(0) نفر 0
دو شاخ کلاچ چیست؟

دو شاخ کلاچ چیست؟

یکی از قسمت‌های مهم در سیستم کلاچ خودرو‌ها، دوشاخه کلاچ است. این قطعه از جمله لوازم یدکی مهم و ضروری خودرو است. هنگامی که راننده اقدام به کلاچ گیری و یا بعد از تعویض دنده، اقدام به رها کردن پدال کلاچ می کند،

 خانم مهندس اصلانی  ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲ تیر

دو شاخ کلاچ چیست؟


اهمیت زیاد خودرو در جامعه، سبب تنوع زیاد قطعات آن در بازار شده است. قطعات زیادی در خودرو وجود دارند که با عملکرد درست خود به روشن شدن و حرکت کردن آن کمک می کند. در مسیر سیستم انتقال قدرت کلاچ اولین قطعه می باشد که ارتباط موتور با جعبه دنده را قطع و وصل می کند.کاربرد اصلی و مهم  کلاچ جلوگیری از شوک و ضربه ناگهانی موتور به چرخ دنده های جعبه دنده می باشد. به منظور جلوگیری از ایجاد ضربه شدید به چرخ دنده ها با فشردن پدال کلاچ ارتباط موتور با شفت ورودی جعبه دنده قطع می گردد و سپس براحتی می توان برای تعویض دنده اقدام نمود و در انتها به آرامی با رها کردن پدال ارتباط مجدد موتور با جعبه دنده برقرار می گردد و نیروی رانشی موتور به سیستم انتقال قدرت وارد می گردد.
یکی از قسمت‌های مهم در سیستم کلاچ خودرو‌ها، دوشاخه کلاچ است. این قطعه از جمله لوازم یدکی مهم و ضروری خودرو است. هنگامی که راننده اقدام به کلاچ گیری و یا بعد از تعویض دنده، اقدام به رها کردن پدال کلاچ می کند، دو شاخه کلاچ با حرکت دادن بلبرینگ کلاچ به سمت جلو و عقب باعث آزاد شدن یا درگیر شدن کلاچ می شود. دوشاخه کلاچ  بر روی بلبرینگ کلاچ قرار گرفته و روی آن حرکت می کند. این قطعه بصورت یک دو شاخه دارای یک لولا می باشد. 




علائم خرابی سیستم کلاچ

۱-بد جا رفتن دنده یک و دنده عقب
۲-لرزش هنگام رها کردن کلاچ
۳-کم شدن کشش و قدرت خوردو
۴-به حرکت درآمدن خودرو در دنده دو
۵-سفت شدن پدال کلاچ