(0) نفر 0
افزایش قیمت خودرو

افزایش قیمت خودرو

محمدحسین  فتحی  ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ اسفند

افزایش بی رویه قیمت خودرو

طی سال های اخیر افزایش بی رویه قیمت خودرو در بازار ایران تا حدی بوده است که تکرار مجدد آن، به یک مسئله عادی در جامعه تبدیل شده است! با این وجود، در هفته های گذشته باز هم قیمت ها در بازار خودرو به طور مداوم افزایش یافت، طوری که رشد ناگهانی و تعجب برانگیز قیمت خودروها را شاهد بودیم. روند صعودی قیمت‌ها در روزهای اخیر تا جایی ادامه پیدا کرد که قیمت پراید از مرز 70 میلیون عبور کرد!

خودروهای گروه پژو نیز از افزایش قیمت ها در امان نماندند و قیمت پژو ۲۰۰۸ حدود ۳۲ میلیون تومان افزایش یافت. علاوه بر این، قیمت خودروهای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول، پژو ۲۰۷ دنده ای و پژو پارس هم به ترتیب ۵، ۷ و ۶ میلیون افزایش یافت.

خودروهای گروه سمند نیز افزایش قیمت را تجربه کردند به طوری که قیمت سمند ال ایکس، سمند ای اف ۷ و سمند سورن به ترتیب ۴، ۴ و ۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

سایر خودروها مانند رانا ال ایکس افزایش ۴ میلیونی، دنا تیپ ۱ افزایش قیمت ۱۰ میلیون تومانی و رنو تندر ای ۲ نیز افزایش ۲ میلیون تومانی داشتند.

قیمت خودرو در شرایطی در بازار سر به فلک کشیده است که به باور فعالان بازار، خرید و فروش خودرو تقریباً متوقف و بازار به رکودی عمیق رفته است.

فعالان بازار معتقدند که رشد روزافزون قیمت‌ها در بازار، بسیاری از مشتریان را از خرید خودرو ناامید کرده، این در شرایطی است که در کنار عوامل افزاینده قیمت‌ها، آنچه می‌تواند در آینده نزدیک به اُفت قیمت منجر شود، نبود خریدار در بازار است.

افزایش تولید در ماه‌های اخیر نتوانسته تاکنون کمکی به تعدیل قیمت‌ها در بازار خودرو کند. بر این اساس، در خصوص دلایل افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، فعالان بازار و برخی کارشناسان، روی نوسان قیمت ارز یا سوءاستفاده از ورود ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف اشاره می‌کنند، اما با این حال، گروهی همچنان تاکید روی تخلف سایت‌های خرید و فروش خودرو و همچنین فضای مجازی دارند.
این گروه اعتقاد دارد که برخی دلالان با قیمت‌سازی در فضای مجازی، به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند و التهابات بازار را تشدید می‌کنند. سعید زرندی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوع واسطه‌گری و سودجویی در بازار خودرو و ایجاد حاشیه قیمت در این بازار، گفته؛ واسطه‌ها با قیمت‌سازی کاذب از طریق برخی سایت‌ها و تبلیغات در این زمینه، برای رشد کاذب بهای خودرو در بازار تلاش می‌کنند که در حال شناسایی آنان هستیم و به‌زودی برخورد لازم با این پدیده صورت خواهد گرفت.