(5) نفر 1
چرا کولر ماشین باد گرم میزند؟

چرا کولر ماشین باد گرم میزند؟

یکی از بدترین اتفاقاتی که می تواند در روزهای گرم تابستان بیافتد، باد گرمی است که از دریچه کولر خارج می شود. این امر می تواند دلایل زیادی داشته باشد که ما در این مطلب به بررسی تعدادی از آنها میپردازیم..

مهسا  تفنگچی  ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۰ آذر
سیستم خنک کننده خودرو از مهم ترین امکانات خودرو محسوب می شود، اما گاهی ممکن است از گرمای طاقت فرسای بیرون به داخل ماشین خود پناه ببرید و متوجه خنک نشدن کابین خودرو به اندازه کافی و یا باد گرم خروجی از دریچه کولر شوید. این مشکل به خصوص در فصل تابستان و یا در ترافیک های سنگین می تواند شما را کلافه کرده و تمرکز رانندگی را به طور کل از شما بگیرد. با ما همراه باشید تا برخی دلایلی که امکان بروز این مشکل را فراهم می کند را مورد بررسی قرار دهیم:



خرابی دریچه های کولر و بخاری

خرابی یا تنظیم نبودن دریچه های سرمایشی و گرمایشی باعث مخلوط شدن هوای گرم و سرد و در نتیجه کاهش سرمای باد کولر در تابستان و همچنین گرمای بخاری در زمستان می شود.

رانندگی با دور موتور بالا و تخته گاز

یکی از دلایل گرم شدن باد سیستم تهویه رانندگی پر گاز با دور موتور بالا است. بسیاری از خودروها دارای مکانیزمی هستند که هنگامی که پا را تا انتها بر روی پدال گاز فشار می‌دهید، موجب از کار افتادگی موقت کولر می‌شود. این امر بیشتر در دنده های سبک تر (دنده 3 به بعد) رخ می‌دهد که برای شتاب گیری خودرو مجبور می‌شویم تا پا را تا انتهای بر روی پدال گاز فشار دهیم.

خرابی ترموستات اتاق

اکثر خودروها دارای یک ترموستات درون اتاقشان هستند که دمای هوای اتاق را لحظه به لحظه می‌سنجد و در صورتی که دما به صفر درجه رسیده باشد، کمپرسور کولر را به طور خودکار قطع می‌کند. در صورت خرابی این سنسور نیز ممکن است باد کولر شما به اندازه کافی خنک نباشد.

کثیفی کندانسور

کندانسور یا رادیاتور کولر یکی از قطعات سیستم خنک کننده اتومبیل است. گاز کولر بعد از عبور از کمپرسور، مایع فشرده ای می شود که حرارت بالایی دارد. این مایع باید بیشتر دمای خود را در کندانسور از دست بدهد تا بعد از رسیدن به قسمت کم فشار، گرما را گرفته و باد خنک تولید کند بنابراین عملکرد درست کولر و انتقال باد خنک به کثیف بودن کندانسور کولر بستگی دارد. پس هر سال با شروع فصل گرما، کنداسور کولر ماشین خود را تمیز کنید. و از آری بودن آن از گرد و غبار و حشرات ریز اطمینان حاصل کنید.

شکستن لبه های کندانسور

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است موجب گرم شدن جریان هوای کولر شود شکستن یا  لب پر شدن تیغه‌های پروانه کندانسور است. نقص‌های احتمالی موجود در نحوه عملکرد پروانه کندانسور باعث عملکرد نادرست کندانسور شده و در نهایت هوای خروجی کولر گرم می‌شود.
ما در این مطلب سعی کردیم مشکلات سطحی که منجر به گرم بودن باد کولر شما میشد را در 5 مورد مجزا بررسی کنیم تا با ورود به فصل گرما تا حدودی مشکلات احتمالی کولر خودروی خود را متوجه شده و مراجعه کمتری به تعمیرگاه داشته باشید.