(0) نفر 0
فیلتر بنزین چه کاربردی دارد؟ و چه زمانی باید آن را تعویض کرد؟

فیلتر بنزین چه کاربردی دارد؟ و چه زمانی باید آن را تعویض کرد؟

فیلتر بنزین مانند دیگر قطعات خودرو یک قطعه ضروری برای عملکرد درست موتور خودرو است. نام فیلتر بنزین برخلاف قطعاتی مانند چرخ ها و یا گیربکس، کمتر به گوشتان خورده است به همین دلیل نگهداری و بررسی آن جزو اولویتهای شما نیست. باید بدانید که فیلتر بنزین، یکی از قطعات مهم خودرو است و توجه نکردن به آن پیامدهای بسیار بدی در پیش دارد.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ شنبه ۱۵ آذر

فیلتر بنزین چه کاربردی دارد؟ و چه زمانی باید آن را تعویض کرد؟

فیلتر بنزین مانند دیگر قطعات خودرو یک قطعه ضروری برای عملکرد درست موتور خودرو است. نام فیلتر بنزین برخلاف قطعاتی مانند چرخ ها و یا گیربکس، کمتر به گوشتان خورده است به همین دلیل نگهداری و بررسی آن جزو اولویتهای شما نیست. باید بدانید که فیلتر بنزین، یکی از قطعات مهم خودرو است و توجه نکردن به آن پیامدهای بسیار بدی در پیش دارد. 

فیلتر بنزین خودرو چیست؟

خودروی شما برای روشن کردن موتور از بنزین داخل باک سوخت استفاده می کند. ناخالصی‌های کوچکی مانند خاک، تراشه‌ های رنگ، زنگ زدگی، ضایعات یا سایر ذرات آلاینده که در اثر فرسودگی خود باک و یا کثیفی شلنگ‌های انتقال سوخت به وجود می آید، تأثیر منفی بر عملکرد موتور شما میگذارد. برای جلوگیری از فرسودگی و خرابی نهایی پمپ سوخت و انژکتورها، این آلودگی‌ها باید فیلتر شوند. 
فیلتر بنزین داخل باک برای جلوگیری مواد ناخالص کوچک به موتور ماشین طراحی شده است. عملکرد صافی بنزین مانند فیلتر هوا است، قبل از ورود ذرات کوچک داخل موتور، آن‌ها را در یک مدیای مخصوص، به دام می‌اندازد. 
دو مدل فیلتر بنزین موجود است و در بازار عرضه می شود. کاربرد هر دو نوع فیلتر رد شدن سوخت از طریق یک مدیای تصفیه و حذف هرگونه سرب و آلاینده می باشد. 
جنس صافی بنزین پلاستیکی و یا فلزی است. این صافی ها از یک محفظه پلاستیکی و یا فلزی ساده در اطراف یک فیلتر تصفیه ساخته شده و در زمان تعویض، کل این مجموعه نیاز به تعویض دارد.

فیلتر بنزین در کجای خودرو قرار می گیرد؟

جایگاه فیلتر بنزین بین مخزن سوخت و موتور خودرو است. فیلتر بنزین در داخل باک و یا جایی در میان خط سوخت قرار دارد. در بعضی خودروها مانند خودروهای آلمانی فیلتر بنزین در زیر صندلی عقب راننده و در کنار پمپ بنزین قرار دارد. 

                              

چه زمانی باید فیلتر بنزین را تعویض کنیم؟

صافی باک بنزین، مانند فیلترها و صافی های دیگر آلاینده ها و مواد زائد را جذب میکند. با گذشت عمر خودرو، فیلتر بنزین به مرور زمان کثیف و خراب شده و عملکرد خودرو دچار مشکل می شود، زیرا در صورت مسدود شدن فیلتر سوخت، سوخت حاوی ذرات آلاینده به داخل انژکتور سوخت منتقل شده و یا جریان بهینه سوخت متوقف می ‌شود.  طول عمر یک فیلتر سوخت در اوایل تولید آن  از ۳۰،۰۰۰ تا ۶۰،۰۰۰ کیلومتر برآورد می ‌شد. با مرور زمان با پاک ‌تر و خالص تر شدن سوخت‌ها در طی زمان، فیلترهای بنزین معمولا می‌توانند تا ۱۰۰٫۰۰۰ کیلومتر هم به صورت بهینه عمل کنند. عوض کردن فیلتر بنزین برای اولین بار، در مسافت حدود ۱۵۰،۰۰۰ کیلومتر باعث خرابی موتور می شود. خرابی موتور می‌تواند به این دلیل باشد که پمپ سوخت خودروی شما برای رد کردن سوخت از فیلتر کثیف، باید شدیدتر کار کند. بنابراین اگر فیلترهای خود را در حدود چنین مسافتی تعویض می‌کنید، باید جوانب احتیاط را رعایت کنید و قبل از این کار حتما با یک مکانیک مشورت کنید. 

چند نشانه ی مهم برای تعویض فیلتر بنزین

یکی از سوال های رایج درباره فیلتربنزین این است که بعد از طی کردن چند کیلومتر باید آن  را تعویض کرد؟ تولید کنندگان خودرو همیشه توصیه می کنند که هر 5 سال و بعد از طی کردن مسافتی حدود ۸۰،۰۰۰ کیلومتر باید فیلتر بنزین تعویض شود. اما مکانیک ها مخالف این موضوع هستند. مکانیک ها عقیده دارند که عوض کردن فیلتر بنزین هر 5 سال یکبارکاری غیر حرفه ای و غیر واقع بینانه است، زیرا فیلترهای بنزین سریع پر می شوند و نیاز به تمیز کردن و عوض کردن بعد از طی مسافت 16000 کیلومتر دارند. بنابراین برای تعویض فیلتر بنزین خودرو بایید به نشانه ها و علائم خودرو توجه داشته باشید.

نشانه‌هایی که به شما می‌گویند فیلتر بنزین‌تان نیاز به تعویض دارد: 

*استارت زدن ماشین به سختی

 
یکی از علائمی که نشان دهنده ی پرشدن فیلتر سوخت و یا نامناسب بودن آن است، استارت زدن سخت خودرو می باشد. زمانی که فیلتر بنزین کثیف و پر می شود جریان سیستمسوخت را کند کرده و باعث اختلال در آن می شود، به همین دلیل استارت زدن نیز سخت می شود.

*مشکل در عملکرد موتور

زمانی که فیلتر سوخت پر شود عملکرد موتور دچار مشکل می شود.  گاهی اوقات فیلتر سوخت تا حدی مسدود می ‌شود که بر عملکرد موتور تأثیر منفی می‌گذارد. برای مثال در بارهای سنگین تر، فیلتر سوختگی مسدود شده، ممکن است باعث شود موتور به طور تصادفی دچار نارسایی شود. هنگامی که ذرات آلاینده فیلتر را مسدود کنند و منبع تغذیه سوختی که به موتور می رود را تخلیه کنند، این اتفاق می افتد. این مشکل بیشتر موقع شتاب گرفتن خودرو حس می‌شود. همچنین ممکن است موتور در سرعت‌های مختلف دچار لرزش شود، زیرا میزان سوختی که به آن می‌رسد، به دلیل فیلتر کثیف متغیر است.
متوقف شدن: پر شدن فیلتر بنزین بعد از مدت طولانی که تعویض نشود، باعث توقف موتور خودرو شده و جریان سوخت ایده آل را کاهش می دهد. همچنین فشار زیاد و بار سنگین اضافی روی موتور نیز باعث از کار افتادن موتور می شود.
کاهش قدرت و شتاب:  کاهشی کلی در قدرت موتور به خصوص در زمان گاز دادن ممکن است در اثر کثیف بودن فیلتر بنزین ایجاد شود. در این شرایط رایانه موتور برای محافظت از آن در برابر ذرات آلاینده، خروجی موتور را محدود می‌کند. بنابراین ممکن است اتومبیل دچار کندی شود و یا حتی چراغ “بررسی موتورش” روشن شود.
روشن شدن چراغ بررسی موتور
مشکلات فیلتر سوخت همچنین می‌تواند باعث شود که چراغ بررسی موتور روشن شود. برخی از وسایل نقلیه مجهز به سنسور فشار سوخت هستند که فشار کلی سیستم سوخت را کنترل می‌کند. فیلتر بنزین گرفته شده، ممکن است باعث کاهش فشار شود که در صورت شناسایی سنسور، در نهایت باعث می‌شود چراغ بررسی موتور برای هشدار به راننده روشن شود. البته این چراغ ممکن است به دلایل مختلفی فعال شود، بنابراین در صورت روشن شدن آن، حتما رایانه خودرو را برای کدهای خطایی مختلف بررسی کنید. 
پمپ سوخت آسیب دیده 
آسیب دیدگی پمپ سوخت بر اثر فیلتر بنزین اشباع شده به وجود می آید. فیلتر بنزین مسدود شده فشار زیادی به پمپ سوخت وارد می ‌کند و مانع از رسیدن مقدار مناسب سوخت از مخزن به موتور می‌ شود. 

تغییر در بوی اگزوز 

زمانی که دودی با بوی بسیار نامطبوع از اگزوز اتومبیل خارج می شود، نشان می‌دهد که فیلتر سوخت نیاز به تعویض دارد.

مشکلات کاربراتور و انژکتور

زمانی که فیلتر بنزین پر شده باشد، گاهی اوقات سوخت از فیلتر عبور می‌کند اما کاربراتور و یا انژکتور خودرو را مسدود می‌کند که این خود منجر به مشکلات دیگری می‌شود. این امر باعث می‌شود که موتور در هنگام استارت خوردن دچار افت شود. 


چگونه فیلتر بنزین را تمیز کنیم؟

هر گاه متوجه هر یک از علائم فوق شدید، باید فیلتر بنزین خودرو را تمیز و یا تعویض کنید. ساده‌ترین ترین روش برای تمیز کردن فیلتر بنزین، بیرون آوردن و دمیدن هوا با فشار درون آن است. این کار ذرات کوچک و بزرگ را تا حد زیادی از فیلتر خارج می‌کند. پس از انجام این کار، دوباره سعی کنید مقداری هوا درون فیلتر کنید. اگر هوا از داخل فیلتر عبور کند، بدین معنی است که فیلتر تمیز و باز شده است، در غیر این صورت فیلتر باید تعویض شود.