(0) نفر 0
کاربرد سیستم ترمز خودرو چیست؟

کاربرد سیستم ترمز خودرو چیست؟

سیستم ترمز خودرو برای اراده راننده، در ناحیه چرخ‌ ها تولید اصطکاک کرده و سرعت ماشین را کم و در نهایت آن را متوقف کند. به همین دلیل، این سیستم بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد کرده و شتاب منفی را شکل می ‌دهد تا سرعت کم شده یا اتومبیل به طور کامل بایستد. سیستم های ترمز گیری از اهمیت بالایی برخوردارند.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۴ مرداد

کاربرد سیستم ترمز خودرو چیست؟


سیستم ترمز خودرو برای اراده راننده، در ناحیه چرخ‌ ها تولید اصطکاک کرده و سرعت ماشین را کم و در نهایت آن را متوقف کند. به همین دلیل، این سیستم بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد کرده و شتاب منفی را شکل می ‌دهد تا سرعت کم شده یا اتومبیل به طور کامل بایستد. سیستم های ترمز گیری از اهمیت بالایی برخوردارند. برای مثال در سیستم ترمز اضطراری فکر استفاده از نیروی کمکی ترمز یک قدم جلوتر در نظر گرفته شده تا به صورت هوشمندانه و اتوماتیک و بدون دخالت راننده سیستم برای جلوگیری از برخورد و یا حفظ خودرو در مسیر مشخص به ترمز گیری اقدام کند. البته این سیستم تنها در صورتی که تشخیص دهد راننده در فشار دادن پدال ترمز تعلل کرده  وارد مدار می شود تا کمترین دخالت را در رانندگی داشته باشد. در صورتی که راننده به طور ناگهانی و مدت زمان بیش از چند ثانیه پدال ترمز را فشار دهد، یک یا تعداد بیشتری از چرخ ها از حرکت می ایستند در این حالت چرخ شروع به سرخوردن می کند و راننده هم برای کنترل خودرو در مسیر مستقیم به شدت دچار مشکل می شود. اما بهترین روش برای ترمز کردن در شرایطی که خودرو مجهز به سیستم ضد قفل نیست فشار دادن سریع و محکم پدال ترمز به صورت متوالی و نه ممتد است. در این تکنیک چرخ ها تا آستانه تحمل خود قبل از قفل شدن پیش می روند و به دلیل اینکه این فشار به صورت ناگهانی برداشته می شود دیگر منجر به سر خوردن خودرو نمی شود که سیستم ضد قفل ترمز دقیقا این کار را ولی به صورت اتوماتیک و سرعت بسیار بیشتر و دقت بسیار بالاتری در مقایسه با انسان انجام می دهد. 



ترمزها سیستمی هستند که بر اساس قواعد دینامیک و اصطکاک کار می کنند. امروزه اکثر سیستم‌ های ترمز که در اتومبیل‌ها می‌ بینیم، به کمک روغن عمل می‌ کنند. از نظر علمی ثابت شده است که مایعات و روغن ‌ها، مثل هوا نیستند که قابلیت متراکم شدن داشته باشند. به همین دلیل است که وقتی به آن‌ها فشاری وارد شود، با حفظ حجم خود جابه‌جا می ‌شوند و فشار منتقل شده را به جایی دیگر منتقل کنند. پس چیزی به اسم متراکم شدن را در آن‌ها نمی ‌بینیم. و به همین منظور متخصصان، متوجه شدند که می ‌توانند سیستمی ابداع کنند که در آن، با فشردن پا روی پدال، می ‌توان از همین روغن و مایعات و خاصیت عدم تراکم آن‌ها برای کم کردن سرعت و ایجاد اصطکاک در چرخ‌های خودرو استفاده کرد.