(5) نفر 1
شیشه خودرو و تکنولوژی های موثر

شیشه خودرو و تکنولوژی های موثر

بررسی تکنولوژی‌های به‌کار رفته در شیشه جلو، شیشه‌های درب و شیشه عقب خودرو می پردازیم و تلاش بر آن ست که شما با تفاوت‌های انواع شیشه خودرو آشنا شده و دلایل تفاوت قیمت در شیشه های مختلف را بدانید.

محمود  سیدعلیان  ۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر
 در این مقاله در مورد شیشه های خودرو به بررسی تکنولوژی‌های به‌کار رفته در شیشه جلو خودرو و شیشه‌های درب خودرو و شیشه عقب خودرو می پردازیم و تلاش بر آن ست که شما با تفاوت‌های انواع شیشه خودرو آشنا شده و دلایل تفاوت قیمت در شیشه های مختلف را بدانید.


تاریخچه شیشه جلوی خودرو

در ابتدا سازندگان خودرو تا قبل از سال ۱۹۱۰ تصور می‌کردند که برای جلوگیری از صدمات وارده در یک تصادف بهتر است برای هیچ خودرویی شیشه جلو نصب نکنند. پس از آن  بین سال‌های ۱۹۱۰ و ۱۹۴۰ برای ساخت شیشه جلو از شیشه‌های چند لایه استفاده می‌کردند که این شیشه در تصادف به سمت جلوی خودرو می‌افتاد و از آسیب به سرنشینان جلوگیری می‌کرد.

نخستین شیشه جلو از جنس شیشه فشرده در اواخر سال 1940 تولید و برروی خودروها نصب شد. این شیشه‌ها در هنگام تصادف به هزاران تکه ریز و درشت خرد می‌شد که به همین علت امروزه از این نوع شیشه‌ها صرفا در پنجره‎‌های کناری خودروها استفاده می‌شود. 

پس از مدتی آزمون و خطا در نهایت شیشه‌هایی ورقه ورقه که یکی در میان از لایه‌های شیشه و پلی‌کربنات ساخته شده بود در تولید خودروها به‌کار گرفته شد. در ساخت این شیشه‌های جدید از دو صفحه شیشه‎ای و یک لایه میانی از جنس پلی‌بوتیرال وینیل که در برابر پارگی مقاوم و در عین حال انعطاف‌پذیر است استفاده شد. در حین تصادف لایه میانی، تکه‌های شیشه را در جای خود نگه داشته و باعث می‌شود تا شیشه جلو ثابت بماند، درنتیجه هم دید راننده حفظ می‌شود وهم آسیب وارده را به حداقل می‌رساند. اما در عین حال به‌دلیل اینکه این شیشه‌ها سخت‌تر از نمونه‌های قبلی هستند،بستن کمربند ایمنی بسیار ضروری است. استفاده از این شیشه‌های لایه لایه از ژانویه سال 1983 اجباری شد.

آزمایش‌های استانداردی شیشه جلو خودرو

تا به امروز استانداردهای تولید شیشه به‌طور مداوم مورد بررسی و تایید قرار می‌گیرند. آزمایش‌های استانداردی که روی شیشه جلو خودرو انجام می‌شود شامل موارد زیر است:

مقاومت در برابر تغییرات محیط  شامل درجه حرارت، رطوبت، مواد شیمیایی و پاک‌کننده‌ها، بررسی میزان بازدهی نوری، میزان عبور نور و تغییر شکل یا انعکاس اشیاء هنگامی که از پشت شیشه جلو دیده می‌شوند، بررسی میزان دید باقیمانده بعد از شکستن شیشه جلو، مقاومت در برابر برخورد سر راننده و سرنشینان خودرو و...

از اهمیت شیشه جلو خودرو همین بس که اگر در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشد باعث مردود شدن خودروی شما در معاینه فنی خواهد شد.

انواع شیشه‌های خودرو

جالب  است بدانید که نوع شیشه‌های جلو و عقب خودرو با هم متفاوت هستندو در زمان بروز حادثه این تفاوت به این صورت خودنمایی می‌کند که شيشه عقب و شیشه‌های هاي جانبي برخلاف شيشه جلو ترک نمي‌خورند بلکه به طور کامل خرد مي‌شوند. و این مرتبط با تکنولوژی‌های به کار رفته در شیشه جلوی خودرو است. شيشه هاي خودرو در حال حاضر به دو دسته اصلی قابل تقسيم هستند که در زیر به آن می‌پردازیم: 

شيشه هاي لمینیت خودرو 

 شيشه هاي لمینیت خودرو از یک لایه شبه پلاستیک ( لایه P.V.B ) در مرکز ساخته می شوند و توسط دو لایه شیشه در بالا یا پایین احاطه می شوند. شیشه های لمینیت به دلیل لایه پلاستیکی در مرکز به طور کامل به سادگی شکسته نمی شوند و معمولا در اثر ضربه بر خلاف شیشه های جانبی و شیشه عقب حالت ترک خوردگی پیدا می کنن و مهمترین دلیل استفاده از این نوع شیشه محافظت از سرنشینان خودرو در هنگام تصادف در برابر خرد شدن شیشه است. از ویژگی های دیگر شیشه های لمینیت می توان به کاهش انتقال آلودگی صوتی به داخل خودرو و حفاظت از سرنشینان در برابر اشعه آفتاب نام برد که میزان آن با توجه به کیفیت شیشه متفاوت است.
همان گونه که قبلا نيز ذکر شد، استفاده از شيشه هاي لمينت به عنوان شيشه هاي جانبي و شیشه عقب خودرو در حال مرسوم شدن است، از مزيت هاي دیگر شیشه های لمینیت مي توان به موارد زير اشاره کرد:
  • کاهش احتمال سرقت خودرو، چرا که شيشه هاي لمينت به سختي فرو مي ريزند. 
  • در هنگام چپ کردن خودرو، احتمال پرتاب شدن سرنشينان به بيرون کاهش مي يابد .
  • تا ۹۵درصد از ورود اشعه UV به داخل خودرو جلوگيري مي شود .
  • عايق صوتي براي فرکانس هاي بالا پديد مي آيد .

معایب شیشه های لمینیت خودرو

اما در برابر تمامي اين محاسن، اين شيشه ها تنها داراي يک عيب نسبتا بزرگ هستند و آن هم در حادثه هايي نظير آتش سوزي‌ست که در صورتي که درهاي خودرو باز نشوند، خروج سرنشينان از خودرو با مشکل مواجه خواهد شد که البته اين امر مانند آن چه در اتوبوس ها به کار رفته؛ يعني استفاده از چکش هاي مخصوص براي شکستن شيشه قابل رفع شدن است. 

شیشه‌های حرارتی خودرو (تمپر)

شيشه هاي Tempered حرارتی   که با نامنيز شناخته مي شوند Toughened  پس از تغییرات اندازه ای و شکل دهي و برش کاري در يک فرآيند حرارتي قرار گرفته و بدين شکل که ابتدا شيشه تا دماي  نزدیک به 800 درجه گرم شده و سپس با سرعت سرد مي شود  و اين امر استحکام شيشه را پنج تا ۱۰ برابر بيشتر مي كند. این  تغییر دما همچنین  به دليل تنش سطحي ايجاد شده ناشي از سرد شدن سريع ، در هنگام شکست اين نوع شيشه ها به ذراتي کوچک و ريز و بدون لبه هاي تيز و برنده تبديل مي شوند که اين امر احتمال  آسيب رسیدن به سرنشينان را تا حد زيادي کاهش مي دهد اما نه به طور صد در صد .

شایان ذکر است که هر گونه عمليات برش کاري و خم کاري پس از عمليات حرارتی منجر به شکستن اين نوع شيشه ها  می شود و تمامي عمليات ها بايد قبل از حرارت دهی انجام شود. شيشه هاي حرارتی در اکثر خودرو ها ( به جز آن دسته از خودروهايي که تمامي شيشه هايشان لمينیت است ) به عنوان شيشه هاي جانبي و عقب استفاده مي شوند. شيشه هاي حرارتی به راحتي از فواصل دور قابل تشخيص هستند، کافي‌ است در يک روز آفتابي، يک عينک آفتابي پولاريزه شده بر چشم داشته باشيد  و از مقابل به يک شيشه حرارتی نگاه کنيد، در اين حالت شکل هاي متقارني را که در حين عمليات حرارتی در شيشه پديد آمده، مشاهده خواهيد کرد .


نقاط مشکي در حاشيه شيشه ها خودرو

از حدود بیست سال قبل کادرهاي مشکي رنگ در حاشیه  شیشه جلوی خودرو ظهور پیدا کردند. افزایش آمار تلفات  جانی ناشي از پرتاب شدن سرنشينان خودرو به خارج در هنگام تصادفات و واژگوني خودرو ها به دليل نبود چسبندگي کافي بين شيشه و بدنه باعث تغییراتی در سیستم چسباندن شیشه به بدنه خودرو شد و  استفاده از چسب های مخصوص برای چسباندن قسمت داخلی شیشه جلوی خودرو به بدنه باعث کاهش زیبایی و جذابیت ظاهری خودرو گردید و ظهور نقاط مشکی در حاشیه شیشه جلوی خودرو در ابتدا به منظور  پوشاندن  محل اتصال شیشه جلوی خودرو و بدنه خودرو بود. اين کادر مشکي رنگ به تدریج Frit نام  گرفت .  فریت نام نوعي خمير شيشه است که کادر از آن ساخته مي شود و باعث ايجاد چسبندگي بهتري بين چسب و شيشه جلوی خودرو می گردد . البته دلیل دیگر هم جذب گرما و جلوگیری از انتقال گرما به چسب ها نیز مطرح می گردد.

موارد مهم نصب شیشه جلو خودرو 

با توجه به اهمیت اتصال بدنه و شیشه پیشنهاد می شود موارد زير به طور دقیق در هنگام تعويض شيشه جلو خودرو می باید رعايت گردد:
  • حتما قبل از نصب شیشه جدید درزگير و چسب قبلي کاملا پاک شود .
  • محل چسباندن شيشه روي بدنه و خود شيشه با مواد شوينده شسته شود .
  • حتما از چسب های با کیفیت استفاده شود و از استفاده از چسب‌هاي سيليکون و نوارهاي بوتيل پرهيز شود .
  • بعد از نصب شیشه براي خودروهاي عادي يك ساعت و براي خودروهاي داراي ايربگ جانبي تا سه ساعت، از رانندگی با خودرو  صرف‌نظر کنید .

برای دیدن گروه محصولات شیشه جلو خودرو در سایت ولاش پارت کلیک کنید
 


آیا دودی کردن شیشه جلو خودرو ممنوع است؟

برچسب‌های دودی UV مانع از عبور اشعه مضر آفتاب می‌شوند و  در مفید بودن آنها در صورتی که مانع دید راننده خودرو نشود شکی وجود ندارد اما  بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی کشورمان شیشه‌های دودی باید به شکلی باشند که رؤیت سرنشینان داخل خودرو از بیرون امکان‌پذیر باشد.  بنابراین دودی کردن شیشه جلو خودرو تنها  تا 40 درصد مجاز و قابل قبول است. به معنای ساده‌تر در این حالت شیشه‌ها دودی تنها  تا 40 درصد از نور بیرون را امی توانند ز خود عبور دهند  و بر طبق قوانین موجود نصب برچسب شیشه دودی برای شیشه عقب به طور کل ممنوع و  غیرمجاز محسوب می‌شود و در زمان صدور مجوز معاینه فنی در صورت مشاهده استفاده خودرو از شیشه دودی عقب ، برگه معاینه فنی برای خودرو صادر نمی‌شود. البته برای خودروهایی مانند پورش و لکسوس که شیشه عقب  خودرو به‌طور فابریک دودی است مانعی برای صدور برچسب معاینه فنی وجود نخواهد داشت. 


 

شيشه هاي  Tennafit

اين نوع از شيشه جلو خودرو دارای ویژگی متفاوتی از شیشه های خودرو شناخته شده است و به نام شیشه های آنتن دار شناخته می شوند.  در این نوع از شیشه جلو خودرو  آنتن هاي راديو و تلويزيون بر روي سطح شيشه هاي تمپر شده قابل نصب بوده و آنتن هاي موبايل و ماهواره (GPS ) در لايه PVB شيشه هاي لمينت نصب مي شوند.



شيشه هاي ضد گلوله خودرو


این نوع شیشه ها بیشتر در خودروی مقامات کاربرد دارد و در مورد شیشه های ضد گلوله می توان گفت که در این نوع شیشه خودرو  معمولا به جای لایه PVB يک لايه پلي کربنات بين دو لایه شيشه معمولي لمينیت مي شود. پلي کربنات يک لايه پلاستيکي بسیار بسیار سخت و شفاف است و معمولا با مارک هايي چون Lexon ،Tuffak يا Cyrolon در بازار يافت مي شود . در عمل این اتفاق می افتد که  در صورت برخورد گلوله به شیشه خودرو گلوله شيشه بيروني را سوراخ کرده اما لايه پلي کربنات انرژي آن را گرفته و آن را در لایه میانی متوقف مي کند. اين شيشه ها معمولا داراي ضخامت هايي از ۷ تا ۷۵ mlهستند.

گرمکن شیشه عقب خودرو


مهمترین تکنولوژی به کار رفته در شیشه عقب خودرو را می توان در خط های شیشه عقب خودرو  مشاهده کرد . این خط ها در حقیقت المنت های گرمایی شیشه عقب خودرو هستند و به منظور ایجاد گرمایش و یخ زدایی در شیشه عقب خودرو  به کار می روند. و در حقیقت این خطوط المنتی هستند که با برقراری جریان شروع به گرم کردن شیشه خودرو می کنندد. هنگامی که سوییچ روشن است با فشار دادن کلید گرمکن شیشه عقب ، جریان برق وارد گرمکن شده و شیشه عقب را گرم  می کند و از یخ زدن و بخار گرفتگی شیشه عقب خودرو جلوگیری می شود و راننده خودرو می تواند از طریق آیینه داخل خودرو به راحتی جاده و خودروهای پشت سر را ببیند و از بروز خطرات جلوگیری کند . ناگفته نماند که قدرت این المنت و میزان گرمایش شیشه عقب خودرو بسته به کیفیت شیشه و خودروهای متفاوت فرق دارد . 


برای دیدن گروه محصولات شیشه عقب خودرو در وب سایت ولاش پارت کلیک کنید.
                                                                                                               


ن
وار شیشه خودرو


نوار شیشه خودرو کاربرد بسیاری در جلوگیری از نفوذ آب،گرد و غبار، صدا و کاهش لرزش درب ها و شیشه های خودرو به داخل خودرو دارند و دلیل دیگر  استفاده از نوارها حفظ تعادل در فشار هوای داخل خودرو می باشد .کیفیت این نوار ها به دلایل زیر بسیار مهم و ضروری می باشد : حفظ تعادل در فشار هوای داخل خودرو - ماندگار بودن حالت ارتجاعی نوارها - پاره نشدن نوار تحت فشار 


برای دیدن گروه محصولات نوار شیشه خودرو در وب سایت ولاش پارت کلیک کنید  


هنگام شکستگی شیشه خودرو چه باید کرد؟

به منظور امکان بازسازی شیشه و تعمیر شیشه بهتر است که در صورت بروز شکستگی شیشه نکات زیر را در نظر بگیرید:
 از نفوذ آب به داخل ترک و محل شکستگی جدا خودداری کنیم این کار باعث نفوذ جرم به داخل شکستگی شیشه می‌شود ( محل شکستگی را با یک چسب ۵ سانتی بپوشانید و
 از پارک خودرو زیر نور مستقیم خورشید به پرهیزیداز وارد کردن شوک های سرما و گرما به شیشه اجتناب کنید

فرایند ترمیم ترک خوردگی شیشه اتومبیل به شرح ذیل می باشد:  
  1. با استفاده از فرز یک حفره ایجاد شده و مسیر ترک مسدود می‌شود
  2. تمیز کاری و از بین بردن آلودگی های ترک
  3. با استفاده از دستگاه تزریق داخل ترک رزین ترمیم شیشه تزریق می‌گردد که تا ۸۰% به حالت اولیه خود برمی‌گردد
  4. با تاباندن اشعه uv به محل شکستگی رزین داخل ترک کاملا خشک و سفت می‌شود
  5. پاکسازی مواد اضافی و تمیز کاری شیشه


برای دیدن گروه محصولات شیشه خودرو کلیک کنید.

 شیشه های موجود در وب سایت ولاش پارت را می توانید در لیست زیر مشاهده کنید.برای دیدن قیمت  روز هر کدام از شیشه های خودرو  ، محصول را در و ب سایت ولاش پارت سرچ کنید یا در دسته بندی محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

قیمت شیشه جلو  ۴۰۵ ، قیمت شیشه عقب ۴۰۵

قیمت شیشه جلو پراید ، قیمت شیشه عقب پراید

قیمت شیشه جلو ۲۰۶،قیمت شیشه عقب ۲۰۶

قیمت شیشه جلو سمند ، قیمت شیشه عقب سمند

قیمت شیشه جلو ریو،قیمت شیشه جلو تیبا

قیمت شیشه جلو پیکان ، قیمت شیشه عقب پیکان

قیمت شیشه جلو ال ۹۰

قیمت شیشه های ماشین خارجی_ایرانی

قیمت شیشه درب پراید

قیمت شیشه جلو پاترول

قیمت شیشه درب سمند

قیمت شیشه درب یکپارچه پیکان

قیمت شیشه درب زانتیا

قیمت شیشه جلو زانتیا

قیمت شیشه درب ریو

قیمت شیشه عقب ماشین خارجی

قیمت شیشه جلو ون دلیکا

قیمت شیشه بادگیر پژو + پراید

قیمت شیشه جلو پژو ۲۰۶ خارجی

قیمت شیشه عقب پژو ۲۰۶ خارجی

قیمت شیشه جلو نیسان

قیمت شیشه عقب ال ۹۰


مجموعه ولاش پارت این افتخار را دارد که خدمات مربوط به شیشه برای ساکنان شهر تهران را به بهترین شکل ارایه دهد
با ما تماس بگیرید.

به روز رسانی مقاله 1399/03/24