(0) نفر 0
 نکات مهم در مورد تعویض پلاک خودرو

نکات مهم در مورد تعویض پلاک خودرو

تعویض پلاک خودرو یکی از مهمترین کارهایی است که خریداران و فروشندگان خودرو به آن اهمیت زیادی میدهند و افرادی که برای اولین بار به سراغ آن می روند، آشنایی با روند آن نداشته و کارهایشان به کندی طی می شود.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۸ آذر

 نکات مهم در مورد تعویض پلاک خودرو

تعویض پلاک خودرو یکی از مهمترین کارهایی است که خریداران و فروشندگان خودرو به آن اهمیت زیادی میدهند و افرادی که برای اولین بار به سراغ آن می روند، آشنایی با روند آن نداشته و کارهایشان به کندی طی می شود. 
آخرین مرحله قانونی انتقال مالکیت تعویض پلاک خودرو می باشد. البته گاها معامله گران مرحله مربوط به نقل و انتقال مالکیت در دفاتر اسناد رسمی را به عنوان آخرین مرحله انجام میدهند، که پلیس بارها نسبت به الزامی نبودن آن اطلاعیه صادر کرده است ولی خلا قانونی موجود در این باره و البته مصوبه اخیر مجلس باعث شده تا مردم اجبارا هزینه‌ های این نقل و انتقال را بپردازند. 

مرحله اول: به مراکز تعویض خودرو مراجعه کنید

لازم است که برای شروع این فرآیند به یک مرکز تعویض پلاک معتبر مراجعه کنید. برای انجام این کار مراکز تعویض پلاک غیر معتبر نیز وجود دارد، ابتدا از طریق منابع اینترنتی آدرس مراکز تعویض پلاک خودرو را پیدا کنید و برای تعوییض پلاک خودروی خود به مراکزی که مراجعه کننده ی کمتری دارد مراجعه کنید. 


مرحله دوم: تحویل مدارک لازم به متصدی

دومین مرحله برای انجام این کار، مراجعه به ساختمان اداری کاری است که بعد از دریافت نوبت انجام میدهید. بعد از فرا رسیدن نوبتتان باید مدارک را به متصدی تحویل دهید. متصدی نیز تمام کارهایی که باید انجام دهید را به شما می گوید. توجه داشته  باشید که برای اعلام سکونت در تهران به قولنامه معتبر هولوگرام دار نیاز دارید و باید قبض های مصرفیتان  همراهتان باشد. برای دیگر شهرها نیز این مدارک لازم است، اما سختگیری های کمتری نسبت به شماره پلاک های تهران اعمال می شود. 

مرحله سوم: فک پلاک ماشین (تعویض پلاک)

فک پلاک خودرو در سومین مرحله انجام می شود. در صورتی که صاحب قبلی خودرو همراهتان باشد، مراحل انتقال برگه سبز و دیگر مراحل را بایکدیگر باید انجام دهید. همچنین با داشتن وکالت نامه از فروشند به تنهایی می توانید این مراحل را پشت سر بگذارید. سپس با دریافت مدرک فک پلاک به محل مشخص شده برای فک مراجعه کرده و پلاک را دریافت می‌کنید.


مرحله چهارم: تحویل پلاک  و بازرسی خودرو

در مرحله ی چهارم خودروی خود را در مرکز مشخص شده به کارشناس نشان داده تا وضعیت شاسی همچنین همخوانی شماره ی شاسی با قرار داد را چک کند. با زدن مهر این کارشناس پلاک را می توانید به انبار تحویل دهید.

مرحله پنجم: معطلی تعویض پلاک!

برای دریافت پلاک جدید برای خودرو باید حدود یک ساعت منتظر دریافت پلاک باشید، اما در صورت داشتن پلاک قدیمی که در 6 ماهه گذشته فک و قیچی شده باشد باید زمان بیشتری را منتظر بمانید، زیرا باید از پلاک قدیمی شما استفاده شود. این مدت زمان بستگی به شلوغی و سرعت عمل کارکنان مرکزی به آن مراجعه کرده اید، دارد.


مرحله ششم: نصب پلاک خودرو

دریافت پلاک جدید، ششمین مرحله در مراکز تعویض پلاک خودرو است، با برگه ورود به پارکینگ و پلاک‌هایتان به محل مشخص شده و برای نصب پلاک که معمولا نزدیک به درب خروجی است مراجعه می‌کنید. یک مامور با دریافت پلاک‌هایتان (پلاک عقب و جلو) نصب آنها را انجام می‌دهد که به هیچ وجه وجهی به او نخواهید پرداخت.


نکاتی که برای انجام تعویض پلاک باید بدانید: 

1. داشتن کارت بانکی شتابی برای سریع پیش رفتن کارهای تعویض بسیار موثر است. البته جدیدا که بعضی از کارها را صرفا با کارت بانکی انجام می‌دهند ولی در کل سعی کنید کارت بانکی با موجودی کافی در جیبتان باشد.
2. برای انجام سریعتر کارها به دفاتر اسناد رسمی موجود در مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. زیرا دفاتر موجود در مراکز، تخفیفاتی به مشتریان خود میدهند.
3. باید بدانید که تعویض پلاک برای خودرویتان ضروری است و جرائم صاحب قبلی خودرو  متعلق به شما نیست و اگر با پلاک صاحب قبلی تردد کنید، جرائم او را نیز حمل می کنید.
4. با تعویض پلاک تمامی اطلاعات خود را در اختیار پلیس گذاشته و به صورت قانونی خودرو را از آن خود می کنید.
5. گرفتن پلاک های زوج یا فرد کاملا شانسی است، برای آن هیچ نوع هزینه ای نکنید.
6. به افرادی که مدعی هستند کارهایتان رو زودتر انجام میدهند و پلاک های رند برایتان تهیه می کنند، توجه نکنید.  برای دریافت پلاک رند به متصدی مراجعه کرده و از او راهنمایی بخواهید.