(0) نفر 0
چه چیزی در سرما باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود؟

چه چیزی در سرما باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود؟

دلایل زیادی سبب تاثیر بر روی مصرف سوخت خودرو می شوند. از نظر علمی مولکول‌ها در هوای سرد سعی می‌کنند در فاصله‌ی کمتری از هم حرکت کنند و دلیل آن هم، کم بودن میزان انرژی آن‌هاست.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ یکشنبه ۳ اسفند

چه چیزی در سرما باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود؟


دلایل زیادی سبب تاثیر بر روی مصرف سوخت خودرو می شوند. از نظر علمی مولکول‌ها در هوای سرد سعی می‌کنند در فاصله‌ی کمتری از هم حرکت کنند و دلیل آن هم، کم بودن میزان انرژی آن‌هاست. چگالی موجود در هوای سرد بیشتر از هوای گرم است به همین دلیل کشش آیرودینامیکی برروی خودرو (به خصوص در سرعت‌های بالا) بیشتر می شود. این پدیده بر لاستیک‌ ها نیز اثر خواهد گذاشت و باعث می ‌شود باد آن‌ ها کمتر شود. این سبب می‌شود اصطکاک و مقاومت میان تایر و زمین بیشتر شود و مصرف سوخت خودرو بالا رود. همچنین هوای سرد سیال های خودرو مانند روغن موتور و یا روغن جعبه دنده را چگالتر می کند و سبب اصطکاک بیشتر در موتور جعبه دنده می شود. این اتفاق بیشتر در سفرهای کوتاه مدت تحت تاثیر قرار میدهد، زیرا هرچیزی در خودرو در دماهای بالاتر، کارآمدتر می‌ شود. شما ممکن است مقدار زیادی قدرت صرف استفاده از گرم ‌کن کنید و یا همینطور زمان زیادی را به گرم کردن خودرو پیش از حرکت اختصاص دهید. همچنین در برف و یخ نیز مصرف سوخت زیاد می شود، به طور کلی، به صرفه‌ترین سرعت، ۴۵ مایل در ساعت است. اگر جاده پوشیده از یخ باشد، شما مجبورید با سرعتی بسیار کمتر از این مقدار حرکت کنید. تایرهای خودروی شما هم تماس کمتری با جاده خواهندداشت که بدان معناست که تمام قدرت خودروی شما به جاده منتقل نخواهد شد. تمام این دلایل کوچک سبب تفاوتی بزرگ می‌شوند. 

 


برای کاهش مصرف سوخت چه کارهایی باید انجام داد؟


چند کار ساده برای کاهش مصرف سوخت در هوای سرد وجود دارد. با اینکه کار زیادی در رابطه با آیرودینامیک خودروی خود نمی‌توانید انجام دهید، می‌توانید مصرف سوخت خودرو را با چک‌کردن میزان باد تایرها و همینطور اضافه‌کردن مقداری باد در صورت لزوم، کاهش دهید. همینطور می‌توانید از روغن موتورهایی که برای هوای سرد طراحی شده‌اند استفاده کنید تا اصطکاک موتور خودرو، کاهش یابد. به جای این‌ که در حالت توقف اقدام به گرم‌کردن خودروی خود کنید، شروع به حرکت کنید. خودرو در این حالت با استفاده از گرمای موتور، بسیار سریع‌ تر گرم می‌شود.