(5) نفر 1
مشکل در تامین لوازم جانبی خودروهای چینی

مشکل در تامین لوازم جانبی خودروهای چینی

کمبود لوازم جانبی خودروهای چینی با توجه به تنوع زیاد برندها و محصولات در یکسو و وارداتی بودن این خودروها از سوی دیگر منجر به مشکلات فراوانی در بازار لوازم یدکی شده است. و ما را بابت اینکه ماشین چینی بخریم یا نه؟! سردرگم کرده است..

محمود  سیدعلیان  ۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر
کمبود لوازم جانبی خودروهای چینی با توجه به تنوع زیاد برندها و محصولات در یکسو و وارداتی بودن این خودروها از سوی دیگر  منجر به مشکلات فراوانی در بازار لوازم یدکی شده است . 
خودروهای چینی در سالهای اخیر از خلا وجود محصولات با کیفیت اروپایی و  یرندهای ژاپن و کره در بازار ایران استفاده کرده اند و توانسته اند سهم بزرگی از بازار خودروی ایران را در اختیار داشته باشند و طبق آمارهای اعلام شده بیش از 80 درصد از افرادی که خریدار خودرو های چینی در ایران بوده اند در مجموع از محصولات برندهای مختلف چینی اعلام رضایت داشته اند . افزایش محبوبیت خودرو های چینی در  مقابل عملکرد نامناسب خودرو های مونتاژ و قدیمی و از رده خارج اروپایی در ایران باعث شده اسـت که شرکتهای خودروسازی چینی در سالهای گذشته به طور مداوم حضور پررنگ تری در بازار ایران پیدا کنند. از حق نگذریم در بعضی از  خودروهای چینی شاهد رقابت با خودرو های کره اي و ژاپنی هستیم کـه این گواه بر پیشرفت سریع برندهای چینی می‌باشد. طراحی مناسب و فاکتور قیمت عوامل موثری در حضور این خودروها در بازار ایران بوده اند. 
امسال اما مشکلاتی هم متوجه این حضور است و عدم تولید  بعضی از قطعات مصرف و یدکی در ایران و تنوع زیاد در تولیدات خودرو منجر به مشکل در تامین لوازم جانبی شده است. رئیس اتحادیه مکانیسین‌های خودرو  می گوید:  در حوزه تامین قطعات یدکی خودروهای تولید داخل مشکلی وجود نداشته و تنها برخی از قطعات الکترونیکی در بازار با کمبود مواجه اند البته داو می پذیرد که این مشکل در مورد خودروهای چینی همچون ام وی ام و لیفان و جک و بریلیانس و سایر خودروهای چینی مشهودتر است .
.



علیرضا نیک آیین اضافه بر این مطلب  می گوید : با تمام مشکلات موجود در زمینه واردات لوازم یدکی خودرو در شرایط فعلی مشکل  مشهودی در زمینه تامین قطعات یدکی خودروهای تولید داخل نیست و لوازم یدکی خودروهای پرتیراژ داخلی  هچون پراید و سمند و ساینا و ..  صرفا در لوازم یدکی برقی گاها دچار کمبود لوازم جانبی هستند و جای سوال دارد که چرا  برخی تاز تولید کنندگان و توزیع کنندگان نتلاش می کنند در بازار قیمت نوسان ایجاد می‌کنند.
علیرضا نیک آیین افزود: در زمینه خودروهای چینی باید  پذیرفت که متاسفانه واردکننده و عرضه‌کننده  تجهیزات  و لوازم جانبی خودرو  عملکرد قابل دفاعی نداشته اند و در عرضه و توزیع مناسب در بازار موفق عمل نکرده و  برخی صاحبان خودرو در تامین قطعات یدکی با مشکلات بسیاری  مواجه شدند.
نیک آیین در خصوص قیمت لوازم یدکی و هزینه تعمیرات اساسی نیز عنوان کرد: قیمت لوازم جانبی  و یدکی خودرو رشد قابل توجهی را تجربه کرده و این موضوع منجر به کاهش مراجعه به واحدهای تعمیرگاهی  و رسیدگی به امنیت و سلامت خودرو شده است و این عدم رسیدگی به موقع و نبود تجهیزات با کیفیت منجر به افزایش هزینه تعمیرات اساسی خودروهای مدل پایین  گردیده است و  در مواردی باید به میزان  نزدیک به ارزش خود خودرو برای تعمیر و  رفع مشکلات  این دست  خودروها هزینه کرد.