(0) نفر 0
بلبرینگ خودرو چیست؟

بلبرینگ خودرو چیست؟

بلبرینگ یکی از مهمترین اجزاء مجموعه چرخ‌ها است. بلبرینگ ها بخش های مکانیکی هستند که کمک به چرخش اجسام می کنند. آنها از میله هایی که درون ماشین آلات می چرخد، پشتیبانی می کنند. قطعه ‌ای دوار شامل یک قطعه فلزی دایره‌ای، شیار و گوی ‌هایی که درون این شیار قرار دارند.

 خانم مهندس اصلانی  ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۰ تیر

بلبرینگ خودرو چیست؟


بلبرینگ یکی از مهمترین اجزاء مجموعه چرخ‌ها است. بلبرینگ ها بخش های مکانیکی هستند که کمک به چرخش اجسام می کنند. آنها از میله هایی که درون ماشین آلات می چرخد، پشتیبانی می کنند. قطعه ‌ای دوار شامل یک قطعه فلزی دایره‌ای، شیار و گوی ‌هایی که درون این شیار قرار دارند. بلبرینگ صدای چرخش مجموعه چرخ و متعلقات آن را کاهش میدهد و موجب نرمی و تسهیل حرکت خودرو می‌ شود. بلبرینگ‌ ها معمولا در جاهایی به کار می ‌روند که بار وارده به نسبت کوچک باشد. در یک بلبرینگ بار از لایه خارجی به گوی‌ها اعمال و از آنجا فشار به لایه داخلی منتقل می‌ شود. با توجه به کروی بودن گوی‌ها، نقطه تماس آنها با لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کوچک خواهد بود. در نتیجه برخلاف رولبرینگ که مانند چرخ‌های تانک سطح تماس زیادی دارد، می‌توانند بسیار نرم حرکت کنند. بلبرینگ چرخ اتومبیل یک قطعه متحرکی است که برای چرخاندن چرخ اتومبیل ها طراحی شده است. داخل بلبرینگ چرخ ماشین تعداد زیادی ساچمه وجود دارد. ساچمه ها توپ های کوچک کروی هستند که در یک ردیف قرار گرفته اند. محل قرار گرفتن بلبرینگ ها در قسمت جلو چرخ اتومبیل می باشد. بلبرینگ کار اتصال چرخ به محور را انجام میدهد. یک طرف بلبرینگ ثابت و یک طرف آن متحرک می باشد. وسایلی که دارای بلبرینگ می باشد شامل خودروها، هواپیما، ژنراتورهای برقی و … است. همچنین در وسایل خانگی که همه ما هر روز از آن استفاده می کنیم مانند یخچال، جاروبرقی و تهویه هوا و … نیز از بلبرینگ استفاده می شود. 


انواع بلبرینگ


• بلبرینگ تماس زاویه ای

این نوع بلبرینگ تشکیل شده از شیارهایی در داخل رینگ درونی و بیرونی آن می باشد و نسبت به هم در زاویه مشخصی قرار می گیرند. با وجود این ویژگی می توانند بارهای محوری و شعاعی را همزمان تحمل کنند. در برخی مواقع با استفاده از بلبرینگ های تماس زاویه ای یک ردیف ساچمه، بار محوری تنها در یک جهت متحمل می شود به همین علت باید با یک همتای خود به صورت همزمان مورد استفاده قرار بگیرد. این نوع بلبرینگ در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید و روانه بازار می شوند.


• بلبرینگ شیار عمیق و محوری

یکی از قدیمی ترین مدل ها و طرح های بلبرینگ و رولبرینگ، بلبرینگ شیار عمیق و محوری است. شیار عمیق را به دو صورت تک ردیف و دو ردیف تولید می کنند. بلبرینگ شیار عمیق تک ردیف قابل تفکیک نیست و طراحی بسیار ساده ای دارد، در عین حال کارایی بسیار زیادی در سرعت های دورانی بالا دارد. به همین علت این بلبرینگ کاربرد بیشتری داشته و در بین تمامی برینگ ها محبوب تر بشمار می آید و هزینه حفظ و نگهداری آن نیز پایین است. بلبرینگ شیار عمیق با وجود آنکه جزو بلبرینگ های شعاعی محسوب می شود اما به دلیل وجود ساچمه های کروی در داخل شیارهای عمیق امکان تعلیق بارهای محوری را در هر راستایی و تا اندازه بالایی دارد.



چگونگی کاربرد بلبرینگ ها در خودرو


1- کاهش اصطکاک و نرم تر شدن چرخش آن می شوند.

اصطکاک بین محور چرخان و بخشی که چرخش را پشتیبانی می کند، رخ می دهد. بلبرینگ بین این دو مؤلفه استفاده می شود. بلبرینگ ها برای کاهش اصطکاک و امکان چرخش نرم تر بکار برده می شوند. این مسئله میزان مصرف انرژی را کاهش می دهد و مهمترین عملکرد بلبرینگ محسوب می شود. 


2- محافظت از قسمتی که چرخش را پشتیبانی کرده و موقعیت درست را حفظ می کند.

مقدار زیادی نیرو بین محور چرخان و بخشی که چرخش را پشتیبانی می کند، لازم است. بلبرینگ ها عملکرد جلوگیری از آسیب دیدن این نیرو را به قسمتی که چرخش را پشتیبانی می کند و همچنین حفظ وضعیت صحیح محور چرخان را انجام می دهند. این عملکرد بلبرینگ ها همان چیزی است که به ما امکان می دهد تا بارها و بارها از ماشین های خود استفاده کنیم.