(5) نفر 1
نکات اصولی نگهداری از لاستیک خودرو

نکات اصولی نگهداری از لاستیک خودرو

لاستیک درواقع قلب دوم ماشین است و بروز هر نوع اشکالی در آن می تواند منجر به خسارات جانی و مالی شود..

مهسا  تفنگچی  ۱۳۹۹ یکشنبه ۹ آذر
لاستیک جزو اجزای اصلی خودرو محسوب می شود و نقش ویژه ای در کیفیت و امنیت رانندگی شما ایفا میکند. دراصل ماشین بدون لاستیک هیچ کارایی و کاربردی ندارد. بنابراین پس از انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو، نگهداری و مراقبت از آن ها می تواند تاحد زیادی بروری عملکرد تایر تاثیر بگذارد. پس داشتن اطلاعاتی در مورد لاستیک ها و نگهداری از آنها امری ضروری به حساب می آید که دارندگان خودروهای شخصی باید توجه کافی به آن داشته باشند.
لاستیک ها به دلیل موادی که در آنها وجود دارد تاریخ انقضایی دارند و زمان تعویض آنها سر میرسد. اغلب رانندگان به طور تجربی و میانگین هر 2 سال یکبار اقدام به تعویض لاستیک های خودروی خود می کنند، اما آیا راه علمی وجود دارد که قادر به تشخیص دقیق طول عمر لاستیک ها شویم؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را در ادامه بررسی کنیم. 


نکات نگهداری از لاستیک خودرو

رانندگان ماهر براساس تجربه شخصی به این موضوع واقف هستند که اگر عمق آج لاستیک به کمتر از یک سانتی متر برسد، این لاستیک فرسوده به حساب می آید و زمان تعویض آن فرارسیده. این نکته تا حد زیادی می تواند تکلیف را روشن کند و کمک کننده باشد. اما موضوع قابل بحث دیگر این است که لاستیک نو و جدیدی که به تازگی خریداری شده، به چه میزان عمر مفید دارد و چه زمانی باید به فکر تعویض آن باشیم؟
درواقع تشخیص طول عمر دقیق تایر خودرو غیر ممکن است. زیرا عمر لاستیک بستگی به شرایط گوناگونی مثل نوع رانندگی، شرایط آب و هوایی، وضعیت جاده، میزان فشار برروی لاستیک و از همه مهم تر کیفیت لاستیک خریداری شده دارد. با این وجود که اکثر سازندگان و فروشندگان لاستیک، محصولات خود را با اطمینان کامل و گارانتی مسافتی حدود 50 تا 100 هزار کیلومتر به مشتریان میدهند اما باید دقت داشته باشیم که این اعداد همیشه دقیق و درست نیستند. زیرا باکیفیت ترین لاستیک هم اگر زیر خودرویی قرار گیرد که بد رانده می شود، احتمال اینکه آن لاستیک بیش از 30 هزار کیلومتر عمر نکند وجود دارد.
با همه این تفاسیر اگر به خوبی از لاستیک خودرو نگهداری شود و نوع رانندگی آسیبی به آن وارد نکند، یک تایر باکیفیت می تواند حدود 100 هزار کیلومتر با میانگین 25 هزار کیلومتر در سال برای یک خودرو معادل 3 الی 4 سال باشد.

نگهداری اصولی از لاستیک خودرو

علاوه بر مواردی که ذکر شد، عوامل دیگری نیز در طول عمر لاستیک خودرو دخیل هستند و می توانند تاثیر قابل توجهی بر روی آن بگذارند. این عوامل عبارتند از:

کنترل فشار باد لاستیک

کنترل ماهیانه فشار باد لاستیک، از مهم ترین توصیه مکانیک ها است. فشار باد تایرها براساس استانداردهای خاصی تنظیم می شود که خودروسازان در دفترچه راهنمای خودرو آن را اعلام می کنند. به گفته کارشناسان لاستیک میزان فشار باد تایر برای خودرو های سواری بین ۳۰ تا ۳۵ PSI است. تغییر دما در طول سال موجب تغییر فشار باد لاستیک خودرو ها می شود. بر اساس اندازه گیری های آزمایشگاهی هر 5 درجه کاهش دما موجب کاهش فشار هوا به میزان 1psi خواهد شد. بنابراین، لاستیک هر خودرو در هر ماه 1 تا 2 PSI از هوای خود را از دست می دهد که این افت فشار در ماه های گرم سال بیشتر مشاهده می شود. معمولا پس از رانندگی طولانی مدت، حرارت و فشار باد لاستیک افزایش پیدا می کند. بنابراین در این حالت فشار باد تایر از حد معمول بیشتر می باشد و نباید اقدام به کم کردن آن کرد. صیر داشته باشید و پس از خنک شدن لاستیک، مجددا فشار باد تایر را اندازه گیری کنید. زیرا اندازه گیری فشار هوا باید در حالت سرد (پس از 3 ساعت توقف خودرو یا دمای 35 درجه برای لاستیک ها) انجام گیرد، در غیر این صورت فشار باد لاستیک خودرو به صورت دقیق اندازه گیری نمی شود. اگر فشار باد لاستیک پایین تر از میزان اعلام شده و حد متوسط باشد، باعث لغزش و جابجایی بیش از حد تایر در ناحیه تماس با جاده شده و در نتیجه سبب افزایش حرارت بیش از حد آن می شود. این مشکل در مورد فشار بیش از حد باد نیز صدق می کند. درصورتیکه فشار باد تایر بالاتر از حد استاندارد نیز باشد تماس لاستیک با جاده ناقص بوده که علاوه بر کاهش عمر تایر می تواند برای سرنشینان خودرو خطرناک باشد.


بالانس لاستیک

لرزش فرمان در هنگام رانندگی نشانه بالانس نبودن تایرهای جلو و احساس لرزش در صندلی های عقب نیز نشانه بالانس نبودن تایرهای عقب است. بالانس نبودن به معنی توزیع ناهمگن وزن تایر و متعلقات چرخ است و در بلند مدت می تواند سبب خرابی و ساییدگی لاستیک از طرفین، خرابی جلوبندی و اشکالاتی در سیستم تعلیق خودروی شما شود.

جابجایی لاستیک

سعی کنید لاستیک های خودرو را هر 8 تا 10 هزار کیلومتر با یکدیگر تعویض کنید. معمولا لاستیک های جلو زودتر از لاستیک های عقب ساییده می شوند زیرا وظیفه چرخش خودرو را بر عهده دارند. به همین سبب، باید پس از مدتی جای آنها تغییر داده شود تا تمام لاستیک ها به یک اندازه عمر مفید داشته باشند.

تنظیم چرخ ها

 اگر چرخ ها نسبت به محور خودرو به طور کامل عمود و در یک راستا نباشند، به خوبی گردش نمی کنند. این موضوع موجب هدر رفتن مقدار زیادی از انرژی خودرو می شود و مصرف سوخت را تاحد زیادی افزایش میدهد. همچنین به دلیل وارد شدن فشار بیشتر به لاستیک ها عمر آنها نیز کاهش پیدا میکند.

خرید لاستیک با کیفیت

خرید لوازم یدکی با کیفیت به خصوص لاستیک اگرچه هزینه بیشتری به شما تحمیل می کند اما در دراز مدت نسبت به محصولات تقلبی بیشتر به نفع شما خواهد بود. میدانیم که عملکرد اجزای مختلف خودرو کاملا به هم وابسته است و خرید یک قطعه یدکی بی کیفیت عملا  می تواند موجب اختلال در عملکرد صحیح سایر بخش ها و در نتیجه خرابی آنها شود. بنابراین توصیه می کنیم که کیفیت لاستیک و لوازم یدکی مورد نیاز خودروی خود را فدای هزینه نکنید.