(0) نفر 0
میل لنگ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

میل لنگ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

میل لنگ محور اصلی موتور است که به صورت طولی قرار گرفته است و همراه چند یاتاقان به بلوکه وصل است. کلاچ حرکت دورانی میل لنگ را به گیربکس منتقل می کند.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ شنبه ۲۰ دی

میل لنگ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

میل لنگ محور اصلی موتور است که به صورت طولی قرار گرفته است و همراه چند یاتاقان به بلوکه وصل است. کلاچ حرکت دورانی میل لنگ را به گیربکس منتقل می کند. 

میل لنگ چیست؟

قطعه ای که حرکت خطی پیستون های داخل سیلندر را به حرکت دورانی تبدیل می کند، پیستون نام دارد. تقریبا جنس همه ی میل لنگ ها از فولاد است و با روش فورج و با ترکیب کربن متوسط یا آلیاژ فولاد با کروم ساخته می شود، در این قطعه برای خنک شدن سریع در برابر هوا از فلز وانادیوم نیز استفاده شده است. در خودروهای ارزان قیمت تر از فولاد های ارزانتر استفاده می شود. همچنین برای خنثی کردن ارتعاشات میل لنگ از قطعه ای به نام فلایویل که به انتهای میل لنگ متصل می شود نیز استفاده می شود. در انتهای دیگر میل لنگ چرخ دنده ای وجود دارد که باعث چرخش میل بادامک می شود. در قسمت جلوی چرخ دنده قطعه ای به نام پولی به کار برده می شود که کاربرد آن به حرکت دراوردن دینام، پمپ هیدرولیک، کمپرسور کولر و واتر پمپ می باشد.
میل لنگ خودرو را با بعضی از روش های حرارتی، سمانتاسیون و به وسیله ی آبکاری، سخت می نمایند. برای انجام سخت کاری خودرو، محورها به وسیله ی روش های القایی یا سمانتاسیون تا عمق تعیین شده ای انجام می شود. سپس بعد از این مرحله، سنگ زنی و صاف کاری سطوح انجام می شود و برای کاهش اصطکاک، محور ها را پولیش می کنند. 
در روش اول گاز نیترات با دمای 583 درجه سانتی گراد را در مجاورت محور میل لنگ قرار می دهند وبعد از جذب شدن گاز نیتروژن به وسیله ی فولاد تا عمق کمی، به شدت سفت و سخت می شود که به آن لایه سفید می گویند و به برای  افزایش استحکام میل لنگ، دمای داخلی ان در حد کم نگه داشته می شود و سطح قطعه پولیش زده می شود.
و در روش بعدی سطح میل لنگ در معرض نمک مذاب قرار می گیرد و به رنگ خاکستری در می آید و تا عمق 0.03 میلی متر سخت می شود. و سخت کاری با نیکل یا کرم هم از روش های دیگر می باشد.
خودرو برای قرار دادن پولی ها و چرخ دنده ها در قسمت جلوی میل لنگ یک یا دو عدد جای خار وجود دارد. در قسمت عقب آن برای اتصال به فلایویل فلانچی طراحی گردیده است. تعداد لنگ ها در موتورهای خطی برابر با تعداد سیلندرهاست و در موتورهای خورجینی برابر با نصف سیلندرها است. در میل لنگ های خودرو برای حفظ تعادل در برابر فشار پیستون و شاتون وزنه هایی را نیز قرار داده اند و همچنین باعث روان تر کارکردن موتور خودرو و بالا رفتن دور موتور می شود. در موتورهای 8 سیلندر که به شکل خورجینی ساخته می شوند احتمال تاب برداشتن آن و گرما و حرارت بالای موتور کاهش پیدا کند.  برای طولانی شدن عمر مفید موتور خودرو به هیچ عنوان نباید درجه حرارت مایع خنک کننده ماشین از حد مجاز بیشتر شود و زمانیکه موتور ماشین جوش می آورد، نباید موتور را خاموش کرد، باید با ریختن آب بر روی رادیاتور که باعث کاهش حرارت می شود، درب رادیاتور را باز نموده و آب و مایع خنک کننده را چک نمایید. در برخی از خودروها مانند پژو 405 باید پس از ریختن مایع خنک کننده، عمل هواگیری را انجام دهید. در نظر داشته باشید که دفترچه راهنمای خودرو بهترین کمک کننده شما در راستای نگهداری صحیح خودرو می باشد.