(0) نفر 0
سیستم تعلیق خودرو چیست و  چه زمانی باید تعویض شود؟

سیستم تعلیق خودرو چیست و چه زمانی باید تعویض شود؟

به چیزی که بین چرخ ها و بدنه ی خودرو قرار دارد، سیستم تعلیق خودرو می گویند. سیستم تعلیق حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را به یک حرکت نرم و هموار تبدیل می کند. درواقع، سیستم تعلیق کاری می‌کند که وقتی چرخ‌ها مسیری پرتلاطم را طی می‌کنند، بدنه حداقل تکان و نوسان را داشته باشد و راحتی سرنشین حفظ شود.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۴۰۰ شنبه ۲ مرداد

سیستم تعلیق خودرو چیست و  چه زمانی باید تعویض شود؟


به چیزی که بین چرخ ها و بدنه ی خودرو قرار دارد، سیستم تعلیق خودرو می گویند. سیستم تعلیق حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را به یک حرکت نرم و هموار تبدیل می کند. درواقع، سیستم تعلیق کاری می‌کند که وقتی چرخ‌ها مسیری پرتلاطم را طی می‌کنند، بدنه حداقل تکان و نوسان را داشته باشد و راحتی سرنشین حفظ شود.
سیستم تعلیق خودرو از اجزای داخلی فنر، کمک فنر، سیبک، بوش، طبق و چرخ ها تشکیل شده است که هر کدام از این اجزا وظیفه خاصی را در امر کنترل و حفظ خودرو در جاده انجام می دهند. بعنوان مثال کمک فنرها وظیفه اصلی را در کنترل ارتعاشات وارده به خودرو دارند. بدون حضور کمک فنرها خودرو بسیار سفت و خشک حرکت کرده و به همین سبب پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از هم خواهد پاشید.
کمک فنر‌های جلو دارای چند عملکرد هستند و به عنوان یک بخش ساختاری مهم در سیستم تعلیق وسیله نقلیه به حساب می‌آیند. کمک فنر‌ها در بالای اجزای شاسی خودرو سوار می‌ شوند. کمک ‌فنر‌ها همچنین به عنوان مکانی برای نصب فنر مارپیچی جذب شُک قسمتی که ارتفاع سواری را حفظ می‌ کند، عمل می ‌کنند.
حفظ و نگهداری مناسب و در صورت نیاز، تعویض سیستم تعلیق خودرو یک رانندگی روان را در اختیار راننده قرار میدهد.
از مهمترین اجزای سیستم تعلیق خودرو، کمک فنرها هستند. فنرهای موجود در کمک فنرها با فشرده شدن، ضربه و تکانه های ناشی از ناهمواری های سطح جاده را جذب کرده و مانع آسیب رسیدن به بدنه اصلی خودرو می شوند. بازویی درون کمک فنرها وجود دارد که نیروی زیاد ذخیره شده در فنر را آهسته آزاد کرده و از جهش ناگهانی خودرو جلوگیری می نماید.
در صورت نزدیک شدن کف خودرو به موانع خیابان، مانند سرعت گیر و دست اندازها، شنیده شدن صداهای غیر معمول در زمان عبور از موانع جاده ای، متمایل شدن بیش از اندازه بدنه خودرو به سمت درونی پیچ در هنگام دور زدن و جهش قسمت جلویی خودرو در زمان ترمز های ناگهانی، از نشانه های اشکال در سیستم تعلیق خودرو می باشد. برای جلوگیری از فرسوده شدن زود هنگام کمک فنرها بهتر است از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. آهسته ترمز کردن همچنین می تواند باعث افزایش طول عمر لنت ها گردد.
برای اطمینان از سالم بودن کمک فنرها ابتدا بر روی هر گلگیر با دستان خود فشار وارد کنید تا کمک فنر فشرده شود و سپس دستان خود را رها کنید. اگر در هنگام رها سازی، کمک فنر به حالت پایدار اولیه بازنگشت و یا با نوسان زیاد به حالت پایدار رسید، می‌توان نتیجه گرفت که کمک ها نیاز به سرویس و تعویض دارند. متاسفانه این شیوه را به دلیل نبود تکیه گاه مناسب جهت وارد کردن نیرو به کمک فنر، در خودروهای شاسی بلند نمی‌توان به کار گرفت.
در صورت اطمینان بیشتر خودروی خود را نزد یک مکانیک ماهر ببرید تا سیستم تعلیق را در شرایطی که چرخ ها در حال گردش هستند بررسی نماید. همچنین یک مکانیک ماهر قادر است نواقص دیگری از قبیل نشت روغن از کمک فنر به دلیل گشاد شدن بوش ها، فرسودگی بازو و اثر تو رفتگی ناشی از ضربه را تشخیص داده و در صورت امکان برطرف نماید.