(0) نفر 0
نکات بسیار مهم در شستشوی خودرو

نکات بسیار مهم در شستشوی خودرو

رنگ، بدنه و قسمت های دیگر از داخل کابین خودرو، نیاز به مراقبت های بیشتری برای حفظ تازگی دارد. یک وسیله ی نقلیه باید دارای شرایط خاصی برای حفظ ارزش خود در بازار باشد. مواردی مانند باران های اسیدی، حشرات مرده، شیره درختان، فضولات پرندگان و مواد آلاینده تولید شده توسط صنایع مختلف سبب آسیب رسیدن جدی به بدنه خودرو می شوند.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ یکشنبه ۲۳ آذر

نکات بسیار مهم در شستشوی خودرو :

  رنگ، بدنه و قسمت های دیگر از داخل کابین خودرو، نیاز به مراقبت های بیشتری برای حفظ تازگی دارد. یک وسیله ی نقلیه باید دارای شرایط خاصی برای حفظ ارزش خود در بازار باشد. مواردی مانند باران های اسیدی، حشرات مرده، شیره درختان، فضولات پرندگان و مواد آلاینده تولید شده توسط صنایع مختلف سبب آسیب رسیدن جدی  به بدنه خودرو می شوند. 
امروزه برای محافظت بهتر، رنگ خودروهای مدرن به صورت کامل با یک لایه ی شفاف پوشانده شده است. همچنین این لایه در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید دارای مقاومت بالایی می باشد. با مراقبت های درست، طول عمر و کیفیت رنگ خودرو افزایش می یابد. به همین دلیل داةما بدنه ی خودروی خود را تمیز نگه دارید و واکس بزنید و آب و مواد آلاینده را از آن جدا کنید. برای تمیز کردن داخل کابین نیز به همین صورت تمیز کنید. 
با شامپو کردن پوشش پارچه ای صندلی ها مواد آلاینده ای که به سطح آنها چسبیده، جدا می شود. برای شستشوی اتومبیل از محلول های مخصوصی که برای انجام این کار در بازار وجود دارد باید استفاده شود. آخرین قسمت خودرو که باید به شستشوی آن بپردازید شیشه ها هستند. 
در بسیاری موارد رینگ های چرخ اسپرت به رنگ نقره ای هستند و سپس روی آنها لعاب پاشیده ‌اند، به همین دلیل برای تمیز کردن آنها مانند سایر سطوح  رنگ شده اتومبیل رفتار کنید .
برای تمیز کردن صندلی هایی که دارای چرم طبیعی هستند باید از تمیز کننده های مخصوص استفاده کنید، بعد از تمیز کردن از روغن های مخصوص برای جلا دادن چرم و تازه نگه داشتن آن و همچنین از ترکیبات و مواد محافظ که برای براق کردن، تمیز کردن و جلا دادن جلو داشبورد به کار برده می شود، استفاد کنید. 
با شستن خودرو در زیر نور آفتاب، لکه های به وجود آمده روی بدنه ی آن قبل از پاک شدن خشک می شود و اثر نامطلوبی روی رنگ بدنه می گذارد.
خیس کردن بدنه ی خودرو اولین مرحله در شسشوی آن است، زیرا با خیس کردن بدنه حشرات باقی مانده و سایر آلاینده های چسبیده به بدنه جدا می شود و تمیز کردن آسان تر انجام می شود.
برای جلوگیری از ترشح و انتشار آلاینده های روی رینگ¬های چرخ به روی بدنه، ابتدا آنها را شسته و بعد از شستشوی رینگ¬های چرخ آنها را خشک کنید، در صورتی که  قصد پولیش کردن آنها را دارید، این کار را هم زمان با پولیش کردن سایر قطعات رنگی بدنه انجام دهید .بعد از اتمام این مراحل، خودرو آمادگی شستشوی کامل را دارد. برای شستشو از اسفنجهای نرم و الیاف پارچه های کتانی و نرم استفاده کنید، زیرا در غیر این صورت رنگ بدنه ی خودرو آسیب دیده و دچار خراش خوردگی می شود. همچنین برای خشک کردن از پارچه های مخصوص کتانی نرم استفاده و ششه ها را از داخل و خارج خودرو تمیز کنید.
                         
مات و آلوده بودن چراغهای جلوی خودرو که معمولا دارای قاب پلاستیکی هستند به زیبایی ظاهری خودرو لطمه زده و خطرناک می باشد. از پولیشهای مخصوص برای تمیز کردن قاب های پلاستیکی چراغ های بزرگ جلو اتومبیل استفاده می شود.
توسط چسب های نواری قبل از تمیز کردن چراغ های جلو، اطراف آنها را بپوشانید تا از آسیب رسیدن به بدنه ی اتومبیل جلوگیری کنید.
                        
در ابتدا رینگ چرخ و تایر را کاملا مرطوب کرده و به وسیله اسپری مخصوص یا برس، شروع به تمیز کردن آنها نمایید. با استفاده از برس‌های نرم باعث می توانید آلاینده‌¬هایی که در نقاطی از رینگ چرخ قرار گرفته و از دید ناپیدا هستند را از بین ببرید که بخش اعظم این آلاینده ها ذرات لنت ترمز هستند و سپس با آب آن را بشویید و رینگ¬های چرخ را خشک کنید. 
امروزه در بسیاری از خودروها قطعاتی وجود دارد که مانند قطعات فلزی هستند، اما این قطعات پلاستیکی و دارای پوشش کرومی و یا فلزاتی که دارای پوشش رنگی براق هستند، می باشند. برای تمیز کردن این قسمت ها از مواد واکسی مخصوص که باید به مدت چند ثانیه روی آنها قرار گیرد، استفاده شود. قطعات فلزی بدون پوشش در زمان واکس زدن رنگی خاکستری از خود روی پارچه بر جای میگذارند، در صورتی که چنین اتفاقی نیفتاد به این معناست که روی آن ماده مخصوصی که جنبه پوششی داشته، قرار دارد.
با مشکی بودن رنگ خودرو، در زمان تمیز کردن وظایفتان دو برابر می شود، همچنین نوع پولیش رنگهای مشکی با رنگ های دیگر متفاوت است، در این صورت از پولیش¬‌های سیاه رنگ استفاده کنید زیرا این پولیش‌¬ها هیچ گونه باقی مانده سفید رنگی در درزها و شکاف ها باقی نمی¬‌گذارند .
با استفاده از پولش های شیمیایی مخصوص  شفافیت زیادی به رنگ های کهنه میدهید. معمولا خودروهایی که بعد از دهه ی 1990 میلادی ساخته شده اند دارای  لایه رنگ کیلر هستند، برای این خودروها باید از پولیش هایی که برچسب عدم آسیب دیدن به لایه رنگ کیلر هستند، استفاده کنید.
برای تمیز کردن قطعات پلاستیکی از مواد محافظ کننده استفاده کنید و خودرو را در معرض نور آفتاب قرار ندهید، کرم های مخصوصی برای انجام این کار وجود دارد و همچنین از واکس مخصوص کفش برای جلا دادن به این قطعات نیز می توانید استفاده کنید.