(0) نفر 0
زمان ترکیدن لاستیک چه کارهای باید انجام بدهیم؟

زمان ترکیدن لاستیک چه کارهای باید انجام بدهیم؟

ترکیدن لاستیک خودرو در زمان رانندگی بسیار خطرناک است و اینکه در این شرایط چگونه عمل کنید، به شدت تعیین کننده می باشد و حتی می تواند جان فرد را نجات دهد.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ آذر

زمان ترکیدن لاستیک چه کارهای باید انجام بدهیم؟

ترکیدن لاستیک خودرو در زمان رانندگی بسیار خطرناک است و اینکه در این شرایط چگونه عمل کنید، به شدت تعیین کننده می باشد و حتی می تواند جان فرد را نجات دهد. 
معاینه فنی برای چیست؟ قبل از سفر جاده ای باید لاستیک ها را چک کنید. لاستیک ماشین را مثل یک تکه کش که کنار خیابان پیدا کرده اید تصور کنید. ممکن است آن کش لاستیک چند سال آن گوشه افتاده باشد و بر اثر مرور زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده باشد. طبیعتا تایرها از آن کش محکم تر هستند اما رفتارشان شبیه آن است. اگر لاستیک خودرو به اندازه ی کافی باد نداشته باشد، لاستیک بیش از حد خم می شود. این مساله همراه با از دست رفتن خاصیت ارتجاعی لاستیک نهایتا به ترکیدن منجر شود.
                    
واکنش اولیه انسان در زمان ترکیدن یا پنچر شدن خودرو ؛ تا حد امکان بر خلاف غریزه ی خود عمل کنید و غریزه ی خود را کنترل کنید. 
چند نکنه ی مهم که در این زمان باید بدانید : 

1. همانند شرایط اضطراری دیگر، باید آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید شرایط را تحت کنترل خود در آورید.

2. ماندن خودروی شما در مسیر، به چهار نقطه اتصال لاستیک‌ها با سطح جاده بستگی دارد، وقتی یکی از لاستیک ها را از دست می دهید، ۲۵ درصد ارتباط خودرو با سطح خیابان را از دست میدهید، همچنین نحوه هدایت و راندن خودرو هم به کلی تغییر می‌کند.

3. بعضی اوقات با پنچر شدن لاستیک نمی توانید مسیر خودرو را کنترل کنید. در این صورت، به هیچ عنوان فرمان را به طور ناگهانی به سمت خاصی نچرخانید، به این ترتیب به راحتی می توانید جهت خودرو را کنترل کنید.

4. یک اقدام مهم دیگر این است که مجددا کنترل خودرو را به دست بگیرید، خودرو را در جاده نگه دارید و مسیر حرکت خودرو را کنترل کرده و مراقب باشید تا اتومبیل از مسیر اصلی منحرف نشود.

5. روی مسیری که در پیش رو دارید تمرکز کرده و فرمان خودرو را با دو دست خود نگه دارید، در همین هنگام به آینه ها نگاه کرده و امن ترین راه گریز را پیدا کنید.

6. در همان لحظات اولیه پایتان را از روی پدال گاز بر ندارید، با انجام این کار بخش زیادی از وزن خودرو را از لاستیک های عقب به لاستیک های جلو منتقل می کنید.

7. در صورتی که احساس کردید خودرو در حال منحرف شدن است، به جای اینکه پایتان را از روی پدال گاز بردارید به آرامی به آن ضربه بزنید، با این کار هم می توانید سرعت خودرو را حفظ کنید و هم به آرامی سرعت را افزایش دهید؛ همانطور که در ابتدا گفتیم اینکار بر خلاف غریزه شماست اما اگر این کار را در همان لحظات اولیه انجام ندهید، به دست آوردن کنترل دوباره خودرو بسیار دشوار است.

8. به هیچ عنوان ترمز نکنید. زمانی که لاستیک جلوی شما آسیب دیده باشد، با ترمز ناگهانی وزن و حرکت خودرو روی چرخ های جلو افزایش می یابد و امکان دارد لبه چرخ را کاملا لخت کند. با لخت شدن لبه چرخ، ممکن است خودرو به قسمت لاستیک پنچر شده منحرف شود و یا لبه چرخ در آسفالت فرو رود، این اتفاق منجر به چپ شدن خودرو می شود.

9. با پنچر شدن لاستیک های عقب، ترمز ناگهانی حرکت رو به جلوی خودرو را سخت می کند و راندن آن بسیار دشوار شده و به احتمال زیاد خودرو منحرف می شود.

10. اگر ترافیک مسیر و شرایط خودرو اجازه می‌داد، سعی کنید خودرو را به آرامی به کنار خیابان هدایت کرده و آن را متوقف کنید. در حین اینکار حتماً با دست به راننده های دیگر علامت دهید. 


11. این نکته را به خاطر داشته باشید که در چنین شرایطی هدف شما این است که خودرو را با روشی کنترل شده و در نقطه امنی از مسیر متوقف کنید.

12. وقتی خودرو را در نقطه امنی متوقف کردید، ترمز دستی را بکشید و چراغ هشداردهنده را روشن بگذارید.