(0) نفر 0
معنی علامت های صفحه داشبورد

معنی علامت های صفحه داشبورد

تمامی خودروها دارای پنج چراغ هشدار دهنده هستند، در ماشینهای مدرن امروزی ده ها چراغ هشدار و چراغ و موتور وجود دارد که هرکدام از آنها معنای خاص خودشان را دارند.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند

معنی علامت های صفحه داشبورد
                                          

تمامی خودروها دارای پنج چراغ هشدار دهنده هستند، که باید جدی گرفته شوند، همه چیز با خودروی شما در حال حرکت است که ناگهان یک چراغ هشداردهنده روی داشبورد روشن میشود.
 در ماشینهای مدرن امروزی ده ها چراغ هشدار و چراغ و موتور وجود دارد که هرکدام از آنها معنای خاص خودشان را دارند. درحالیکه براساس شرکت های سازنده اتومبیل آنها متفاوت هستند شاخص های چراغ هشدار داشبورد پنج عامل مهم هستند.


                                                                                                 
این علامت از شکل آن مشخص است که مربوط به باتری است. درصورت باز بودن سوییچ خودرویتان چراغ باتری روشن می‌شود، زمانیکه چراغ روشن باشد به این معنی است که تمام تجهیزات جانبی خودرو از برق باتری دارند استفاده می‌ کنند و اگر در حال روشن بودن خودرو همچنان روشن باشد به معنی نقص در سیستم برق‌ رسانی یا مشکلی در باتری خودرو است.


                                                                                 
 این چراغ به معنی کم بودن میزان روغن موتور می‌ باشد که باید بلافاصله پر شود. اگر در حال چشمک زدن باشد به معنی پایین بودن و یا در سطوح بحرانی قرار دارد.


                                                                              
معنی این چراغ هشدار نبود یا گم شدن کلاهک پمپ بنزین است. زیرا کلاهک بنزین نیاز به قرار گیری سرجایش دارد تا بتواند استاندارد های آلایندگی را به درستی پاس کند. 


                                          
                                                                         
این چراغ به معنی اخطار کیسه ‌های هوا می ‌باشد. در بیشتر خودروها وقتی خودرو استارت می‌خورد این چراغ روشن می ‌شود تا شما را مطلع از بدون مشکل بودنشان کند. زمانی که این چراغ به ‌طور مداوم روشن بماند به معنی وجود مشکل در سیستم کیسه هوای خودرو می ‌باشد و باید به‌ زودی به مکانیک رجوع کنید. 


                                                                             
این علامت نشان دهنده کم بودن آب رادیاتور خودرو میباشد. معمولاً نشان دهنده وجود مشکلی در سیستم خنک کننده موتور خودرو است.



                                                                         
این چراغ مربوط به از کار افتادن یا نیاز به جایگزین کردن مبدل کاتالیزوری است.



                                                                               
این چراغ نشان‌ دهنده روشن بودن چراغ ‌های نورپایین است. معمولاً رنگ آن سبز، زرد یا حتی قرمز است، اما هیچ‌ وقت به رنگ آبی نیست، چون رنگ آبی مربوط به چراغ‌ های نوربالا می‌ باشد.



                                                                                    
این چراغ به معنی فعال بودن چراغ ‌های نوربالا است. این چراغ اخطار همیشه به رنگ آبی روشن در گیج قرارگرفته دارد. اگر این چراغ همیشه در حال درخشش باشد در حالی که نوربالا فعال نباشد، به احتمال زیاد نقصی در سیستم چراغ‌ های خودرو وجود دارد. 



                                                                                
این علامت نشان‌ دهنده فعال بودن خودکار نوربالا جلو می‌باشد. در حالت نوربالای اتوماتیک بر اساس فضای اطراف، خودرو تصمیم می‌گیرد آن‌ها روشن باشند یا خاموش. شاید حتی این چراغ در روز نیز روشن باشد.



                                                                                   
زمانی که چراغ ‌های مه شکن جلو فعال باشد روشن می‌ شود. این چراغ با شکل خط ‌های عمودی و خط‌ های کمی رو به پایین چراغ اخطار مه شکن عقب فرق می‌کند. 



                                                                                      
معنی این علامت روشن بودن چراغ‌ های مه شکن عقب می ‌باشد. چراغ مه شکن عقب معمولاً به خاطر دید کم شرایط آب ‌و هوایی مانند مه، باران و برف استفاده می ‌شود تا خودروهایی که از عقب در حال نزدیک شدن هستند از فاصله خودشان با پشت خودرو شما مطلع شوند.



                                                                                       
چراغ ABS در بعضی خودروها نشان فعال بودن سیستم ضد قفل ترمزها می ‌باشد. اگر همچنان روشن بماند، به احتمال زیاد یک عیب در سیستم ABS  وجود دارد. چراغ آن می‌تواند زرد، نارنجی و قرمز باشد.



                                                                                          
این چراغ مربوط به فعال بودن سیستم  4X4 یا چهارچرخ محرک است. همچنین اگر با خاموش بودن سیستم باز هم چراغ روشن باشد معنی وجود مشکل‌ در  سیستم چهارچرخ محرک می باشد. 


            
                                                                                            
این چراغ به معنی تنظیم خودکار ارتفاع یا ارتفاع قابل تنظیم سیستم تعلیق است. زمانی که سیستم در حال ارتفاع گرفتن یا پایین آمدن است این چراغ چشمک میزند. اگر به‌طور مداوم چشمک بزند به معنی وجود مشکل در سیستم تعلیق می ‌باشد.



                                                                                      
این چراغ اخطار مربوط به سیستم تعلیق ‌های قابل تنظیم می باشد. زمانی که سیستم تعلیق در حال تغییر ارتفاع یا قرار گرفتن بر روی حالت اسپرت است این چراغ روشن می ‌شود. اگر به ‌صورت مرتب این چراغ در حال درخشش باشد به معنی ایرادی در سیستم تعلیق می ‌باشد. 



                                                                                        
این علامت در اصل مربوط به سیستم کمکی دقت راننده مرسدس بنز می‌ باشد. خیلی از تولید کنندگان سیستمی مشابه این طراحی و راه‌اندازی کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که راننده پشت فرمان خواب ‌آلود نباشد. 



                                                                                        
روشن بودن این چراغ به معنی نقص در سیستم گیربکس اتوماتیک خودرو می ‌باشد. اگر دیدید این چراغ همچنان روشن است کار خوبی است که در اسرع وقت به مکانیکتان مراجعه کنید.


 
                                                                                       
این چراغ نشان دهنده فعال بودن سیستم کروز کنترل انطباقی می ‌باشد. اگر با غیرفعال کردنش چراغ همچنان روشن باشد، مشکلی در سیستم کروز کنترل انطباقی وجود دارد.



                                                                                       
معمولا این علامت به معنی از کار افتادن یک یا بیشتر چراغ‌های ترمز خودرو می باشد. به احتمال زیاد یکی از لامپ‌های آن سوخته که می ‌تواند به یک مشکل بزرگ‌ تر تبدیل شود.




                                                                                           
این چراغ به معنی ایراد دار بودن یکی از چراغ بیرونی است، نه لزوماً چراغ‌ های ترمز. چراغ‌ های پارک کردن یا چراغ بخصوص، می‌تواند هر کدام باشد. شاید سوخته یا مشکل الکتریکی برای آن‌ ها پیش آمده باشد.




                                                                                           
این چراغ مربوط به لنت ترمز خودرو می‌باشد. این نشان ‌دهنده این است که لنت ‌های ترمز خودرویتان معیوب، آسیب‌ دیده و یا نیاز به جایگزین دارد. اگر این چراغ همچنان روشن مانده، خودرو را برای تعمیر حتماً پیش مکانیک ببرید.