(0) نفر 0
واکس خودرو چیست؟

واکس خودرو چیست؟

واکس اتومبیل ترکیبی از واکس ها، روغن ها و حلال ها است که می تواند شامل عصاره روغن خام، اتانول، چکیده مواد معدنی، نفت، ناپتا ( که معمولا به عنوان رقیق کننده برای لاک های چوب و رنگ استفاده می شود ) و موارد دیگر باشد. واکس زدن راهی برای نگهداری از بدنه ی اتومبیل در برابر عواملی است که بر روی بدنه ی خودرو اثر می گذارند و با گذر زمان سبب فرسایش آن می شود. با زدن واکس به بدنه ی خودرو لایه ای میان سطح بدنه ومحیط بیرون قرار می گیرد و از تماس مستقیم ذرات کثیف موجود در هوا، گرد و خاک، اشعه فرابنفش خورشید

 خانم مهندس اصلانی  ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۰ تیر

واکس خودرو چیست؟


واکس اتومبیل ترکیبی از واکس ها، روغن ها و حلال ها است که می تواند شامل عصاره روغن خام، اتانول، چکیده مواد معدنی، نفت، ناپتا ( که معمولا به عنوان رقیق کننده برای لاک های چوب و رنگ استفاده می شود ) و موارد دیگر باشد. واکس زدن راهی برای نگهداری از بدنه ی اتومبیل در برابر عواملی است که بر روی بدنه ی خودرو اثر می گذارند و با گذر زمان سبب فرسایش آن می شود. با زدن واکس به بدنه ی خودرو لایه ای میان سطح بدنه ومحیط بیرون قرار می گیرد و از تماس مستقیم ذرات کثیف موجود در هوا، گرد و خاک، اشعه فرابنفش خورشید و رطوبت با رنگ و بدنه خودرو جلوگیری می کند. همچنین دیگر جایی برای دوده، حشرات و آلودگی های هوا نخواهد بود. آب و رطوبت حتی آب باران شامل آلاینده هایی هستند که با نفوذ به رنگ بدنه به مرور زمان آن را از بین می برند. بهترین راه برای این که مطمئن شوید آب آسیبی به بدنه وارد نمی کند، استفاده از واکس هایی است که بدنه خودرو را هیدروکربنیک یا همان ضد آب می کند. با نگاهی به ویدئوی زیر این مسئله را بهتر متوجه خواهید شد، سمت چپ واکس زده شده و آب را به سرعت پس می زند درحالی که آب در قسمت راست که عاری از واکس است مدت ها باقی می ماند. 


انواع واکس خودرو


• واکس مایع: واکس مایع یا Liquid Wax ساده ترین نوع واکس برای جلا دادن بدنه خودروست اما به نسبت واکس های نرم و سخت دوام کمتری دارد، به خاطر همین ماندگاری کوتاه، بعد از هر بار شستن ماشین با مواد شوینده از واکس مایع استفاده می شود.
• واکس نرم: بسیاری از افراد به خاطر راحتی در استفاده، سطح پوشش دهی مناسب از واکس نرم یا Soft Wax استفاده می کنند. ماندگاری این نوع واکس ها از نوع مایع بیشتر است.
• واکس سخت: این نوع واکس دارای اثر و ماندگاری بیشتری نسبت به انواع دیگر می باشد، به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، واکس سخت یا Hard Wax را می توان هز شش ماه یک بار استفاده نمود. به هنگام استفاده، مراحل واکس زدن باید به درستی رعایت شوند.




هر چند وقت یکبار ماشین را واکس بزنیم ؟


این موضوع بستگی به نوع واکس مورد استفاده شما ، عادت های رانندگی ، شرایط محیطی منطقه و نوع خودروی شما دارد. معمولا هر سه الی چهار ماه یکبار واکس را روی بدنه خود اعمال کرده ، البته بعضی از مدل ها را باید سالی یکبار استفاده کنید. همچنین در نظر داشته باشید که متغیرهایی وجود دارند که این پتانسیل را محدود می کنند. واکس ماشین نقشی بسیار مهم در مراقبت مناسب از نمای خارجی خودرو شما دارد.



نحوه واکس زدن خودرو به چه صورت است


1. یک عدد سطل و یک اسفنج. سعی کنید یک سطل را برای صابون و یک سطل را برای آب کشی در نظر بگیرید.
2. دستمال های میکروفایبر
3. صابون مخصوص شستشو
4. پولیش خودرو



اعمال واکس


• واکس اتومبیل را با استفاده از روش توصیه شده در دستورالعمل های خاص محصول اعمال کنید. واکس به طور معمول در سایه اعمال می شود تا از ایجاد مشکل در روند براق کردن رنگ جلوگیری شود.
• واکس ماشین را بر روی سطوح خشک اعمال کنید ، مگر اینکه دستورالعمل محصول چیز دیگری باشد. رنگ مرطوب باعث ایجاد رگه هایی می شود. واکس را به صورت حرکات دایره ای و چرخشی و در سطوح کوچک اعمال کرده و یک لایه نازک از واکس را روی کل سطح رنگ بمالید.
• اجازه دهید واکس خشک شود. زمان خشک شدن با توجه به نوع محصول متفاوت خواهد بود. برای از بین بردن لکه ها از دستمال های میکروفایبر استفاده کنید.