگهداری درست از خودرو در برابر سرما و رطوبت است. سرما و رطوبت سبب به مشکل برخوردن بعضی از قسمت های اتومبیل می شود. 
   

چارچوب ها و درزگیرهای خودرو را بررسی و گاها درصورت نیاز تمیز کنید


درهای خودرو به دلیل نفوذ رطوبت بین لاستیک های درزگیر دچار یخ زدگی شده و باز کردن آنها در یک صبح زمستانی به کار دشواری بدل می شود. برای پیشگیری از این اتفاق باید درزگیر هر کدام از درها را به دقت کنترل و بررسی کنید تا در صورت مشاهده ساییدگی، پارگی و یا کثیف شدن آن را تمیز و یا تعویض کنید، زیرا هرکدام از این عوامل سبب نفوذ رطوبت و یخ زدگی درها می شود.
برخی افراد توجهی به ذرات ریزی که در درزگیرها گیر میکنند، نمی کنند، اما باید بدانید که همین ذرات باعث می شوند که کارایی درزگیرها در عایق بندی و جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل کابین کاهش یابد.
برای از بین بردن گرد و خاک و ذرات ریز موجود، باید با یک پارچه مرطوب و گرم چارچوب درها و درزگیرها را پاک کنید؛ بعد از اتمام این مرحله بلافاصله باید با استفاده از یک پارچه خشک رطوبت باقی مانده در این قسمت ها را کاملا برطرف نمایید.
 توجه داشته باشید که این کار برای چارچوب درها در بدنه، خود درها و درزگیرهای موجود بر روی هر دو بخش قابل اجرا می باشد. در صورت امکان این کار را در پارکینگ یا در هوای ملایم انجام دهید تا رطوبت بلافاصله یخ نزند.

برای مقابله با یخ زدگی درها از محلول ها و روان کننده ها استفاده کنید


یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از یخ بستن درها، پوشاندن خودرو به وسیله ی کاور و یا پارک کردن آن در پارکینگ می باشد. در غیر این صورت می توانید از محلول ها و اسپری های سیلیکونی استفاده کنید و با پخش کردن آن بر روی لاستیک های درزگیر از نفوذ رطوبت و یخ زدگی جلوگیری کنید. برای پخش یکنواخت این محلول و اسپری ها از دستمال های میکروفایبر استفاده کنید تا از نتیجه ی بهتری بهره مند شوید. 
  

برای باز کردن درهای یخ بسته چه کارهایی باید انجام دهیم ؟


در صورتی که به هر دلیلی در یک شب زمستانی سرد خودروی خود را در فضای باز پارک کردید و هیچ نوع دسترسی به محلول و یا اسپری اشاره شده در بالا نداشتید، برای باز کردن آسان درها یک حوله و یا پارچه ی کهنه را بین در و چارچوب، طوری که دو سر آن بیرون بماند، قرار دهید. به این ترتیب به جای باز کردن درب با دستگیره، با استفاده از دو سر حوله یا پارچه درب را سمت بیرون بکشید.
اگر با انجام روش بالا درب خودرو باز نشد، از شیوه های دیگر نیز می توان استفاده کرد. از محلول های یخ زدا که عمدتا از ترکیب دو سوم آلکل و یک سوم آب تشکیل شده اند، می توانید استفاده کنید.
با اسپری کردن این محلول بین در و چارچوب یخ ها به آرامی آب خواهند شد. اگر به محلول دسترسی نداشتید و یا این روش کارساز نبود می توانید از یک سشوار کمک گرفته و با هدایت جریان گرم هوا به اطراف درها، یخ زدگی را از بین ببرید.

 
در صورتی که قفل درها یخ زدن باید چه کاری انجام داد ؟

بعضی مواقع دستگیره ها و قفل درها به دلیل جذب رطوبت دچار یخ زدگی می شوند. برای پیشگیری از این یخ زدگی، از اسپری های رطوبت زدا و یا روان کننده های بدون گریس برای قفل استفاده کنید. استفاده از اسپری های یخ زدا و سشوار در این مواقع روشی بسیار راهگشا است. در صورت عدم دسترسی می توانید قسمت فلزی سوییچ خود را بر روی حرارت ملایم (مثله شعبه فندک یا چوب کبریت) گرفته و پس از اندکی گرم شدن آن را وارد قفل کنید و با ملایمت بچرخانید. همچنین باید بدانید که نباید از قدرت زیادی برای چرخاندن سوییچ استفاده کنید و در صورت نیاز چند بار سوییچ را گرم کرده و وارد قفل نمایید.