(0) نفر 0
برف پاک کن ها چگونه کار می کنند و چه کاربردی دارند؟

برف پاک کن ها چگونه کار می کنند و چه کاربردی دارند؟

برف پاک کن در اصل جزو قطعات ایمنی و ضروری محسوب می شود. اهمیت تیغه برف پاک کن در شرایط آب و هوایی بارانی و برفی بیشتر به چشم می خورد. زیرا عملا رانندگی در آب و هوای نامناسب بدون برف پاک کن غیر ممکن می شود.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۳۹۹ یکشنبه ۹ آذر

برف پاک کن ها چگونه کار می کنند و چه کاربردی دارند؟

برف پاک کن در اصل جزو قطعات ایمنی و ضروری محسوب می شود. اهمیت تیغه برف پاک کن در شرایط آب و هوایی بارانی و برفی بیشتر به چشم می خورد. زیرا عملا رانندگی در آب و هوای نامناسب بدون برف پاک کن غیر ممکن می شود. به صورت کلی برف پاک کن قطعه ای مکانیکی الکتریکی بوده که وظیفه اصلی آن عاری کردن شیشه از هرگونه گل و لای، گرد و غبار و برف و باران است تا شفافیت را به خودرو بازگردانده و باعث عدم اختلال در دید راننده شود. میدانیم که طرح های اولیه برف پاک کن کاملا مکانیکی بوده و توسط یک اهرم در کابین خودرو به طور دستی کنترل می شود، اما نمونه های مدرن آن به طور کاملا برقی عمل کرده و برخی از آنها مجهز به سیستم گرمکن، آب پاش و سنسور تشخیص باران هستند. حرکت رفت و برگشت تیغه های برف پاک کن روی سطح شیشه خودرو نیازمند نیرویی است که توسط رابط های مکانیکی موجود فراهم می شود. برف پاک کن مانند یک تی و تیغه می باشد، برای مثال برف پاک کن را مانند انتهای یک تی توصیف کنید که با حرکت بر روی شیشه برف و باران را کنار زده و شیشه را کاملا تمیز می کند. از موارد مهمی که باعث حرکت روان تیغه های برف پاک کن می شود، فشار مساوی هر دو تیغه بر روی شیشه است. برف پاک کن ها در اندازه های مختلفی برای هر خودرو تولید شده و برندهای مختلفی این قطعه را تولید می کنند. از موارد مهم و کلیدی در انتخاب برف پاک کن می توان به حرکت روان روی سطح شیشه، عدم ایجاد خط و خش روی شیشه و عدم تولید صدا اشاره کرد. برف پاک کن ها وقتی با دور تند کار می کنند سرعت زیادی دارند و گاها اتاق خودرو را تکان می دهند.

ساختار داخلی برف پاک کن ها

برف پاک کن ها برای اینکه به درستی کارش را انجام دهد، از دو فرآیند مکانیکی استفاده می کند:
• تآمین نیروی برف پاک کن ها با استفاده همزمان از یک موتور الکتریکی و یک چرخ دنده مارپیچ.
• یک اتصال برای تبدیل نیروی دورانی موتور برقی به حرکت رفت و برگشتی برف پاک کن

تیغه های برف پاک کن 

تیغه های برف پاک کن شباهت زیادی به تی های لاستیکی دارند، یک نوار لاستیکی باریک بر روی یک دسته قرار می گیرد و آب روی شیشه را تمیز می کند. درصورت نو بودن تیغه ها، به دلیل صاف بودن و نداشتن هیچ گونه شکافی بر روی لاستیک، در هنگام تمیز کردن آب روی شیشه هیچ ردی بر جای نمی گذارد و آب را کامل پاک می کند. زمانیکه که تیغه ها کهنه می شوند، روی لاستیک آن شکاف برمیدارد و ترک می خورد، در این صورت هنگام تمیز کردن شیشه، تیغه به درستی روی شیشه قرار نمی گیرد و روی شیشه رد باقی می ماند. با تمیز کردن تیغه ها با استفاده از یک دستمال آغشته به مایع شیشه شو میتوان عمر تیغه ها را افزایش داد. طراحی تیغه ها طوری است که در وسط شیشه چسبندگی بیشتری دارد ولی به دلیل طولانی بودن طول تیغه، بین 6 تا 8 نقطه با شیشه تماس دارد. زمانی که یخ و یا برف بر روی تیغه ها انباشته شود، فشار یکسانی به همه ی نقاط تیغه وارد نمی شود و رد برجا میگذارد. به همین دلیل بعضی شرکت های تولید کننده تیغه های برف پاک کن مخصوص زمستان تولید کرده اند که دارای یک بازوی لاستیکی برای از بین بردن جای یخ و برف می باشد.

سرعت های متنوع برف پاک کن ها

اکثر برف پاک کن ها قابلیت کم و زیاد کردن سرعت وتنظیمات مربوط به قطع و وصل کردن را دارا هستند. زمانیکه برف پاک کن با سرعت کم و یا زیاد حرکت کند، موتور همچنان در حال کار کردن است، میتوان آن را طوری تنظیم کنیم که بعد از هر دور تمیز کردن شیشه چند لحظه از حرکت بایستد. برای برف پاک کن ها چند نوع تنظیم وجود دارد. بعضی خودروها دارای یک سرعت و بعضی دیگر دارای 10 سرعت و تنظیمات های زیادی هستند که می ‌توان آن ها را برای هر شرایطی تنظیم کرد. اگر ماشین شما دارای هر نوع تنظیماتی باشد، باید سرعت برف پاک کن ها را به درستی انتخاب کنید.اگر سرعت حرکت برف پاک کن ها خیلی کم باشد، قطرات باران مانع دید شما می شود. با کم و زیاد کردن سرعت حرکت خودرو، میزان آبی که روی شیشه ی جلو پاشیده می شود تغییر می کند، به همین دلیل باید سرعت برف پاک کن را درست تنطیم کنید. امروزه خودروسازان برف پاک کن های مناسب و حساس به باران را تولید کرده اند.

برف پاک کن های حساس به باران

در گذشته، خودروسازان تلاش های زیادی به حذف و یا کنترل سرعت به صورت اتوماتیک برف پاک کن ها کرده بودند. بعضی طرح هایی که برای این کار ارائه شده بود، لرزش به وجود آمده توسط تک تک قطرات بارانی که به شیشه برخورد می کردند باید محاسبه می شد. این کار به یک روکش خاص روی شیشه نیاز داشت تا از تشکیل قطرات باران جلوگیری کند و یا قابلیت ایجاد ارتعاشاتی اولتراسونیک  روی شیشه را دارا باشد تا قطرات باران را در هم بشکند تا نیازی به پاک کردن آنها نباشد. این طرح ها به دلیل وجود چنین مشکلاتی یا هیچگاه تولید نشدند و یا بعد از شروع تولید آنها متوقف شده است. بعد از مدتها، یک نوع برف پاک کن جدید در بازار عرضه شده است که کاربرد آن تشخیص مقدار آبی است که به شیشه برخورد می کند. سیستم ساخته شده توسط شرکت TRW Inc، یکی از حسگرهای اپتیکی است که برای تشخیص نم و رطوبت استفاده می شود. این نوع حسگرها در داخل کابین خودرو و نزدیک به آینه عقب نصب می شود که با شیشه جاو در تماس است. در صورت برخورد قطرات بر روی شیشه، نور در جهت های مختلفی منعکس می شود، زمانیکه میزان نور بازتابی به حسگر  به حد معینی برسد، نرم افزار و تجهیزات الکترونیکی که به حسگر متصل هستند، برف پاک کن ها را روشن می‌کنند. نرم افزار های مربوط با توجه به سرعت شکل گیری قطرات بر روی شیشه سرعت برف پاک کن ها را کم و زیاد می کند.