(0) نفر 0
کمک فنر خودرو به چه دلایلی خراب می شود؟

کمک فنر خودرو به چه دلایلی خراب می شود؟

یکی از مهمترین اجزای سیستم تعلیق خودرو کمک فنرها هستند. با فشرده شدن فنرهای موجود در کمک فنرها، ضربه و تکانه های ناشی از ناهمواری های سطح جاده را جذب می کند و از آسیب رسیدن به بدنه ی اصلی خودرو جلوگیری می کند.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ دی

کمک فنر خودرو به چه دلایلی خراب می شود؟

یکی از مهمترین اجزای سیستم تعلیق خودرو کمک فنرها هستند. با فشرده شدن فنرهای موجود در کمک فنرها، ضربه و تکانه های ناشی از ناهمواری های سطح جاده را جذب می کند و از آسیب رسیدن به بدنه ی اصلی خودرو جلوگیری می کند.  از مهم ترین تاثیراتی که خرابی کمک فنرها می تواند بر یک خودرو بگذارد کاهش کیفیت سواری است و در صورت عدم توجه به این مورد ممکن است ایراداتی حتی در سایر بخش های خودرو نظیر شاسی نیز به وجود آید. شاید بسیاری، بروز ایراد در کمک فنرها را جدی نگیرند اما کمک فنرها ارتباط بسیار مهمی با ایمنی خودرو دارند و در صورت بروز ایراد در این بخش و حاد شدن آن ممکن است مواردی نظیر عدم پایداری و یا حتی چپ شدن خودرو نیز رخ دهد. در داخل کمک فنرها نوعی بازویی قرار دارد که نیروی زیاد ذخیره شده در فنر را به آرامی آزاد کرده و مانع جهش ناگهانی خودرو می شود. نزدیک شدن کف خودرو به موانع خیابان مانند سرعت گیر و دست اندازها، شنیده شدن صداهای غیر معمول هنگام عبور از موانع جاده ای، متمایل شدن بیش از حد بدنه خودرو به سمت درونی پیچ در هنگام دور زدن و جهش قسمت جلویی خودرو هنگام ترمزهای ناگهانی، از نشانه های وجود اشکال در سیستم تعلیق می باشد. 
خودداری از ترمز ناگهانی، سبب جلوگیری از فرسوده شدن زودهنگام کمک فنرها می شود. همچنین آهسته ترمز کردن باعث افزایش طول عمر لنت ها نیز می شود. 
خودروی خود را هر از گاهی در زمانی که چرخ ها در حال گردش هستند، نزد یک مکانیک حرفه ای برده تا سیستم تعلیق خودرو را بررسی کند. یک مکانیک حرفه ای و ماهر می تواند دیگر نواقص خودرو مانند  نشت روغن از کمک فنر به دلیل گشاد شدن بوشها، فرسودگی بازو و اثر تو رفتگی ناشی از ضربه را تشخیص داده و در صورت امکان برطرف کند.
با توجه به توصیه های کلی درباره کارکرد کمک فنرها که معمولا توسط فروشنده این قطعات داده می‌شود (مثلا می‌گوید که هر هشت کیلومتر کمک ها باید تعویض شوند) باید در نظر داشت که این معیار نسبی بوده و به نحوه رانندگی شما نیز بستگی دارد. مثلا رانندگی در مسیرهای پر دست انداز و ناهموار و حمل بار سنگین باعث فرسوده شدن سریعتر کمک فنرها شده و در نتیجه کمک فنر ها زودتر باید تعویض شوند.


نشانه های خرابی کمک فنر

1. تغییر ظاهری: در صورتی که بر اثر ضربات مختلف به خودرو مانند تصادفات، کمک فنرها تغییر ظاهری بدهند، با نگاه به کمک فنر ها و تشخیص تغییر در ظاهر آن ها می توان بروز ایراد در این بخش را تشخیص داد. مشاهده افتادگی در یکی از چهار گوشه خودرو نیز می تواند نشان دهنده خرابی کمک فنرها باشد.

2. نشتی: در کمک فنرها باید سیال روغنی وجود داشته باشد و در صورت مشاهده ی نشتی در کمک فنرها، باید آن ها را تعویض کنید.

3. تکان های نامتعارف: تکان های غیر عادی در جاده های هموار و یا در زمان ترمز زدن قسمت جلو خودرو به مقدار زیادی به سمت پایین حرکت کند یا به اصطلاح شیرجه بزند، یکی از دلایل خرابی کمک فنرها است.

4. رقصیدن چرخ ها: در زمان عبور از پستی بلندی ها، اگر چرخ ها به طور دائم به سمت بالا یا پایین برود و یا به عبارتی بازی محورها و چرخ ها بیشتر شود، این بدین معناست که کمک فنرها خراب است.

5. کشیده شدن به یک سمت: اگر خودرو به سمتی کشیده شود، امکان خرابی یکی از عوامل سیستم تعلیق مانند تایرها، فنرها و کمک فنرها می باشد که باید توسط تعمیرکار ماهر بررسی شود.

6. فرسودگی غیرعادی تایرها: در صورت فرسودگی غیر عادی تایرها باید توجه داشته باشید که دلیل بروز این مشکل سیستم تعلیق و کمک فنرها هستند.

7. صدای اضافه: با خراب شدن کمک فنرها صدای تقه مانندی در زمان عبور از دست اندازها ایجاد می شود، به صورتی که شنیدن این صداها کاملا واضح است. یکی از دلایل ایجاد این صداها شل شدن پیچ نگه دارنده ی کمک فنر در جای خود است.